پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
وبینار

حوزه/ جلسه دوم نشست علمی با عنوان «ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی» در سامانه مجازی حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه در مشهد، جلسه دوم نشست علمی با عنوان «ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی» به همت معاونت پژوهش مرکز تخصصی نور حکمت رضوی مشهد در سامانه مجازی حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید  واسطی، استاد این جلسه، به ادامه مباحث در زمینه نقاط میانی ربط فلسفه با علوم انسانی به عنوان گرانیگاه موضوع اصلی یعنی «ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی» پرداخت و عناوینی نظیر «رابطه حقائق و اعتباریات»، «مشروعیت و قانون گذاری»، «مراحل رشد انسان»، «مقوله فطرت»، «هویت فرهنگ»، «هویت عدل و شاخص های عدالت و توجه به نظام علی و معلولی در عدل شناسی»، «هویت تربیت و نگاه حرکت جوهرانه ی فلسفی به آن» تشریح شد.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: اصلی ترین نقطه ای که علوم انسانی را در گام اول به فلسفه گره می زند «مدل نیازها» و البته اصلی ترین نقطه در گام دوم «معادلات تصمیم» است.

حجت الاسلام و المسلمین  واسطی «نقشه ی اهدف محتوایی در فلسفه خوانی» و «اثر پروانه ای» در نظام عالم را مورد توجه قرار داد و گفت: «فهرست علوم انسانی و فرایندهای آنها» یعنی انسان شناسی، معرفت شناسی، روانشناسی، زبان و ادبیات، جامعه شناسی، علوم تربیتی، اخلاق حرفه ای، حقوق، و اقتصاد و… نیز مقولاتی است که برای تنظیمات میان رشته ای فلسفه و علوم انسانی از حیث مسائل شان و پی جویی پاسخ فلسفه اسلامی به آن باید مورد مطالعه و توجه فیلسوف قرار بگیرند.

«عدل شبکه ای» و توجه به معادله ۵ مطلوبیتی که برایند ۵ مولفه است، زیر موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح و یادآور شد که همه مطلوبیت ها در نظام فکری اسلام بر خلاف نظام هایی مانند لیبرال و نظایر آن باید به «مطلوبیت پایدار» یعنی میل به سوی بی نهایت و ابدیت ختم شود وگر نه سعادت فردی و اجتماعی، ارمغان آن مکتب نخواهد بود.

استاد این جلسه در پایان، به نمونه ای از مسائل علوم انسانی به صورت جزئی، مشخصا در حوزه روانشناسی توجه و سپس به سوالات حاضرین پاسخ داد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha