دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
راضیه میرعلی ملک

حوزه/ رئیس اداره زن و خانواده معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران بر لزوم انجام پژوهش های دینی و حوزوی بر اساس نیازهای روز جامعه اسلامی تأکید کرد.

راضیه میر علی ملک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک این ایام به همه پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی که در حال حاضر در عرصه پژوهش های دینی و حوزوی احساس می شود، این است که انسجام مطلوبی در این زمینه وجود ندارد و حال آن که ما بیش از هر چیز نیازمند نقشه راهی در این باره با هدف ارتقای پژوهشگران دینی و حوزوی هستیم.

وی همچنین با تأکید بر لزوم ساماندهی پژوهشگران فعال در عرصه های علمی گوناگون به خصوص پژوهشگران فعال در حوزه های علمیه خواهران گفت: بی شک زمینه سازی در جهت ارتقای سطح پژوهش های دینی و حوزوی به روند تولید علم، کمک شایان توجهی می کند و لذا به عقیده بنده، مهم تر از برگزاری جشنواره ها و فراخوان مقالات علمی و پژوهشی این است که حقیقتاً گام های استواری در مسیر تولید علم از طریق فعالیت های پژوهشی برداریم.

مدرس حوزه علمیه خواهران افزود: با این حال به نظر می رسد که برخی مراکز علمی و مؤسسات پژوهشی بیشتر دغدغه ارایه بیلان کاری دارند تا این که به معنای واقعی کلمه بخواهند در مسیر تولید علم آن هم ناظر به نیازهای اساسی جامعه قدم بردارند.

وی همچنین خواستار تشویق و ترغیب پژوهشگران به سمت تولید علم شد و خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی بیشتر از آن که به محتوای تولید شده توجه صورت گیرد، به تعداد کتاب ها و مقالات افراد، نگاه می شود و از سویی برخی از حوزویان درگیر فرآیندهایی شده اند که آفات و تبعات آن را ما در مراکز دانشگاهی مشاهده می کنیم.

میرعلی ملک ادامه داد: از سوی دیگر، امروزه در حوزه های علمیه، بیشتر آموزش محور شده ایم تا پژوهش محور و حال آن که ما باید اهمیت فوق العاده ای به مقوله تحقیق و پژوهش بدهیم و فرهنگ پژوهشگری را در بین طلاب به درستی نهادینه کنیم.

وی بیان داشت: علمای گذشته ما بیش از آن که به صرف منابع فراروی خود توجه کنند به دنبال کشف های جدید علمی و پاسخ به نیازهای نوپدید زمانه ی خود بوده اند و لذا اصلاح روند آموزشی در حوزه های علمیه و سوق دادن این جریان به سمت پژوهش محوری، از جمله مهم ترین الزامات است چرا که به این وسیله ما به سمت تولید محتوا بر اساس نیازهای جدید حرکت می کنیم.

رئیس اداره زن و خانواده معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران همچنین با اشاره به این که ما نیازمند پژوهش های نوین در عرصه های فقهی و غیرفقهی هستیم، گفت: همان طور که عرض شد، این پژوهش ها باید ناظر به نیازهای روز و اقتضائات جدید باشد و در این مسیر ما باید از روش بزرگانی چون شهید مطهری الگوگیری کنیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که پایان نامه ها باید بر اساس نیازهای روز جامعه ساماندهی و حمایت شوند و به طور کلی، پژوهش های دینی و حوزوی بیش از هر چیز نیازهای کاربردی جامعه را مورد توجه قرار دهند.

وی در خاتمه ابراز داشت: متأسفانه گاهی اوقات، برخی کارهای علمی و پژوهشی قربانی سیاست زدگی می شود و حال آن که رویکرد و نگاه سیاسی و جناحی در مسایل علمی بسیار آسیب زاست و باید از آن پرهیز داشت.

 ۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha