یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والملسمن مهدی اقبالی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علوی قم تصریح کرد: بی شک حمایت از پژوهش‌های کاربردی، لازمه پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اقبالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته پژوهش ابراز داشت: در جهت ارتقای سطح علمی جامعه و آگاهی بخشی به مردم و به خصوص گره گشایی از مشکلات و معضلات جامعه باید به پژوهش، بهای لازم داده شود و در این میان البته از پژوهش های دینی و حوزوی نیز حمایت مناسب صورت گیرد.

وی افزود: در طول سال های اخیر چه در حوزه و چه در دانشگاه به عنوان دو بال اصلی و موتور محرکه علم و پژوهش کشور، گام های بسیار خوبی در زمینه پژوهش و تولید علم برداشته شده به خصوص در رابطه با حوزه های علمیه که بر اساس اطلاعات ما، آن چه محسوس است این که در یکی دو دهه گذشته اقدامات و کارهای بسیار خوب پژوهشی در سطح حوزه انجام شده به نحوی که حقیقتاً حجم فعالیت های پژوهشی صورت گرفته و تولید محصولات علمی و پژوهشی در این باره، قابل قیاس با دهه های پیش از آن نیست و این مساله جای خوشحالی و اُمیدواری است.

وی بیان داشت: محصول و خروجی بسیاری از این پژوهش ها در برنامه ها و نمایشگاه های متعدد عرضه شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته، ضمن آن که به طور خاص برخی از آن ها در قالب کتاب هایی فاخر و قابل توجه در همایش کتاب سال حوزه و نیز جشنواره علامه حلی و از این دست جشنواره ها از صاحبان آن ها تقدیر به عمل آمده است.

این استاد حوزه همچنین خاطرنشان کرد: با این حال آن چه مهم است این که باید هر چه بیشتر و بهتر به سمت پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی حرکت کنیم و از این حیث، توجه به پژوهش های کاربردی بسیار لازم و کلیدی است.

وی گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته آن هم علیرغم محدودیت های مالی سال های اخیر، نکته ای به ذهن بنده می رسد این است که چه در حوزه های علمیه و چه در دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی کشور، نیاز به ساماندهی و جهت دهی مطلوب فعالیت های پژوهشی کاملاً احساس می شود و باید در سایه تعامل و هم افزایی، این هدف محقق گردد.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی همچنین تأکید کرد: از سویی وقتی جهان از تشیع و اسلام و به طور خاص‌تر حوزه‌های علمیه انتظار دارد که به پرسش ها و نیازهای بشریت پاسخگو باشد، لازمه این امر، اهتمام بیشتر و بهتر به تحقیقات و پژوهش‌هایی است که بتواند این نیازها و سوالات را محور اساسی خویش قرار دهد و لذا تحقق این مهم، مستلزم حمایت جدی‌ و هدفمند متولیان امور است.

وی افزود: در عین حال آن چه مهم است این که با هوشمندی و درک اقتضائات روز، یک تقسیم کاری صورت گرفته و حوزه های کاری به روشنی تعریف شود تا از کمترین منابع موجود بیشترین و بهترین بهره برداری صورت گیرد، چه آن که بی شک در این صورت، خروجی فعالیت ها نیز به جهت توجه به اصل نیازسنجی، مطلوب تر خواهد بود.

وی در خاتمه بیان داشت: خلاصه چنان چه می خواهیم عقب اُفتادگی های کشور را در عرصه های مختلف جبران کنیم و به نقطه مطلوب و مورد نظر دست یابیم، راهش این است که هر چه بیشتر و بهتر به علم و پژوهش توجه جدی کرده و عالمان و محققان و پژوهشگران را به معنای واقعی ارج نهاده و از آن ها حمایت مادی و معنوی لازم را به عمل آوریم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha