پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کندری

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان  گفت: پژوهش در حوزه‌های علمیه بهترین علم در راه تکامل بشریت است که برای پاسخ گویی به جامعه به کار می رود و نتیجه آن رشد و پیشرفت هرچه بیشتر جامعه علمی اسلامی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام ‌حسین کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، در اجلاس سراسری مسئولان پژوهش مدارس علمیه و مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و همچنین آغاز به کار شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان که به ‌صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه پژوهشگران برای اینکه خروجی‌ای اثربخش را به یادگار گذارند، باید تلاشی مضاعف داشته باشند، اظهارداشت: خروجی تلاش طلاب در حوزه علمیه، پاسخی به نیازهای حوزه، جامعه و شکل‌گیری نظام اسلامی و بین‌الملل است.

وی ابراز کرد: پژوهش در حوزه‌های علمیه بهترین علوم در راه تکامل بشریت است که برای پاسخ گویی به جامعه به کار می رود و نتیجه آن رشد و پیشرفت هرچه بیشتر جامعه علمی اسلامی خواهد بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اینکه عمر انسان فرصتی محدود است  و طبق تعبیر حضرت علی(ع)، باید آن را برای بهترین خروجی صَرف کرد، گفت: مخاطب خروجی‌ها در حوزه علمیه خراسان باهم متفاوت می‌باشند و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌ها برای طلاب، اساتید و فرهیختگان در سه سطح عمومی، تخصصی و نخبگانی مدنظر قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام کندری، با تأکید بر اینکه باید به نیازهای خرد و کلان پاسخ داده شود، ادامه داد: خداوند متعال به گونه‌های مختلف انسان را به بحث علم‌آموزی تشویق می‌کند و ائمه معصومین(ع) که مفسران ناطق آیات قرآن کریم هستند نیز بر این مسئله تأکید دارند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در ادامه به بررسی و تعابیر محققان مطرح کشوری پرداخت و گفت: پژوهشگران، چهار گونه‌ی مختلف را در انجام تحقیقات خود لحاظ می‌کنند که بهترین آن‌ها را می‌توان تولید علم جدید بر اساس یافته‌های گذشتگان با مدنظر قرار دادن تلاش‌های گذشته معرفی کرد.

وی اضافه کرد: برخی در پژوهش بدون مبانی علمی، به دنبال نظریه‌پردازی، تجزیه‌وتحلیل داده می‌روند، برخی نیز فقط به دنبال جمع‌آوری اطلاعات برای ارائه مطلب هستند و عده‌ای دیگر نیز، از اطلاعات دیگران بدون نام‌آوری آنان، تحقیقاتی را ارائه می‌دهند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، جمع‌آوری اطلاعات با ذکر منبع و عدم سرقت علمی را از اخلاق پژوهشی برشمرد و در پایان، ضمن تقدیر از تلاش‌های پژوهشگران حوزوی، ورود به عرصه‌های نوین پژوهشی حوزه علمیه خراسان را فرصتی مناسب برای پاسخگویی و رفع نیازهای مخاطبان دانست.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha