چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
یزدانی پردیس فارابی

حوزه/ عضو هیئت علمی رشته مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران تصریح کرد: فقدان تفکر انتقادی در میان محققین و پژوهشگران به کیفیت و اثرگذاری فعالیت پژوهشی لطمه می زند.

دکتر حمید رضا یزدانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که یکی از الزامات مهم در راستای ترویج رویکرد پژوهشی، برخورداری از تفکر انتقادی است، اظهار داشت: متاسفانه گاهی اوقات احساس می شود که طراح پژوهش فاقد تفکر انتقادی است و همچنین به خاطر آن که تصویر جامعی از مسیر پژوهش ندارد، لذا در گردآوری و ساماندهی و خروجی گرفتن از اطلاعات، دچار اشتباه می شود و از این رو نمی تواند به هدف مورد نظر از فعالیت پژوهشی دست یابد.

وی افزود:تفکر انتقادی باعث می شود که فرد پژوهشگر در مساله یابی، رویکرد شناسی و شیوه جمع آوری اطلاعات، کیفیت مطلوبی داشته باشد و از این حیث بنده معتقدم که بیش از هر موضوع دیگری برای ارتقای مساله پژوهش باید روی سیستم ذهنی و تفکری محقق و پژوهشگر کار کنیم.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه همچنین گفت: در عصر اطلاعات که با انبوه داده ها مواجه هستیم، برخورداری از تفکر انتقادی کمک می کند که اطلاعات درست را از نادرست به خوبی تشخیص داده و در فرآیند تجزیه و تحلیل اطلاعات موفق باشیم.

وی در ادامه ضمن تأکید بر لزوم اصلاح ساختار و نظام آموزشی بیان داشت: متاسفانه در بسیاری از موارد، شیوه تدریس اساتید ما در دانشگاه ها فاقد تفکر انتقادی است و نمی توانیم آن طور که باید و شاید آن را به دانشجویان انتقال دهیم.

یزدانی افزود: این که باید دولت و نهاد حاکمیت از پژوهش حمایت کند، حرف درستی است اما خیلی از اوقات مشکل اصلی، بودجه نیست بلکه مشکل این است که پژوهش ها، اثربخشی لازم را ندارد که بخشی از دلایل آن به فقدان یا ضعف تفکر انتقادی برمی گردد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که باید پژوهش ها ناظر به نیازها و مسایل اصلی جامعه باشد و این که بتوانیم روحیه پژوهشگری بر اساس اصل نیازسنجی آن هم با چاشنی تفکر انتقادی را در میان دانشجویان و پژوهشگران و اهالی علم رواج دهیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha