جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فاطمه قنبری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر بخواهیم شاهد تربیت نسلی پژوهشگر و اندیشمند در آینده باشیم می بایست پژوهش را با ابعاد گسترده در بدنه حوزه توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، فاطمه قنبری استاد سطوح عالی حوزه علمیه خواهران همزمان با هفته پژوهش در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به رابطه تنگاتنگ و عجین شده آموزش و پژوهش با یکدیگر اظهارداشت: این دو موضوع (آموزش و پژوهش) آنقدر به یکدیگر نزدیک و مرتبط هستند که دروس تخصصی طلاب می تواند به نحو پژوهش محور تدریس شود و این توانایی را در طلبه به وجود آورد که در پایان دوره بتواند به  نگارش مقاله علمی بپردازد.

این استاد باسابقه حوزه و دانشگاه افزود: در باب توسعه پژوهش در بدنه حوزه عوامل متعددی دخیل است به طوری که می توان به؛ «اساتید راهنمای قوی»، «وجود گروه های علمی در مدارس علمیه جهت ارتقای بنیه علمی مدارس و امکان مراجعه طلاب به آنان»، «ایجاد کتابخانه های تخصصی در مراکز استان و تقویت کتابخانه های مدارس با منابع تخصصی مکتوب و نرم افزاری»، «ایجاد کتابخانه مجازی مرکزی در مرکز مدیریت و ایجاد دسترسی به کل طلاب برای استفاده از منابع» اشاره کرد.

نویسنده کتاب «تاریخ تفسیر و مفسران» در بخش دیگری از گفت وگوی خود به چالش های پیش روی پژوهش و پایان نامه نویسی طلاب اشاره کرد و گفت: «عدم تسلط طلاب بر فرایند روشی تدوین رساله»، «مشکل در کشف و انتخاب موضوع پایان نامه»، «آشنایی اندک طلاب با روش طرح نامه نگاری»، «کمبود اساتید راهنمای در دسترس و مسلط به امور روشی و محتوایی»، «زمان بر بودن تصویب موضوعات و طرح ها در کارگروه ها» و «محدودیت منابع علمی برای نگارش رساله در استان ها» از جمله این چالش ها است.

او تأکید کرد: طی سالهای اخیر هفته پژوهش شاهد برگزاری مراسم و آیین نامه هایی در خصوص تکریم از پژوهش و پژوهشگران هستیم ولی آنچه این مراسم را هدفمند تر می­گرداند «برگزاری کارگاه های طرحنامه نگاری، رساله نویسی و آموزش نرم افزارهای علوم اسلامی»، «ارائه لینک و آموزش استفاده ازکتابخانه های مهم مجازی به طلاب» و «انتشار مجله های علمی در حوزه ها و تشویق طلاب به ارائه مقالات» است.

لازم به ذکر است؛ استاد فاطمه قنبری در مدت مدید تعامل علمی خود با مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در عرصه ها و زمینه های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی موفق به درج سوابق ارزنده و فاخری در کارنامه علمی خود شده اند. بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در دروس متعدد حوزه و دانشگاه، أخذ رتبه در جشنواره های علمی، راهنمایی و مشاوره ده ها پایان نامه و رساله علمی در مقاطع تحصیلی سطح دو، سه و چهار و داوری بیش از ۱۰۰ اثر در این عرصه و ارائه مشاوره پژوهشی موفق در به ثمر نشستن پژوهش-های پایانی وزین علمی از سوی طلاب گواه بر این مطلب است. وی علاوه بر عضویت و اثرگذاری در کارگروه ها، کمیسیون ها و شوراهای متعدد علمی مدارس و مؤسسات آموزش عالی حوزوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهراء (س) در تربیت و آموزش اساتید متعدد به عنوان برون داد حوزه های علمیه خواهران ایفای نقش نموده اند.

وی علاوه بر راهبری در حوزه علمی و پژوهشی، خود نیز با رویکردی فعال تألیفات متعددی به رشته تحریر درآورده است. تاریخ تفسیر و مفسران (نقش زنان محدث و مفسر و اسوه)، قرآن و مستشرقان، بررسی و تحلیل فقهی- اخلاقی غیبت از منظر فقها و علمای، بازنمایی جایگاه زن در عرصه قرآن پژوهی و روایات از جمله این تألیفات است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha