پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ نشست وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان به تشریح سابقه وحدت بین حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: اولین موضوع در این بحث بر می‌گردد به پاسخ حضرت امام(ره) به نامه دانشجویان اروپایی در سال ۴۶ که باید از آن به عنوان یک نامه تاریخ ساز یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، دکتر محمدی‌فر رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی آسیب شناسی موانع وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به ریشه‌های تاریخی در ایجاد حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: تاریخچه حوزه شاید به هزار سال گذشته برگردد که در تمام این سال‌ها چراغ دانش در سرزمین‌های اسلامی توسط آن روشن نگه داشته است، اما از دانشگاه باید به عنوان یک پدیده مدرن در توسعه علم یاد کرد.
 
وی با بیان اینکه اعتقاد عده‌ای بر آن است که، هم دانشگاه و هم حوزه حاصل پدیده‌ای خارج از ایران هستند، گفت: بر اساس این نظریه حوزه از عرب‌ و دانشگاه از غرب بوده، اما با مشاهده ریشه‌های این دو نهاد می‌توان به این نتیجه رسید که این ریشه‌ها در تمدن ما وجود داشته و با آمدن در کشور تداوم پیدا کرده است.

محمدی‌فر افزود: یکی دیگر از وجه اشتراک بین حوزه و دانشگاه این است که منابع ابتدایی هر دو آنها غیر ایرانی است و حوزه عربی و دانشگاه لاتین است.

وی با اشاره به اینکه وقتی بشر به رشد می‌رسد، ابتدا به آگاهی می‌رسد و سپس به خودآگاهی، مطرح کرد: گام سوم در این موضوع رسیدن فرد به بحث خودآگاهی منتقدانه است که این جلسه نیز نشان دهنده همین مسئله می‌باشد که ما در مسیر رشد قرار داریم.
 
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان به تشریح سابقه وحدت بین حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: اولین موضوع در این بحث بر می‌گردد به پاسخ حضرت امام(ره) به نامه دانشجویان اروپایی در سال ۴۶ که باید از آن به عنوان یک نامه تاریخ ساز یاد کرد.

وی ادامه داد: البته به نوعی در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه می‌توان به تشکیل نخستین تشکل‌های دانشجویی در شهریور سال ۱۳۲۰ و حتی قبل تر از آن نیز اشاره کرد که به دلیل قدرت رضاخانی نمی‌توانستند ظهور و بروز داشته باشند.
 
محمدی‌فر با اشاره به نقد امام خمینی(ره) در کتاب ولایت فقیه از حوزه‌ها در سال ۴۸، یادآور شد: پس از سال ۴۸ ما حضور افراد حوزوی همچون شهید مطهری، باهنر و شبستری در دانشگاه‌ها را داریم که کانونی برای وحدت بین روحانیون و دانشگاه‌ها را ایجاد کرده بودند، که این کانون با آمدن شهید مفتح شکل دیگری به خود گرفت.

وی با بیان اینکه در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه با چند دسته مواجه هستیم، گفت: گروه اول، دسته علوم تجربی شامل پرفسور حسابی و ... هستند که علوم پایه را مبنای اتصال قرار داده بودند و عده‌ای دیگر هم علوم انسانی را  مبنای این اتصال می‌دانستند که از آنها می‌توان به حسین نصر و زرین‌کوب اشاره کرد.
 
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اینکه در مقابل این دو گروه طیفی اسلام ستیز حضور داشتند که به دنبال اسلام منهای روحانیت بودند و مطرح کرد: اگر این سؤال را مطرح کنیم که آیا وحدت حوزه و دانشگاه در عمل اتفاق افتاده یا خیر باید بگوییم، بله، اما حداقل در مسائل فیزیکی این موضوع حل شده است و نشانه آن نیز برگزاری جلسات، حضور روحانیون در دفتر نمایندگی در دانشگاه و ارائه دروس معارف است.  

وی با تاکید بر اینکه پس از بحث وحدت فیزیکی، امروز نیاز به وحدت سیاسی و موضوعی داریم، اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه باید دغدغه جدی مسئولان مربوطه باشد و در گفت‌وگوها به دنبال تقویت این وحدت و بومی سازی علم و اسلامی شدن دانشگاه‌ها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha