جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر// دیدار نمایندگان طلاب آذربایجان غربی با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیرحوزه‌های علمیه بر لزوم توسعه دروس خارج در استان های مختلف کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار  اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای آذربایجان شرقی مقیم حوزه علمیه قم، با تسلیت رحلت آیت الله یزدی گفت: همه فعالیت های گسترده حوزه علمیه در سه سال اخیر در حالی است که بودجه حوزه نصف شده است و همه کارهایی که انجام دادیم با مددالهی و فعالیت جهادی انجام شد. این درحالی است که با کم شدن ۲۰۰ نفر از نیروهای حوزه، فعالیت های زیادی نیز به معاونت های حوزه افزوده شد.

وی افزود: در کنار آنها چند مساله وجود دارد که روند فعالیت های حوزه را کند کرده است که از جمله آنها می توان به منابع  مالی حوزه اشاره کرد. با وجود اینکه  ۲۰۰ هزار وقف حوزوی وجود دارد که ۲ تا ۳ برابر آستان قدس رضوی است و تا کنون نیز گام های خوبی برای احیای آنها برداشته شده، ولی هنوز برای ورود آنها به چرخه مالی حوزه فاصله زیادی داریم.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در سالهای اخیر در دو محور، فعالیت های شاخصی انجام شده است. نخست برنامه های بزرگ حوزه است که در این زمینه اسناد جامع حوزه تدوین شده است که مستند به همه مطالبات رهبری معظم و یکهزار ایده و طرح  است.

وی گفت: دومین بخش نیز برنامه جامع و سومین آن نیز ۱۰۰ طرح بزرگ است که یکی از آنها درختواره رشته ها است.  مساله بعدی آمایش حوزه است. دیگری رتبه بندی حوزه های علمیه با هفتاد محور و شاخص تخصصی  است.
آیت الله اعرافی بیان کرد: در بخش اقدامات حوزوی در ۳ سال اخیر حدود ۵۰ اقدام دنبال شده است. در این بین با تمام شرایطی که وجوددارد، تلاش می کنیم که در این ماموریت موفق باشیم.

وی افزود: در زمینه استان ها واسپاری امور به خود استان ها به جدیت دنبال می شود. این واسپاری در ۲۰ محور دنبال می شود. همچنین ارتقای حوزه ها، برای پاسخگویی به نیاز استان نیز در ۱۰ محور دنبال می شود. همچنین تقویت نظارت و رتبه بندی قاعده مند که در این زمینه تلاش های زیادی انجام می شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در زمانی در شهر تبریز ۴۰ مجتهد حضور داشت و این عظمت و شکوه علمی باید دوباره به این شهر و شهرهای دیگر بازگردد. باید چند درس خارج بزرگ در حوزه علمیه آذربایجان شکل گیرد. در این زمینه بزرگان ما هم آماده هستند و قطعا به کمک این استان خواهند آمد.

وی گفت: برای استان ها دو برش برنامه ای ۵ ساله و برش آمایش در نظر گرفته شده است. این برش برنامه ای نیز باید کل استان را نیز درگیر خود کند و برنامه ۵ ساله را دنبال کند. 
آیت الله اعرافی بیان کرد: وی افزود: مساله پذیرش و گزینش نیز مساله بسیار مهمی است که ورودی حوزه علمیه از معدل ۱۵ به ۱۷ رسیده است که سعی کردیم جوانان مستعد و علاقه مند وارد حوزه شوند.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: مباحث تهذیبی در حوزه های علمیه ما بسیار مهم هستند و باید روی این بحث تمرکز یافت. باید به شکل قوی روی بحث تهذیب طلاب کار کرد.
وی گفت:مباحث کرسی های آزاد اندیشی در نهایت به نفع انقلاب است و باید راه هایی که می  تواند مارا در رسیدن به اهداف کمک کند بررسی شود.

آیت الله اعرافی بیان کرد: در کنار سفرهای استانی مجمع طلاب و فضلا و مدیران استانی نیز در قم حضور پیدا خواهند کرد و مباحث را بیان می کنند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha