جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجاب

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با تاکید بر این که حجاب حداقلی حرام نیست، گفت: برای طلاب خواهر لازم است که به جای جذب از طریق رنگ و چهره، از اخلاق مداری و تکنیک های اقناع استفاده کنند و مصداق روایات معصوم(ع) « کونوا لنا زینا لا تکونوا شینا» قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، فاطمه ابراهیمی، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان این که حجاب یک اصل پذیرفته شده در دین اسلام است، اظهار داشت: حجاب موجب آرامش روحی و روانی زنان است، و شخص محجبه به دیگران این پیام را می رساند که در برخورد و رفتار با من باید حریم ها را نگه دارید و علاوه بر وجوب نقلی، وجوب عقلی هم این موضوع را ثابت می کند و شواهد تجربی و تحقیقات میدانی در دنیای امروز به کمک این مفهوم آمده است و تقریبا با عقل سلیم بدیهی است که حجاب در عفت فردی و اجتماعی مؤثّر است.

وی با بیان این که طلبه دو نقش رشد شخصیتی و تعالی خویش و تأثیرگذاری بر دیگران و راهنمایی به سمت مقصد را دارد، اضافه کرد: طلبه آمده علوم دینی را فرا بگیرد تا هم خودش را به سعادت برساند و هم نقشی در دعوت دیگران به سعادت داشته باشد، و انتساب طلبه به پیامبر به ما هو انتساب، فضل و کمال نیست، انتساب به شرط عمل صالح و تقوا نجات دهنده است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با تصریح بر این که طلبه با علومی که فرا گرفته با علم به این عقیده دست پیدا می کند که دنیا هدف نیست و موقت، محل آزمایش و گذرگاهی برای آخرت است، افزود: هدف طلبه سعادت دنیا و آخرت است و نباید به بهانه این که مردم را جذب کنیم از برخی اصول ها کوتاه بیاییم و باید جذب به وسیله تقوا، معنویت و صداقت باشد.

وی با بیان اینکه آنچه که انسان و طلبه را از پارسایی دور کند، شأن او را زیر سؤال می برد، ادامه داد: در پوشش اصل بر سِتر می باشد و حد واجبش در قرآن مشخص شده است، اگر لازمه شیک بودن تجملات است طبق معنای آیه با انتخاب آخرت سازگار نیست.

ابراهیمی با بیان این که در پوشش دینی مُد جایگاهی ندارد، گفت: همه انتظار دارند طلبه الگوی جامعه بوده و یک پله بالاتر از افراد عادی قرار بگیرد، و اگر خود طلبه در مرز حداقل ها باشد، فردی که به او اقتدا می کند حتی پایین تر از مرز حداقلی او خواهد بود.

وی با تاکید بر این که حجاب حداقلی حرام نیست، اما از یک طلبه خواهر به عنوان الگوی جامعه انتظار می رود در مرز دین حداقلی نباشد، افزود: برای طلاب خواهر لازم است که به جای جذب از طریق رنگ و چهره از اخلاق مداری و تکنیک های اقناع استفاده کنند و مصداق روایات معصوم(ع) « کونوا لنا زینا  ولا تکونوا علینا شینا» قرار گیرند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی به چگونگی پوشش طلاب اشاره کرد و گف: سالیان زیادی است روحانیت با پوششی همچون عبا، قبا، لباده، عمامه و نعلین در بین مردم شناخته شده و این نوع پوشش، معرّف روحانیت شده است و در این بین سهم بانوان طلبه از پوششی که معرّف اصلی این صنف باشد، طی سال‌های بعد از استقرار رسمی حوزه‌های علمیه خواهران و معرفی صنفی از جنس زنان به‌عنوان طلبه‌ حوزه‌های علمیه، با سلیقه‌ صنفی یا شخصی همراه بوده است و برخی بر این باورند که بانوان طلبه باید سهمی از شناخته ‌شدن در عرصه‌ اجتماع به‌عنوان یک طلبه داشته باشند و متحدالشکل کردن پوشش بانوان را لازم می دانند.

وی در پایان گفت: همانگونه که برای زنان پیامبر(ص) محدودیت‌هایی در قرآن و روایات آمده است باید بانوان طلبه نیز برخی نکات را رعایت کنند، یک پزشک با روپوش سفید مشخص می‌شود، اما یک طلبه با نوع حجاب یا رفتار او نباید معلوم باشد؟ و حرف ما این است که یک طلبه باید در جامعه با نوع پوشش، رفتار و کرداری که دارد از سایر مردم متمایز باشد

انتهای خبر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha