یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
معاون پژوهش جامعه المصطفی

حوزه/ معاون پژوهش جامعة المصطفی با بیان این‌که نباید نقش پژوهش در جامعه کم شود، گفت: پژوهش‌ها باید معضلات جامعه اسلامی را حل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید عبادی، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز هفته پژوهش اظهار داشت: از ۲۲ آذر تا پایان هفته ۲۷ هفته پژوهش است و امسال شعار هفته پژوهش، پژوهش و فضای مجازی است.

وی ادامه داد: امسال باتوجه‌به شیوع بیماری کرونا بیشتر محتوا باتوجه‌به شرایط بیماری، در فضای مجازی ارائه می‌شود و علاوه بر این برنامه‌های این هفته هم عمدتاً در فضای مجازی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی افزود: دستورالعمل‌های بهداشتی هم در برنامه‌های حضوری رعایت می‌شود تا در این زمینه نیز مقررات ستاد ملی کرونا رعایت شود.

وی ابراز داشت: پنج وبینار توسط صفوف المصطفی، مدارس وابسته و پیوسته در قم و شهرهای دیگر، با دعوت از فرهیختگان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی تأکید کرد: وبینارها متناظر با نیازهای جامعه هدف و مسائل روز است، مثلاً پاسخ قرآن به نیازهای روز بشر، تمدن نوین اسلام و...از جمله موضوعات این وبینارها است.

وی تأکید کرد: نشست مدیران معاونت پژوهش با نمایندگی مشهد، از دیگر برنامه‌های این هفته است که به‌صورت ویدئو کنفرانسی برگزار می‌شود.

معاون پژوهش جامعه المصطفی یکی از برنامه اصلی مهم این هفته را برپایی نمایشگاه پژوهش عنوان کرد و بیان داشت: بخشی از آثار صفوف ما و انتشارات ما، اعم از کتاب‌ها، به فارسی و زبان‌های دیگر است که در این نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: افتتاحیه نمایشگاه هم با حضور ریاست جامعة المصطفی و پیام ایشان خواهد بود.

معاون پژوهش جامعة المصطفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: در یکی دو سال اخیر، مقداری به‌خاطر شرایط ویژه، آب‌ورنگ هفته پژوهش کم‌رنگ شده است و امسال نیز به‌خاطر شرایط فعلی محدودیت‌هایی به وجود آمده اما ما تصمیم گرفته‌ایم تسلیم کامل این محدودیت‌ها نشویم و برنامه‌هایی راحتی به‌صورت مجازی ارائه بدهیم و دستاوردهای المصطفی را به جامعه جهانی معرفی کنیم.

وی تأکید کرد: یکی از نقاط قوت پژوهش المصطفی توجه به نیازهای جامعه هدف است و از کارهای تکراری و کارهایی که انگیزه لازم را پژوهشگر ندارد، جلوگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی تأکید کرد: در دنیای امروز علاوه بر موضوعات تئوریک، جبران فاصله موجود با شرایط ایده‌آل لازم است و پژوهش‌ها باید معضلات جامعه اسلامی را حل کند، ازاین‌رو، به نیازها توجه داشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: در جامعة المصطفی به‌واسطه پذیرش و جذب طلاب، تنوع زبانی فراوانی داریم علاوه بر اینکه آموزش زبان فارسی را رواج می‌دهیم و در این کار موفق بوده‌ایم در مقابل از زبان بومی طلاب خارجی نیز استفاده می‌شود به‌طوری‌که آثار خود را به زبان‌های مختلف ترجمه و در دسترس مخاطبان قرار می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی آسیب‌های حوزه پژوهش را موردتوجه قرارداد و گفت: متأسفانه نگاه کمیت گرایی در بعضی مواقع حاکمیت پیدا کرده و این، نوعی سطحی‌نگری به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در جامعة المصطفی به‌خاطر تعبیه ساختاری در این باره، مانند کمیسیون ممیزی نشر، سعی کرده‌ایم این مسئله را به سمت کیفیت‌گرایی و عمق نگری تغییر دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی تربیت پژوهشگر را مورد توجه قرارداد و بیان داشت: نیاز به پرورش پژوهشگر داریم و پژوهش به مهارت‌های خاص نیاز دارد در همین زمینه سعی شده است که این مهارت‌ها در قالب کارگاه‌هایی به پژوهشگران منتقل شود.


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha