جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رزمندگان

حوزه/ حجت الاسلام ارزنده با اشاره به نحوه عبور نیروهای قرارگاه رمضان از سد دوکان در داخل خاک عراق، گفت: مقرر شده بود تا همزمان با حضور نیروها در جاده، نفوذی‌های قرارگاه رمضان در نیروگاه دوکان در یک ساعت مشخص برق را قطع کنند تا شرایط عبور رزمندگان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، دوران هشت سال دفاع مقدس، مظهر دفاع مشروع ملت مسلمان ایران در مقابل زورگویی قدرت‌های استکباری دنیا بود. دشمنان خارجی و منافقان داخلی برای ناامید ساختن مردم در دفاع از میهن اسلامی، تمام توان خود را به کار گرفتند و با استفاده از تمام رسانه‌های تبلیغاتی استکبار و دست در دست آنان، به مقابله با ملت مظلوم ایران پرداختند؛ اما آنها از قدرت بی‌نظیر ایمان مردم و وحدت کلمه آنان پیرامون کلمه حق غافل بودند.

در این بین بزرگان دین با حضور به موقع در صحنه و دادن پیام به مردم، مبنی بر این‌که دفاع از حریم و ناموس کشور اسلامی و جهاد در مقابل متجاوز، لازم و واجب است، نقش سترگی در این راه ایفا کردند. مراجع عظام تقلید با سخنان و رهنمودهای خود، مشروعیت این دفاع را تأکید کرده و حضور گسترده و مستمر مردم را در جبهه‌های نبرد رقم زدند

شوق جهاد و قرار گرفتن در شمار مجاهدان راه خدا و کسب رضایت حق در سایه ادای تکلیف، در وجود آحاد رزمندگان به ویژه روحانیان که دوشادوش بسیج مردمی، سپاه انقلابی و ارتش مکتبی در خطوط مقدم حاضر می شدند، موج می‌زد و روحانیان به عنوان پرچم‌داران حرکت‌های انقلابی، بیشترین نقش را در حضور مردم در صحنه‌های مبارزه ایفا می‌کردند. تشویق و ترغیب مردم به حضور در میدان‌های نبرد و ایجاد روحیه استقامت و مقاومت در دشواری‌های ناشی از جنگ و دادن امید و اطمینان به تحقق وعده‌های الهی، از جمله نقش‌های روحانیت در حماسه دفاع مقدس است، نقشی که روحانیت به فرمان امام راحل آن را عهده‌دار بودند.

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدا و ایثارگران روحانی استان قم که در تاریخ ۹۶/۸/۲۲ برگزار شد با شاره به نقش روحانیت در جبهه نبرد حق علیه باطل فرمودند:

«این را مسلّم باید بدانیم که اگر در مبارزات اخیر یعنی مبارزاتی که منتهی شد به تشکیل نظام جمهوری اسلامی و انقلاب، روحانیت وارد نمی‌شد، این اتفاق هرگز نمی‌افتاد؛ یعنی هیچ حزبی، هیچ مجموعه‌ای، هیچ گروهی از گروه‌های روشنفکر، تا گروه‌های سیاسی، تا گروه‌های چریکی، قادر نبودند بساط حکومت استبدادی و سلطنتی را در این کشور براندازی کنند و از بین ببرند و تسلّط دیرین استعمار را بر این کشور نابود کنند و زمینه‌اش را از بین ببرند. اگر روحانیّت در این میدان وارد نمی‌شد، امکان نداشت چنین اتّفاقی بیفتد. کار را مردم کردند، امّا حضور مردم ناشی بود از حضور روحانیّت. اگر روحانیّت نبود، مردم این‌قدر، با این حجم، با این جدّیّت وارد نمی‌شدند؛ اگر روحانیّت نبود، جنبه‌ی دینی این مبارزه و این مجاهدت پنهان می‌ماند و مطرح نمی‌شد. بنابراین حضور روحانیّت در میدان مبارزه، یک پدیده‌ی بسیار مهمّ تاریخی است و این شهادت، نشانه‌ی آن حضور است.»

استان دارالمجاهدین و دارالومنین همدان نیز همانند سراسر کشور از این قاعده مستثنی نبوده و روحانیون همدانی دوشادوش دیگر رزمندگان و اقشار مختلف در دفاع مقدس حضوری چشم گیر و با صلابت داشتند.

 از حضور در قرارگاه رمضان تا عملیات‌های پارتیزانی در داخل خاک عراق

یکی از این رزمندگان و مجاهدان روحانی همدانی که در طول ۸ سال دفاع مقدس در نبرد حق علیه باطل حضور داشت، حجت الاسلام محمد علی ارزنده است که از نیروهای فعال در قرارگاه رمضان، به عنوان تنها قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس بود. مأموریت این قرارگاه انجام عملیات‌های چریکی و پارتیزانی در خاک کشور عراق، با همکاری نیروهای معارض کُرد عراقی بود.

حجت الاسلام ارزنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با اشاره به ماموریت‌های محوله به قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: وظیفه این قرارگاه جنگ‌های نامنظم و برون مرزی در داخل خاک عراق بود و لذا باز بودن راه‌ها چه در مسیر رفت و چه در برگشت و مدت زمان انجام عملیات‌ها به دلیل حضور در خاک عراق، چندان مشخص نبود.

وی یکی از مهم‌ترین عملیات‌های انجام شده توسط این قرارگاه را، عملیات فتح ۴ عنوان کرد و گفت: در این عملیات که در سه مرحله انجام شد، پس از آنکه ما مدت دو ماه و نیم در منطقه حضور داشتیم، قرار شد تا تعداد ۱۲۰ نفر از نیروهای داوطلب برای حضور در این عملیات راهی سلیمانیه عراق شوند.

امام جمعه بهار با اشاره به اینکه حد فاصله حرکت نیروها از سمت اربیل تا شمال سلیمانیه  ۱۲ شبانه روز طول کشید، مطرح کرد: یکی از اتفاقاتی که در طول مسیر برای تمام نیروهای حاضر جای شگفتی داشت، ماجرای عبور از کنار سد و نیروگاه دوکان در خاک عراق بود که تحت شدید تدابیر امنیتی قرار داشت. حدود ساعت ۱۱ شب بود که به منطقه دوکان رسیدیم و تنها راه عبوری ما نیز نیروگاه دوکان بود که وجود نورافکن‌های بسیار قوی در آنجا امکان رفت‌وآمد و تردد نیروها را عملا غیر ممکن کرده بود.

این روحانی رزمنده با بیان اینکه در عملیات‌های برون مرزی نیروها به دنبال کردهای عراقی که بلد راه بودند و به آنها "شهر رضا" گفته می‌شد، حرکت می‌کردند، گفت: گاهی از اوقات نزدیک به ۱۲ ساعت بدون استراحت حرکت می‌کردیم تا این افراد، گروه را تحویل به نفرات و راه بلدان دیگر دهند. بعد از آنکه به منطقه دوکان رسیدیم نزدیک یک ساعت بدون حرکت در آن منطقه منتظر ماندیم و سپس با اعلام نیروهای راه بلد عراقی با وجود آنکه تمام منطقه به دلیل وجود همان نورافکن‌ها همانند روز روشن بود به سمت نیروگاه شروع به حرکت کردیم.

لحظه‌ای گمان کردیم شاید این افراد به دنبال آن هستند تا ما را به نیروهای عراقی تحویل دهند.در همین افکار بودیم که به محض حرکت نفر اول برق تمام پایگاه‌ها رفت و لذا در همان لحظه تمام نیروها به سرعت از محل عبور کردند. مقرر شده بود تا همزمان با حضور نیروها در جاده، نفوذی‌های قرارگاه رمضان در نیروگاه نیز در یک ساعت مشخص برق را قطع کنند، این اتفاق در زمانی رخ داد که حزب بعث برای کشتن هر یک از نیروهای قرارگاه رمضان مبلغ ۵۰۰ دینار به عنوان جایزه مشخص کرده بود.

امام جمعه بهار در ادامه با تاکید بر اینکه آنچه در دوران دفاع مقدس زمینه ساز پیروزی‌ها و فتح الفتوحات بود، ایمان به عنایات الهی بود، گفت: به خوبی زمانی را به خاطر دارم که اخبار ایران خبر به خط تولید رساندن تیربار گرینوف توسط نیروهای داخلی را اعلام کرد، آن‌هم در زمانی که از نظر امکانات بسیار محروم بودیم و این مهم برگرفته از ایمان رزمندگان به خداوند بود.

وی خاطر نشان کرد: امروز موشک‌ها و تسلیحاتی که در کشور تولید شده، لرزه بر اندام دشمنان انداخته است، اما باید بدانیم اگر آن ایمان رزمندگان را در کنار این سلاح‌ها با خود داشته باشیم ده‌ها برابر بیشتر به پیروزی دست پیدا خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha