پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بهرام سرمست

حوزه/ استاندار قم عنوان کرد: در جامعه ای که انسان و جامعه در آن مسئله محور و سوال محور نباشد پژوهش معنایی نخواهد داشت و پژوهش برای حل یک مشکل و پاسخ به معمایی حل نشدنی راهکاری ارائه نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بهرام سرمست در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان که پیش از ظهر امروز ۱۸ آذرماه برگزار شد ضمن گرامیداشت حضور اندیشمندان و پژوهشگران و فناوران و صنعتگران بابت دعوت جمعی محدود از خیل عظیم پژوهشگران و فناوران عذرخواهی کرد و گفت: ازجمله مهم‌ترین مسئله قابل تاکید در بحث پژوهش می‌توان به این امر اشاره کرد که صحبت از پژوهش به منزله این است که پژوهش ابتدا باید از یک مبنا و یک خروجی تشکیل شود، یعنی مقدمه و موخره مسئله پژوهش باید روشن شود اما این امر در جامعه ما اتفاق نیفتاده است و اساس و مقدمه پژوهش که سوال و مسئله است میان جامعه کم‌تر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در جامعه ای که انسان و جامعه در آن مسئله محور و سوال محور نباشد پژوهش معنایی نخواهد داشت و پژوهش برای حل یک مشکل و پاسخ به معمایی حل نشدنی راهکاری ارائه نخواهد داد.

سرمست افزود: اگر در ذهن پژوهشگر چنین دغدغه‌ای وجود نداشته باشد پژوهشگر به معنای واقعی نمی‌تواند پژوهش‌کننده و فناور شناخته شود.

استاندار قم بیان کرد: پژوهش‌های یک پژوهشگر باید دارای خروجی باشد به این معنی که اندیشه‌های پژوهشگران در صفحه عمل مصداق، معنا و مفهوم کاربردی پیدا کند.

استاندار قم بیان کرد: پژوهش و فناوری دو بال یک پرنده اند که از اینها باید به دانش و علم رسید و هر چه زودتر تعاملی که بین علوم در اکثر نقاط جهان وجود دارد در ایران نیز به وجود آید.
وی افزود: تحولات بنیادین در ۱۵۰ سال اخیر در تاریخ ایران ثبت شده که از جمله آنها می توان به انقلاب مشروطه، کودتاها و انقلاب‌هایی که شکل اصلاحی داشتند اشاره کرد که در اصطلاح علم معاصر  به این‌ها تحولات بنیادین گفته می‌شود ولی با وجود تمام این تحولات درسی گرفته نشده و این محل سوال است.

سرمست گفت: میزان تجربه ای که دیگران از تحولات تاریخ ۱۵۰ ساله ایران گرفته‌اند، به مراتب بیشتر از میزان تجربه‌ای است که خود ایرانیان و جامعه علمی ایران از این تحولات گرفته است.

استاندار استان قم اضافه کرد: داستان توسعه و پیشرفت تکنولوژی، پژوهش و فناوری داستانی تاریخی است که صورت های جدیدی پیدا می کند و می‌توان شاهد این امر بود، هنگامی که در دانشگاه‌ها و در مقام تدریس به تعریف توسعه پرداخته می‌شود خلاء بزرگی در عرصه تئوری پردازی و پژوهش با عرصه فناوری، صنعت، تولید و سیاست‌گذاری اجتماعی وجود دارد و نتیجه این اتفاق بی‌اعتمادی و دوگانگی است که  باعث عدم توسعه و پیشرفت می شود.

برای رسیدن به توسعه باید به صورت جدی فاصله حرف تا عمل کم شود
وی بیان کرد: خیلی از رشته هایی که در دانشگاه ها وجود دارد به جهت نیاز جامعه نیست بلکه به دلیل نیاز دانشگاه راه اندازی شده است؛ دانشجویان به معنای واقعی جویای دانش نیستند و یا شاید سیستم آموزشی  نتوانسته است در جذب درست دانشجویان به سمت علم و تقویت روحیه پژوهش و فناوری آنها در جامعه جوان موفق عمل کند.

سرمست ادامه داد: در مسئله ذکر شده تنها دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مقصر نیستند بلکه جامعه مسئولین و صنعت نیز به دلیل این که خود را از پژوهش‌های دانشگاهی بی‌نیاز دیده‌اند باعث به وجود آمدن این آسیب بزرگ هستند.

استاندار قم گفت: برای رسیدن به توسعه این شکاف های عمیق باید به صورت جدی از بین رفته و فاصله حرف تا عمل کمتر شود، همچنین عمل نیز بر مبنای علم و مدیریت علمی و عالمانه قرار گیرد.
وی در پایان تصریح کرد: این جلسه به صورت نمادین به منظور قدردانی از حداقل اندوخته ها و آموخته ها برگزار شد تا قدردانی از ارزش کار عزیزان به بهترین شکل انجام شود و دلیل دعوت تعداد اندکی از پژوهشگران به جهت شرایط شیوع ویروس کرونا بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha