جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: شعب انجمن علمی حوزه در ۱۲ استان از جمله، کرمان، یزد، سمنان و... تأسیس شد و شورای همگانی پژوهشی و مجلات پژوهشی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در نشست خبری،‌ ضمن گرامیداشت هفته پژوهش با اشاره به جایگاه امر پژوهش در تمدن سازی و ارتقای امر دانش گفت: پژوهش به عنوان امری که مولّد دانش و موجب ارتقایی دانش می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: همچنین در گام دوم انقلاب اسلامی که در مرحله تمدن سازی و خود سازی و... هستیم، بحث پژوهش مبتنی بر اصول و ارزش های اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است و رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم نیز محور اول بحث خود را به محور علم و پژوهش اختصاص داده اند که این هم نشان از اهمیت بحث پژوهش است.

وی افزود: هفته پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد، در تقویم کشور نام گذاری شده و همین امر در کشور ضرورت آن را یادآوری می شود، چرا که این مسئله سبب می شود پژوهش های برتر تشویق، حمایت و در ارتباط با فعالیت های پژوهشی گفت وگو و آسیب ها نیز شناسایی شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی بیان داشت: در حوزه علمیه هر سال در این هفته برنامه های مفصلی داریم، ولی امسال به دلیل وضعیت کرونا و بحران نتوانسته ایم این برنامه ها را توسعه دهیم، ولی پویشی برای بازخوردگیری مهمترین اقدام برای تحول و ارتقاء پژوهش در حوزه  با عنوان «پژوهش آسیب ها و راهبردها» در خبرگزاری حوزه منتشر شده و در این رابطه از همه طلاب و اساتید حوزه خواسته شده نظرات خود را ارائه دهند.

مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت، گفت: در ادامه، جلسه ای با مدیران پژوهشی برگزار شد و ۳۰ مرکز مهم در این جلسه با حضور مدیر گفت وگو کردند و نقطه  نظرات خود در مورد فرایند و آسیب ها و راهکار ها را ارائه دادند و علاوه بر آن جلسه ای با مدیران استانی و پژوهش استانی در پیش داریم که با حضور قائم مقام مدیر حوزه های علمیه برگزار می شود. در آنجا هم مشکلات پژوهشی استان ها و راه های برون رفت از مشکلات بررسی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به شعار هفته پژوهش گفت: شعار هفته را هم پژوهش و تمدن نوین اسلامی قرار دادیم که به تناسب این شعار کلی، روزهای هفته هم نام گذاری شده و مراکز پژوهشی به تناسب روزها نشست های علمی در نظر گرفته اند و در سطح کشور هم در حال اجرا است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به اهم فعالیت این معاونت افزود: مطالعات راهبردی و کاربردی و توسعه ای عرصه پژوهش و مدیریت دانش، ایجاد، توسعه و تقویت ساختارها و زیرساخت های پژوهشی حوزه های علمیه، تکمیل و به سازی قوانین و مقررات عرصه پژوهش، برگزاری جشنواره ها، همایش ها، نشست های علمی و تقویت گفتمان علمی، ارتقاء دانش اساتید و مدیران و کارشناسان عرصه پژوهش حمایت از فعالیت های پژوهشی، منشورات پژوهش ها و سیاست گذاری و برنامه ریزی های پژوهشی در قالب شوراها، کمیسیونها و جلسات تخصصی و اعطای مجوزها و امتیازات علمی از مهمترین این فعالیت ها است.

وی بیان داشت: در بخش اول یعنی مطالعات راهبردی، طرح تأسیس مرکز علم سنجی علوم اسلامی  در سال گذشته با مشارکت مرکز کامپیوتری نور، تدوین و مورد تأیید قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: در این بخش اول، نیازسنجی دانشی با هدف تکمیل نظام موضوعات و شناسایی نیازها و اولویت های پژوهشی در دانش های اسلامی و حوزوی و هدایت پژوهشگران حقیقی و حقوقی به سمت این نیازها طراحی شده است. و تا کنون در ۱۰ « دانش ۱ اصول فقه، - ۲ تفسیر و علوم - قرآن، ۳ مناسبات دین و روان شناسی، - ۴ فقه سیاسی، - ۵ ادبیات داستانی در حوزه دین، - ۶ اقتصاد اسلامی، - ۷ نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه، ۸ نیازسنجی دستگاه های اجرایی، - ۹ فقه و - ۱۰ در دست - » کلام شیعه « به چاپ رسیده است و دانش » علوم و معارف حدیث چاپ قرار دارد و همچنین ۵ « دانش ۱ مشاوره، - ۲ رجال، - ۳ مدیریت، - ۴ مطالعات اجتماعی و - ۵  اخلاق اسلامی در دست اقدام است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: طرح دیگر منطقه ای است. این طرح با هدف شناسایی نیازها و اولویت های پژوهشی خاص مناطق و استان های مختلف کشور و ترسیم وضعیت پژوهشی آنها به منظور سیاست گذاری برای هدایت پژوهش های دینی استانی به سمت نیازهای آن استان انجام می شود که در سه استان کردستان، گلستان و خوزستان به اتمام رسیده و در سایر استانها نیز در دست اقدام می باشد.

وی بیان داشت: بخش دیگر ساماندهی واحدهای پژوهشی حوزوی است. این طرح، به عنوان خرده نظام ذیل نظام جامع پژوهش حوزه های علمیه تدوین شد که برخی از اهداف آن عبارتند از ارتقاء ظرفیت و توانمندی علمی واحدهای پژوهشی؛ بهبود نظام آماری و دستیابی به سامانه ارزشیابی واحدهای پژوهشی در حوزه های علمیه؛ دستیابی به نظام حمایتی مناسب و جهت مند از واحدهای پژوهشی؛ دستیابی به استانداردهای واحد پژوهشی در بُعد منابع انسانی، بودجه و امکانات کالبدی است. این طرح با هدف ظرفیت شناسی واحدهای پژوهشی، کمک به افزایش کارایی و اثربخشی واحدهای پژوهشی، جهت دهی حمایت ها براساس رتبه بندی و امتیاز واحدها و همچنین با تعیین سیاست ها و ارائه راهکارهای جدید براساس نتایج ارزیابی ها به تصویب شورای پژوهش رسید و ابلاغ شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: عملیات شناسایی و بروزرسانی اطلاعات واحد های پژوهشی، فعالیت مستمری است که باهدف اطلاع رسانی از ظرفیت های علمی واحدهای پژوهشی و ایجاد هماهنگی به منظور اجتناب از موازی کاری و ایجاد هم پوشانی و هم افزایی علمی به اجرا در می آید. تا کنون بیش از ۱۸۰ واحد پژوهشی شناسایی و اطلاعات آن ها در انتهای هر نیمسال بروز شده ودر اختیار جامعه هدف و سیاستگذاران عرصه پژوهش قرار می گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: بخش دیگر، راه اندازی شورای راهبردی نظریه پردازی و گفتمان سازی در عرصه علوم اسلامی انسانی است که  به منظور ارتقاء و گسترش تولید دانش و نظریه پردازی در عرصه های مختلف علوم انسانی اسلامی بر مبنای آموزه ها و منابع قرآنی و - روایی شیعه و متناسب با نیازهای کشور و انقلاب اسلامی طرح "شورای راهبردی نظریه پردازی و گفتمان سازی در عرصه علوم انسانی اسلامی در دستور کار معاونت پژوهش قرار گرفت. این طرح پس از تدوین در جلسه بیست و یکم شورای پژوهش جهت اجرا به تصویب رسید.

رونمایی از۴ هزار مقاله علمی و پژوهشی و ۸۰۰ کتاب برگزیده

وی گفت: بخش دیگر، تدوین کتاب شناخت گفتمان علمی انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی اسلامی است. در این بخش (سامانه نرم افزاری کتابشناخت علمی انقلاب اسلامی سامانه نرم افزاری مرجع دانش شامل کتابشناخت کتب و مقالات برگزیده و منتخب در ۱۷ رشته علوم انسانی اسلامی در روز ۲۷ آذرماه سال ۹۹ همزمان با سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و دکتر غلامی، وزیر  علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی می شود تاکنون اطلاعات حدود ۴ هزار مقاله علمی و پژوهشی و ۸۰۰ کتاب برگزیده و منتخب وارد سامانه مذکور شده است و این روند ادامه دارد.

مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت، ادامه داد: یکی دیگر، بخش کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب اسلامی در حوزه علمیه قم در سال ۹۸ با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح و رونمایی شد. کتاب های حاضر در این کتابخانه،آثار برتر، برگزیده حوزه در عرصه علوم انسانی اسلامی می باشد. شعبه دوم این کتابخانه در دهه فجر انقلاب اسلامی سال جاری، در تهران، در مدرسه علمیه مروی راه اندازی و افتتاح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: از دیگر کارها بزرگداشت یکصدمین سال راه اندازی حوزه علمیه قم که درسال جدید خواهد بود.این مسئله در این معاونت مورد بحث و تصویب و دبیرخانه دائمی راه اندازی و قرار است این دبیرخانه آن را برگزار کند.در این یکصدمین همه خدمات علمی روحانیت و حوزه ها، فرهنگی و اجتماعی در طول ۱۰۰ سال گذشته در غالب کتاب و... تدوین و نسبت به آینده حوزه و آینده پژوهشی هم صورت خواهد گرفت.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: از دیگر بخش ها طراحی و اجرای برنامه جامع پژوهشی طلاب سطح ۱ تا ۴ است. مدیریت ترویج پژوهش با رویکرد جهت بخشی طلاب حوزه به تولید دانش، به دنبال زمینه سازی برای تدوین الگوی آموزش همراه های علمیه به همراه آموزش با پژوهش و استقرار آن در حوزه علمیه است و در این راستا برنامه جامع پژوهش طلاب حوزه های علمیه به همراه آموزش مهارتها و فوق برنامه ها و فعالیت را تهیه و تصویب کرده است.  

احیاء و مستند سازی سنن علمی و پژوهشی حوزه های علمیه

وی بیان داشت: یکی دیگر از برنامه ها احیاء و مستند سازی سنن علمی و پژوهشی حوزه های علمیه است. این طرح با هدف این طرح با دو رویکرد رویکرد شناسایی سیره پژوهشی علمای متأخر و رویکرد به روز رسانی سنت های پژوهشی حوزه در حال اجرا است. در رویکرد اول سیره پژوهشی عالمانی مانند مرحوم صدر و شهید مطهری، تهیه شد در این جا می خواهیم سیره پژوهشی علمای سلف را درک  تا پژوهش را براساس آن احیاء و اگر فراموش شده احیاء و اگر ضعیف شده تقویت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: از دیگر فعالیت ها تدوین برنامه ۵ ساله معاونت پژوهشی است. این برنامه در دست بررسی و به زودی تصویب می شود. قرار است سال بعد به عنوان اولین سال برنامه ۵ ساله حوزه طراحی شود و برنامه هم براساس آن صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: کار دیگری که در این معاونت انجام شد، تدوین و تصویب آیین نامه شورای پژوهش مدیریت های استانی به منظور استفاده از ظرفیت های کارشناسی و تخصصی در حوزه پژوهش، ارتقاء سطح کیفی و کمی پژوهش در واحدهای آموزشی استان به صورت متوازن، تصویب طرحها و دستورالعمل ها در راستای مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه و اسناد بالادستی، آیین نامه شورای پژوهش مدیریت های استانی توسط این معاونت تدوین گردید. این شورا متشکل از مدیر حوزه علمیه، معاون پژوهش، معاون آموزش، یک نفر از مدیران مدارس، دو تن از اساتید برجسته و با سابقه پژوهشی و یک نفر از معاونان پژوهشی مدارس می باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: کار دیگر تأسیس پژوهش سرا در مراکز استانی است. سیاست ما تکثیر کردن واحدهای پژوهشی است. که ازجمله این کارها راه اندازی پژوهش سرا بود. بحث پژوهش هم رونق پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: شعب انجمن علمی در ۱۲ استان، کرمان، یزد وسمنان و... تأسیس شد وشورای همگانی پژوهشی و مجلات پژوهشی ایجاد شده است.در صدد راه اندازی شورای عالی علوم و تحقیقات اسلامی نیز هستیم.

وی بیان داشت: فعالیت دیگر این معاونت، راه اندازی کانون علمی در سال ۹۸ است و آمار کانون ۷۰ بوده و در سال ۹۹ این آمار به ۷۰۰ کانون یعنی  به ارتقاء ۱۰ برابری در مدارس استانی رسیده است. در سال آتی هم این کانون به ۱ هزار کانون افزایش پیدا می کند.

برگزاری همایش کتاب سال در بهمن ماه

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: فعالیت دیگر این معاونت برگزاری جشنواره کتاب سال حوزه، است و امسال هم این همایش در بهمن ماه برگزار می شود. جشنواره مقالات علمی هم ۳ دوره برگزار شد و دوره ۴ همراه با کتاب سال برگزار می شود. تاکنون نیز ۱۱ دوره جشنواره علامه حلی برگزار شد.  و در این جشنواره ۳۹۸ برگزیده ۳۳۹ نفر شایسته تقدیر داریم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: در بخش ارتقاء  دانش و مهارت اساتید کاری که در سال گذشته به صورت وسیعی صورت گرفته ماده واحده دانش افزایی اساتید بود. ۶ هزار استاد در کشور فعال هستند ،  ۱هزار و ۵۰۰ نفر در دوره کارگاه های دانش افزایی شرکت کردند و  در سال آتی هم ادامه پیدا خواهد کرد.

وی بیان داشت: پژوهش های دارای اولویت و مورد نیاز جامعه در دست اقدام است، دبیرخانه ای شکل گرفته و آیین نامه و دستورالعمل و کمیته و شورای علمی تشکیل و درابتدای ماه آتی اولویت های پژوهشی روی سایت معاونت پژوهش قرار خواهد گرفته و اطلاع رسانی هم به پژوهشگران در بحث حمایت صورت می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    تأسیس شعب انجمن های علمی حوزه در مراکز استانها پیشکش حضرتعالی، با عملکرد نادرست، انجمن های علمی حوزه با سابقه 15 سال را تعطیل شد