پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رادیو مقاومت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بغداد از کتاب مقام معظم رهبری رونمایی کرد
در آستانه سالروز ترور ناجوانمردانه فرماندهان شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس و حاج «ابومهدی المهندس» فرمانده الحشد الشعبی، از ترجمه عربی کتاب ارزشمند «دشمن‌شناسی» مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد رونمایی شد.در این مراسم، حجت‌الاسلام اباذری، رایزن فرهنگی کشورمان در عراق چفیه‌ای مبارک منتسب به مقام معظم رهبری را با ذکر صلوات از روی کتاب «معرفه العدو» کنار زد تا برای علاقه‌مندان عراقی و میهمانان کشورهای عربی و خارجی حاضر در این دوره از نمایشگاه عرضه شود.وی بیان کرد: کتاب معرفه العدو (دشمن شناسی) مجموعه دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره دشمن شناسی و چگونگی مقابله با دشمن است که مرکز انتشارات انقلاب اسلامی منتشر کرده است.رایزن فرهنگی ایران در عراق افزود: در آستانه نخستین سالروز ترور ناجوانمردانه فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، فرصت مناسبی است که با ارائه این کتاب ارزشمند، دو ملت ایران و عراق دشمنان مشترک خود را بشناسند.وی یادآور شد: اشتراکات دو ملت علاوه بر دین و مذهب و تاریخ و فرهنگ، با توجه به شهادت این دو فرمانده بزرگوار مبارزه با تروریسم، اشتراک تازه ای به جمع اشتراکات آنها اضافه شده و آن مسئله مهم دشمن شناسی و دشمنان مشترک دو ملت است.حجت‌الاسلام اباذری خاطر نشان کرد: کتاب ارزشمند مقام معظم رهبری، پرده جدیدی به روی دو ملت در خصوص اهمیت و ضرورت شناسایی دشمنان مشترک و راهکار مقابله با آن می‌گشاید.وی با اشاره به اهتمام بالای مردم عراق به کتابخوانی تصریح کرد که با توجه به درخواست‌های متکرر فرهیختگان عراقی برای آشنایی با محورهای فکری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام راحل (ره) و همچنین اندیشه‌های ژرف مقام معظم رهبری، این کتاب با ترجمه عربی در اختیار علاقه‌مندان عراقی و میهمانان عربی و خارجی حاضر در نمایشگاه گذاشته شده است.رایزن فرهنگی ایران در عراق ادامه داد: کتاب وزین دشمن شناسی، در یک جلد شامل ۶۰۰ صفحه و در برگیرنده ۱۴ محور مختلف است که در آن درباره چگونگی و ضرورت مقابله دشمن بحث شده است.

کرونا به کریسمس استراحت داد
تاثیر کرونا بر تعطیلات و جشن‌های کریسمس از جمله مهمترین موضوعاتی است که رسانه‌های جهان این روزها به آن می‌پردازند.آلبرت کوچویی، گوینده پیشکسوت رادیو هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه‌های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند. از مهمترین اخباری که او امروز (۲۵ آذر ماه) به آنها پرداخته، تاثیر کرونا بر تعطیلات و جشن کریسمس در اروپا است._ «له‌رپوبلیکا»، نشریه ایتالیایی نوشته است: لهستان، درگیر موج سوم کرونا شد. ایتالیا، محدودیت‌های سخت را به مناسبت تعطیلات کریسمس، اعمال خواهد کرد._«دی ولت»، نشریه آلمانی نوشته است: با افزایش مبتلایان به کرونا، آلمان برپایی آیین‌های کریسمس را منع کرد._ «ال موندو»، نشریه اسپانیایی نوشته است: دانشمندان می‌گویند تا گوشی‌های هوشمند و سیم‌های گیتار هست، دور شدن از آلودگی‌های شیمیایی ناممکن است._ «لوموند»، نشریه فرانسوی نیز نوشته است: مخزن نفت عربستان سعودی بر اثر انفجاری که حاصل برخورد یک منبع بیرونی بود، آسیب دید. گفته می‌شود سعودی‌ها در جنگ با هوتی‌ها، چنین درگیری‌هایی را پیش‌تر داشته‌اند._ «وال ستریت جورنال» نوشته است: بلند پروازی با اهداف پیمان پاریس؛ آمریکا به این پیمان می‌پیوندد. ایتالیا هم مثل آلمان می‌خواهد برپایی آیین‌های کریسمس را به سبب کرونا، قدغن کند. هلند نیز به خاطر فراگیری بیشتر کرونا، محدودیت بیشتری را در روزهای کریسمس و ژانویه، اعمال می‌کند._ «ال موندو»، نشریه اسپانیایی نیز در این زمینه نوشته است: رسانه‌های ایتالیا می‌گویند تمام کشور در وضعیت قرمز خواهد بود. بر همین اساس آیین‌های شب ژانویه و عید کریسمس به سبب منع تردد در روزهای تعطیل برگزار نمی‌شود. در واقع با افزایش مبتلایان به کرونا، محدودیت‌ها در اروپا، سخت‌تر خواهند شد._ «ژون آفریک»، نشریه فرانسوی به نقل از آسوشیتدپرس نوشته است: جهان با از دست دادن اهداف پیمان آب و هوای پاریس با خطر رو در رو است. همایش بلند پروازانه پاریس، در زمینه مانع شدن از گرمای زمین، برنامه‌هایی داشت که پس از گذشت پنج سال، به آنها دست نیافته است. جو بایدن می‌گوید، در سال آینده میلادی به همایش جهانی پاریس خواهد پیوست. همایش و پیمانی که ترامپ به آن پشت کرده بود. پیوستن به پیمان‌های جهانی ترک شده از سوی آمریکا از اهداف نخستین ۱۰۰ روز ریاست‌جمهوری جو بایدن خواهد بود._ «ال موندو»، نشریه اسپانیایی نوشته است: دانشمندان در کلمبیا به یک شگفتی در یک بیمار آلزایمری دست یافته‌اند. به گفته فرانسیسکو لوپرا، در دانشگاه آنتی‌ یوکیتا در شهر مدئین کلمبیا پیش‌بینی شده بود، زنی در سال‌های چهل دچار آلزایمر شده و در شصت سالگی خواهد مرد، اما او تا هفتاد سالگی دچار آلزایمر نشد. پزشکان دریافته‌اند ژنی در مغز او سه دهه به حفاظت از مغزش پرداخته است. اکنون پزشکان در پی شناسایی این ژن پس از مرگ او هستند. ژنی که می‌تواند میلیون‌ها انسان را از ابتلا به بیماری آلزایمر، نجات دهد.

رادیو مقاومت به افتتاح نزدیک شد
معاونت صدا در نظر دارد در آستانه اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی «شبکه رادیویی مقاومت» را راه اندازی کند.شبکه رادیویی مقاومت روز یکشنبه ـ ۳۰ آذر ماه ـ با برگزاری مراسمی رسمی افتتاح می شود.مراسم افتتاح رادیو مقاومت با حضور فرماندهان ارشد سپاه، مدیران صداوسیما و خانواده شهیدان بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و فخری زاده یکشنبه، ساعت ۱۴ در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار می شود.علاقه‌مندان می‌توانند «رادیو مقاومت» را از ابتدای دی ماه علاوه بر موج اف ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز از طریق نصب برنامه کاربردی ایرانصدا بر روی گوشی تلفن همراه خود بشنوند و از طریق سامانه ۳۰۰۰۰۹۵۵ با این شبکه در ارتباط باشند. همچنین از طریق گیرنده های دیجیتال تلویزیونی رادیو نمای این شبکه هم قابل مشاهده است.مخاطبان و علاقه مندان در شبکه‌های اجتماعی هم «رادیو مقاومت» را به نشانی radiomoghavemat@ دنبال کنند.

رئیس سابق بنیاد شهید درگذشت
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران که پیش از این از سال ۱۳۹۲ به مدت هفت سال معاونت رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را نیز بر عهده داشت بامداد امروز ۹ آذرماه بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.مرحوم حجت‌الاسلام شهیدی از ابتدای انقلاب در سمت‌های مختلفی به خدمت پرداخت که از آن جمله می‌توان به ریاست عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه، رئیس بازرسی نهاد ریاست جمهوری و مشاور رئیس جمهور اشاره کرد.

مهد کودک ها تعیین تکلیف شدند
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه عصر سه شنبه به ریاست رئیس جمهور، واگذاری مسئولیت حوزه تعلیم و تربیت کودک و ساماندهی و مدیریت مهدکودک‌ها به وزارت آموزش و پرورش را تصویب کرد.شورای عالی انقلاب در جلسه عصر سه شنبه به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، واگذاری مسوولیت حوزه تعلیم و تربیت کودک و ساماندهی و مدیریت مهدکودکها به وزارت آموزش و پرورش را تصویب کرد.در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاسیس مرکز ملی در حوزه تعلیم و تربیت کودک و ساماندهی مدیریت مهد کودک ها به تصویب رسید و بر این اساس مقرر شد که مسوولیت حوزههای مختلف برنامهریزی، مدیریت و همچنین نظارت و ارزیابی مهدکودکها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شود.شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با تصویب ماده واحدهای مقرر کرد سازمان برنامه و بودجه نیز نمایندهای در جمع هیات امنای دانشگاه ها داشته باشد.در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت سی وششمین سالگرد تاسیس این شورا گزارشی از عملکرد آن در هفت سال گذشته و دستاوردهایی که طی این مدت در حوزههای مختلف تصویب اسناد ملی و سیاستهای کلان داشته، ارائه شد.گروه سنی ۴ تا ۶ سالگی به‌عنوان دوره پیش‌دبستانی و قبل از ۴ سالگی دوره مهدکودک تعیین شده است. بر اساس مصوبه ۴۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرجع صدور مجوز تأسیس، فعالیت و انحلال کلیه مراکز پیش‌دبستانی در کشور، وزارت آموزش‌وپرورش است. پیش از این سازمان بهزیستی کشور مدعی بود طبق ماده ۲ و تبصره ۲ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهدکودک‌ها از حیث آموزشی و پرورشی با وزارت آموزش‌وپرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه بر عهده سازمان بهزیستی کل کشور است.

جهادگران سلامت از صداوسیما قدردانی کردند
نمایندگان جامعه پرستاری کشور امروز به دیدار رئیس رسانه ملی آمدند تا از به تصویر کشیدن جهاد پرستاران و نظام سلامت برای مقابله با کرونا در این رسانه و همچنین خدمات صداوسیما در عرصه آگاهی‌بخشی و پیشگیری از ابتلا به کووید-19 در طول حدود 10 ماه اخیر قدردانی کنند.به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی عسکری در دیدار رئیس سازمان نظام پرستاری و جمعی از جامعه پرستاری کشور در آستانه میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، رسانه ملی را همراه جهادگران سلامت خواند و تأکید کرد که صداوسیما در دوران کرونا تصویرگر حماسه جهادگران سلامت است.رئیس رسانه ملی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های خالصانه پزشکان و جامعه پرستاری در مواجهه با ویروس کرونا و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت، اظهار داشت: از ابتدای ورود این ویروس به کشور، رسانه ملی مجاهدانه پای‌کار آمد و بخشی از بار مواجهه با این بحران را به دوش کشید.وی افزود: ایران در مبارزه و کنترل کرونا بهتر از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ظاهر شد و گواه این مدعا حضور مخلصانه مردم و همدلی ملی برای مهار این ویروس و تمرکز رسانه ملی برای همسو کردن جامعه با جامعه پزشکان و پرستاران بود.دکتر علی عسکری نقش رسانه ملی در نمایش جهادگران سلامت و ادای دین مردم به این ایثارگری‌ها را بسیار مهم دانست و متذکر شد: اگر این نمایش عمومی در بالاترین تراز ملی هم قرار نگیرد، حتماً در مرتبه‌ای درخشان و مهم دیده خواهد شد؛ رسانه ملی امروز خود را در کنار جهادگران سلامت می‌بیند و آماده هر نوع خدمتگزاری استرئیس رسانه ملی با تأکید بر حضور جامعه پرستاری در خط مقدم مقابله با این ویروس گفت: پرستاران در صیانت از سلامت مردم بسیار خوش درخشیدند.وی متذکر شد: پرستاری با سه عنصر معرفت و دانش، مهارت و عطوفت و مهربانی آمیخته است. پرستاران با معرفت و دانشی که دارند، می‌دانند که با فرد بیمار چگونه برخورد کنند و این دانش را با مهارت و تجربه درمی‌آمیزند؛ اما آنچه تخصص و معرفت را تکمیل می‌کند، مهربانی و عطوفتی است که این انسان‌های شریف را متمایز می‌کند و توصیف مجاهدان سلامت را برازنده ایشان می‌سازد.دکتر علی عسکری حمایت و تکریم جامعه پرستاری را وظیفه مهم رسانه ملی دانست و گفت: در این بحران فراگیر و جهانی، ما شاهد حماسه‌ای بودیم که با همراهی و همدلی مردم رنگ و بوی ملی به خود گرفت و الگوی جدیدی از جهاد و مدافعان سلامت ارائه شد. این اتفاق مهمی در ایران بود و رسانه ملی تصویرگر این حماسه شد.وی پرستاری را کاری سخت همراه با فرسودگی جسمی، روحی دانست و تصریح کرد: در کنار تمام این صبوری‌ها و مشقتی که متحمل می‌شوید، کار شما معنوی و پر اجر است.دکتر علی عسکری با اشاره به اینکه پرستاری مکمل کار پزشکان و تداوم‌بخش روند درمانی است، گفت: بخشی از تلاش ما در تولیداتمان، برجسته کردن این موضوع است.رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پرستاری در خانه اشاره کرد و گفت: با توجه به اصرار جامعه پزشکی برای درمان در خانه با حضور پرستاران و جلوگیری از سرایت ویروس، باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم و وظیفه خود می‌دانیم با همراهی جامعه پرستاری برنامه‌هایی در این زمینه تولید کنیم تا فرهنگ پرستاری در خانه پررنگ‌تر شود.وی افزود: جامعه پزشکی و نظام بیمه هم باید روی این موضوع متمرکز شود تا از پرستاران در خانه هم غافل نمانیم.دکتر علی عسکری با اشاره به آموزش‌های رسانه ملی درباره بیماری‌های مزمن دیابت، فشارخون، آسم و... گفت: در تولید محتواهای آگاهی‌بخش حتماً نیاز به همراهی شما داریم. با کمک شورای سیاست‌گذاری سلامت سازمان، این مسیر را هم به‌درستی طی خواهیم کرد.رئیس رسانه ملی در پایان با تأکید بر همکاری بیشتر جامعه پرستاری و رسانه ملی، نمایش کار ارزشمند و حماسی پرستاران را ادای دین این رسانه به جامعه پرستاری توصیف کرد.در بخش دیگری از این نشست، سازمان نظام پرستاری با قدردانی از عملکرد رسانه ملی در همراهی با کادر درمان، با اهدای لوح افتخار، دکتر علی عسکری را به عضویت افتخاری سازمان نظام پرستاری درآورد. رئیس رسانه ملی با قدردانی از یکایک پرستاران این مرزوبوم گفت: این وظیفه بر دوش من و رسانه ملی است که از شما تشکر کنم، اما اینکه امروز شما از ما قدردانی می‌کنید، نشانه همان مهربانی و عطوفتی است که در ذات پرستاری و جامعه پرستاری است و ما قدردان زحمات شما هستیم.در ادامه این دیدار محمد میرزا بیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به گذشت بیش از ۱۰ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور، این بحران را آزمون بزرگ جامعه پرستاری برای صیانت از سلامت ملی دانست.وی رسانه ملی را اصلی‌ترین عنصر در آگاهی‌بخشی مردم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خواند و متذکر شد: اگر امروز از رعایت ۹۰ درصدی مردم برای کنترل ویروس کرونا صحبت می‌کنیم، بخشی از این همیاری مردم به اطلاع‌رسانی به شیوه‌های مختلف صوتی و تصویری در سازمان صداوسیما مربوط می‌شود و ما قدردان این همراهی هستیم.میرزا بیگی بحران کرونا را آزمون سخت ملی و جامعه پرستاری دانست و گفت: بیش از ۸۰ هزار پرستار از جامعه ۱۴۰ هزارنفری پرستاران به بیماران کرونا خدمت کردند که از این میان ۵۰ هزار پرستار به ویروس کرونا مبتلا شدند و در این عرصه سخت و دشوار ۱۰۰ نفر از جهادگران این عرصه شهید راه سلامت شدند که نشاندهنده سطح ایثارگری جامعه پرستاری است.وی افزود: اولویت ما سلامت ملی و عمومی است. ما با تقدیم شهدای راه سلامت انتظار داریم مردم در شب یلدا هم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. البته مطمئن هستیم که در کنار حمایت‌های رسانه ملی و با تکیه‌بر اطلاع‌رسانی و جذب مخاطب در این شب‌ها در این راه موفق خواهیم بود.دکتر محمدمهدی قاسمی، رئیس شورای سیاستگذاری سلامت سیما هم در این نشست با اشاره به تلاش‌های رسانه ملی در بیش از ۲۹۰ روز گذشته برای انعکاس فعالیت جهادگران عرصه سلامت گفت: بر اساس آمار معاونت‌های مختلف، حداقل روزی ۸۴ ساعت برنامه در قالب‌های مختلف صرفا در خصوص تلاش‌های پرستاران در دوران کرونا از رسانه ملی پخش کرده‌ایم. قطعا این برنامه‌ها عاملی برای افزایش سرمایه اجتماعی جامعه پرستاری کشور خواهد بود.در این نشست معاونان سازمان هم گزارش‌های جامعی را درباره عملکرد هر یک از معاونت‌ها در تصویرگری مجاهدت بخش بهداشت و سلامت کشور ارائه دادند.

سامانه ۱۱۴ قرآنی به راه افتاد
شبکه رادیویی قرآن در ادامه اقدامات زیرساختی خود، هفت بانک اطلاعاتی محتوای و قرآنی را در قالب سامانه ۱۱۴ راه اندازی کرد.آقای مجتبی ایزدی مدیر شبکه رادیویی قرآن گفت: اقدامات اولیه برای راه اندازی این سامانه از از مهر سال ۱۳۹۸ آغاز و با اختصاص دامنه www.quran۱۱۴.ir نسبت به راه اندازی بانک‌های میان برنامه، ادعیه و نغمات، متون رادیویی، سؤالات قرآنی، برنامه‌های خاص، بانک تلاوت و منابع فضای مجازی اقدام کرد.وی افزود: این اقدام در راستای تحقق مدیریت دانش و فراهم سازی امکان دستیابی سریع و آسان به دانش و دارایی محتوایی رادیو قرآن و در نهایت به کارگیری آن‌ها در برنامه سازی و ارتقاء کیفی برنامه‌های شبکه‌ی رادیویی قرآن صورت گرفته است و انتظار می‌رود از این طرق سرمایه‌های ارزشمند رادیو قرآن در گذشته و آینده، حفظ و به کارگیری آن‌ها در فرایند برنامه سازی سهل الوصول شود.دبیر شورای معارف معاونت صدا گفت: افزایش قدرت و توان برنامه سازی در رادیو و ارتقاء کیفی برنامه ها، جلوگیری از تولیدات تکراری و زمینه سازی برای تحقق نوآوری در تولیدات جدید رادیو قرآن، تحققق ساز و کار مدیریت دانش در رادیو قرآن در حوزه منابع برنامه ای، امکان بازنشر و امتداد پیام برنامه‌های رادیو قرآن در فضای مجازی، کاهش هزینه‌های برنامه سازی در این شبکه، الگوسازی این اقدام برای سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، تحقق خواسته‌ی رؤسای سازمان در بهره برداری از آرشیو غنی، فراهم شدن امکان تأمین محتواها و منابع برنامه‌ای از سوی فعالان رسانه‌ای خارج از سازمان از جمله اهداف این اقدام است.آقای ایزدی همچنین تأکید کرد: اهداف جزئی هر یک از بانک‌های محتوایی عنوان شده در کتابچه‌ای به همین منظور تدوین و منتشر شده است. در شرایط فعلی، دسترسی به برنامه سازان شبکه‌ی رادیویی قرآن به این سامانه فراهم شده است و در مراحل بعد دسترسی به سایر گروه‌های هدف فراهم خواهد شد. گفتنی است، هم اکنون بیش از ۲۵ هزار محتوای برنامه‌ای در این سامانه بارگذاری شده است و با برنامه ریزی صورت گرفته پیش بینی می‌شود منابع محتوایی این بانک به ۸۰ هزار عنوان برسد. (بانک میان برنامه ۱۵ هزار عنوان، بانک تلاوت ۲۵ هزار عنوان، بانک ادعیه و نغمات ۱۰ هزار عنوان، بانک متون رادیویی ۱۰ هزار صفحه، بانک سؤالات قرآنی ۱۰ هزار سؤال، بانک برنامه‌ها ۵ هزار برنامه، منابع فضای مجازی ۵ هزار عنوان).

بانک اطلاعاتی رادیو قرآن به راه افتاد
مدیر رادیو قرآن از راه‌اندازی هفت بانک محتوایی و قرآنی در قالب سامانه ۱۱۴ در این شبکه خبر داد.   "مجتبی ایزدی" گفت: اقدامات اولیه برای راه‌اندازی سامانه ۱۱۴ از مهرماه ۹۸ آغاز شده و با اختصاص دامنه www.quran ۱۱۴.ir نسبت به راه‌اندازی بانک‌های میان برنامه، ادعیه و نغمات، متون رادیویی، سوالات قرآنی، برنامه‌های خاص، بانک تلاوت و منابع فضای مجازی اقدام شد.مدیر رادیو قرآن و دبیر شورای معارف معاونت صدا افزود: این اقدام به منظور تحقق مدیریت دانش و فراهم سازی امکان دستیابی سریع و آسان به دانش و دارایی محتوایی رادیو قرآن و در نهایت به کارگیری آنها در برنامه‌سازی و ارتقای کیفی برنامه‌های شبکه رادیویی قرآن صورت گرفته است.او گفت: افزایش قدرت و توان برنامه‌سازی در رادیو و ارتقای کیفی برنامه‌ها، جلوگیری از تولیدات تکراری و زمینه‌سازی برای تحقق نوآوری در تولیدات جدید رادیو قرآن، تحققق ساز و کار مدیریت دانش در رادیو قرآن در حوزه منابع برنامه‌ای، امکان بازنشر و امتداد پیام برنامه‌های رادیو قرآن در فضای مجازی، کاهش هزینه‌های برنامه‌سازی در این شبکه، الگوسازی این اقدام برای سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، تحقق خواسته روسای سازمان در بهره‌برداری از آرشیو غنی، فراهم شدن امکان تأمین محتواها و منابع برنامه‌ای از سوی فعالان رسانه‌ای خارج از سازمان جزو اهداف این اقدام است.ایزدی گفت: در شرایط فعلی، دسترسی به برنامه سازان شبکه رادیویی قرآن به این سامانه فراهم شده است و در مراحل بعد دسترسی به سایر گروه‌های هدف فراهم خواهد شد.مدیر رادیو قرآن گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۵ هزار محتوای برنامه‌ای در این سامانه بارگذاری شده است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود، منابع محتوایی این بانک به ۸۰ هزار عنوان برسد که شامل ۱۵ هزار عنوان بانک میان برنامه، ۲۵ هزار عنوان بانک تلاوت، ۱۰ هزار عنوان بانک ادعیه و نغمات، ۱۰ هزار صفحه بانک متون رادیویی، ۱۰ هزار سوال بانک سوالات قرآنی، پنج هزار بانک برنامه‌ها و پنج هزار عنوان منابع فضای مجازی است.

کشاورز پیر رکورد ها را شکست
کتاب «کشاورز پیر و خرس قهوه‌ای» بازپرداخته‌ی رضا رهگذر برای ششمین بار از سوی کانون پرورش فکری بازنشر شد و شمارگان آن به ۷۵ هزار نسخه رسید.این کتاب با تصویرگری عادل رستم‌پور برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ برای مخاطبان ۹ سال به بالا (نونهال) منتشر شده است.داستانِ این کتاب در مورد پیرمردی روستایی است که تکه زمینی در کنار یک جنگل داشت و هر بار در آن چیزی می‌کاشت. وقتی محصولش می‌رسید، آن را به بازار می‌برد و می‌فروخت و زندگی خود و خانواده‌اش را تأمین می‌کرد. یک سال بهار که پیرمرد به سراغ زمینش رفت با یک خرس قهوه‌ای بزرگ روبه‌رو شد که از جنگل بیرون آمده بود. کشاورز برای اینکه خرس او را نخورد با خرس قرار گذاشت که محصول آن سال را با هم تقسیم کنند. خرس در طول آن فصل هیچ کمکی به پیرمرد نکرد، اما زمان برداشت محصول، ناگهان….کتاب «کشاورز پیر و خرس قهوه‌ای» رضا رهگذر (محمدرضا سرشار) دارای داستانی تخیلی، مصور و پندآموز است که در ۲۴ صفحه با قطع خشتی به چاپ رسیده است.این کتاب در ششمین مرحله چاپ با شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه منتشر شده است تا شمارگان آن در مجموع به ۷۵ هزار نسخه برسد.علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «کشاورز پیر و خرس قهوه‌ای» را با قیمت ۷ هزار تومان از فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، فروشگاه اینترنتی محصولات کانون و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی خریداری کنند.

علمای لبنان اقدامات رژیم آل سعود را محکوم کرد
تجمع علمای مسلمان لبنان با صدور بیانیه ای اقدامات رژیم آل سعود در منطقه شیعه نشین عربستان را محکوم کرد.این تجمع در بیانیه خود گفت: اقدام نیرو های امنیتی رژیم آل سعود در تخریب مسجد امام حسین (علیه السلام) در منطقه الزاره در شهرک العوامیه که شهید آیت الله نمر در آن امام جماعت بود را محکوم می کنیم.علمای لبنان همچنین اقدام رژیم آل سعود در بازداشت "سید هاشم الشخص" یکی از علمای برجسته شیعه عربستان و حاشیه خلیج فارس در منزلش و انتقال وی به مکان نامشخص را محکوم کردند.تعرض به عبادتگاه ها و شخصیت های دینی، تجاوز به حقوق بشر و آزادی بیان استتجمع علمای مسلمان لبنان، تعرض به عبادتگاه ها و شخصیت های دینی را تجاوز به حقوق بشر و آزادی بیان دانست و سازمان های بین المللی حقوق بشری را به انجام اقدامات لازم در جهت بازگشت "سید هاشم الشخص" به منزل خویش و بازسازی مسجد ویران شده دعوت کرد.

نهاد اسلامی آمریکا حمله هندی را محکوم کرد
فیلم دوربین‌های مداربسته که جمعه شب، ۲۱ آذر گرفته شده، نشان می‌دهد که مردی پنجره یک رستوران هندی را می‌شکنداین سومین‌بار است که در ماه‌های اخیر رستوران هندی‌ها هدف حملات این چنینی قرار می‌گیرد.پیش از این نیز روزنامه‌ای با محتوای توهین‌های نژادی به داخل رستوران انداخته شده بود.در بیانیه ابراهیم هوپر، مدیر ارتباطات ملی CAIR آمده است: با اشاره به موارد مشابه از آزارها و حملات نژادپرستانه آمده است: افزایش موج تعصب در بین ملت ما بدان معنی است که تمام جوامع اقلیت مورد هدف نفرت و خشونت قرار گرفته‌اند. ما از مقامات اجرایی ایالتی و فدرال می‌خواهیم که این حوادث آشکار نفرت را با جدیت دنبال کنند.هوپر گفت: شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی(CAIR) اتفاقات ناشی از نژادپرستی، بیگانه‌ستیزی و اسلام‌هراسی در ایالت نیومکزیکو را محکوم کرده است.وی افزود: جامعه مسلمانان آمریکا با همه آنهایی که علیه بیگانه‌هراسی، نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان، اسلام‌هراسی، یهودستیزی و برتری‌طلبی سفیدپوستان مبارزه می‌کنند، همبستگی دارد.

حوزه علمیه درخواست آزادی شیخ زکزاکی را امضا کرد
آیت الله اعرافی تصریح کرد: امیدوار هستیم برخی از جریان های حاکم در نیجریه سر عقل بیایند و شیخ ابراهیم زکزاکی را آزاد نمایند و زمینه را برای پیشبرد کارهای معنوی و اخلاقی رهبر جنبش اسلامی نیجریه فراهم کنند. آیت الله اعرافی تصریح کرد: امیدوار هستیم برخی از جریان های حاکم در نیجریه سر عقل بیایند و شیخ ابراهیم زکزاکی را آزاد نمایند و زمینه را برای پیشبرد کارهای معنوی و اخلاقی رهبر جنبش اسلامی نیجریه فراهم کنند آیت الله علیرضا اعرافی در آیین مجازی پنجمین سالگرد کشتار شیعیان نیجریه افزود: شایسته بود که دولت نیجریه تسلیم فشارها نمی شد و از قدرت ایمانی جنبش اسلامی نیجریه در برابر حرکت های افراطی استفاده می کرد.وی تصریح کرد: امیدوار هستیم برخی از جریان های حاکم در نیجریه سر عقل بیایند و شیخ ابراهیم زکزاکی را آزاد نمایند و زمینه را برای پیشبرد کارهای معنوی و اخلاقی رهبر جنبش اسلامی نیجریه فراهم کنند.در روز ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴ هنگامی که شیعیان مشغول عزاداری در حسینیه ای در شهر زاریا در نیجریه بودند نیروهای نظامی این کشور به حسینیه زاریا و منزل شخصی شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه حمله کردند و با کشتن بیش از هزار تَن از شیعیان این کشور شماری از اعضای خانواده شیخ زکزاکی را دستگیر کردند.اعرافی همچنین بیداری اسلامی در جهان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بیداری اسلامی مقوله ای است که در چند دهه اخیر در مناطق مختلف سر برآورد مسلمانان پس از این که چندین قرن تحت استعمار بودند به هویت ایمانی خود بازگشتند و این بازگشت به حیات معنوی و میل به ساختن یک تمدن در کشورهای مختلف اسلامی، ظهور و بروز پیدا کرد.وی ادامه داد: در آفریقا شاهد درخشش نهضت های اسلامی در طول دهه های مختلف بودیم و جنبش های کوچک و بزرگی در این قاره برای رهایی آفریقا به وجود آمدند.مدیر حوزه های علمیه افزود: مقوله بیداری اسلامی یک فرآیند طبیعی است که از دل امت جوشید این بیداری در ایران به انقلاب و گفتمان تحول آفرین تبدیل شد و شعاع آن هم در جهان انعکاس پیدا کرد. انعکاس شعاع انقلاب اسلامی در جهان با زور و فشار نبود. گسترش اندیشه انقلاب اسلامی در جهان به شکل گیری بیداری اسلامی و محور مقاومت اسلامی انجامید.وی ادامه داد: ساختن بدل های غیر اصیل در برابر نهضت های اسلامی از جمله دیگر توطئه های دشمنان است. دشمنان در برابر نهضت انقلاب اسلامی که در آن حکمت، عقلانیت، شجاعت و مبارزه وجود دارد و از افراط و حرکت های غیرعقلانی پرهیز می کند، داعش و القاعده را ساختند.اعرافی بیان کرد: زمانی که تمام تلاش های دشمنان برای به نتیجه نرسیدن نهضت های اسلامی به نتیجه نرسد گاهی فشارهای سنگین به این نهضت ها می آورند به عنوان مثال دشمنان اکنون در قبال انقلاب اسلامی دست به تحریم های سنگین زدند تا با ضعیف کردن عنصر مقاومت، مردم را مایوس نمایند و رهبران انقلاب را مجبور به عقب نشینی کنند.

مجلس حکماء المسلمین در مصر برگزار شد
 شورای بزرگان مسلمان راه اندازی «مجلس حکماء المسلمین» را به عنوان بخشی از تعهد خود برای گسترش ارزش‌های اسلامی، مدارا ، صلح و همزیستی در میان نسل بعدی دانشگاهیان، دانشمندان و رهبران اعلام کرده است. این شورا که ریاست آن را احمد الطیب، رئیس دانشگاه اسلامی الازهر در قاهره به عهده دادرد، اعلام کرد که این مجلس فعلا در مرحله ابتدایی به صورت مجازی فعالیت می‌کند و بر روی میانجی‌گری و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات تمرکز خواهد کرد. بیش از ۴۰ نماینده از ۱۶ کشور مختلف در این مجلس شرکت خواهند کرد.دبیرکل شورای بزرگان مسلمان ، دکتر سلطان آل رمیثی گفت: ما از راه اندازی مجلس حکماء بسیار خوشحالیم ، پروژه‌ای که هدف آن الهام بخشیدن به برخی از درخشان‌ترین ذهن‌های جوان است که علاقه‌مند به برقراری صلح هستند. چنین ابتکارات مهیّجی مدت‌هاست که اصلی‌ترین استراتژی شورای بزرگان مسلمان در زمینه گردهم آوردن افراد از زمینه های مختلف برای جهانی بهتر و آرام‌تر برای ما و نسل‌های آینده است.وی افزو: با توجه به شیوع بیماری کرونا، مرحله اولیه اولین دوره اجلاس به صورت آنلاین برگزار می‌شود ، اگرچه امیدواریم که بتوانیم در آینده نزدیک برنامه‌های آموزشی را به طور مستقیم برگزار کنیم.

بحرین مسجد امام سجاد(ع) افتتاح شد
مسجد «امام سجاد(ع)» در روستای بوری بحرین افتتاح شدسید یوسف بن صالح الصالح، رئیس اوقاف جعفری بحرین از تکمیل و افتتاح این مسجد ابراز خرسندی کرد و گفت: در راستای طرح هایی که وزارت دادگستری و امور اسلامی و اوقاف بحرین با همکاری اداره اوقاف جعفری اجرا می کند، این مسجد افتتاح شده است.با افتتاح این مسجد، نماز جماعت با حضور جمعی از اعضای اداره اوقاف جعفری و مدیر و شخصیت های دینی و اهالی این منطقه برگزار شدقرار است بعد از شکست کرونا این مسجد به طور رسمی افتتاح شود.بنابر گزارش ها، ساخت این مسجد چند سال به طول انجامید.این اقدام در حالی صورت گرفته است که رژیم آل خلیفه تاکنون 39 مسجد شیعیان را در مناطق مختلف این کشور تخریب کرده است و در ادعایی اعلام کرده بود که برخی مساجد در مکانی غیر از اماکن اصلی خود ساخته می شوند که شیعیان همچنان با این اقدام مخالف بوده اند.روستای بوری در شانزده کیلومتری جنوب غرب پایتخت منامه واقع شده است و یکی از مناطق بوده است که از فوریه سال 2011 همزمان با دیگر مناطق علیه رژیم آل خلیفه به پا خاست.نظامیان رژیم آل خلیفه بارها به منطقه بوری یورش بردند و پس از ایجاد ترس و وحشت در میان مردم، شهروندان را در مقابل چشمان اعضای خانواده هایشان بازداشت کردند.به همین دلیل مشخص نیست که افتتاح این مسجد موافقت شیعیان را در برداشته یا تنها اداره اوقاف جعفری از آن خشنود است.

آیسسکو به سایت های اسلامی چراغ سبز نشان داد
«سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ» (آیسسکو) ، ۶۶ جایگاه جدید را به فهرست میراث اسلامی اضافه می‌کند. همچنین به عنوان بخشی از برنامه ویژه «جاده‌های آینده» مربوط به آیسسکو، میراث‌های فرهنگی دیجیتال نیز قرار است به فهرست میراث اسلامی جهانی افزوده شوند۲۲ سایت از این مکان‌ها در امارات، افغانستان، فلسطین، یمن، مراکش و عمان به فهرست میراث جهانی اسلامی اضافه شده است ، در حالی که ۴۴ مکان باقیمانده در فلسطین، عمان ، عراق ، بورکینافاسو ، اردن و کویت، به فهرست اولیه میراث جهانی اسلامی اضافه شد.در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد ، آیسسکو اشاره کرد که این تصمیم در طی سومین جلسه فوق العاده مجازی کمیته میراث جهانی اسلامی که روز پنجشنبه برگزار شد ، گرفته شده است.در این اجلاس، این کمیته چندین توصیه را صادر کرد که شامل اتخاذ ابتکار آیسسکو در مورد برگزاری ماه میراث جهانی اسلامی سالانه بود. این اقدام شامل سپردن یک نهاد برای بررسی میزان خسارت وارده به میراث و موسسات فرهنگی در استان قره باغ آذربایجان به دبیرخانه عمومی است.

مهاجم مسجد لندن محکوم شد
«دانیل هورتون» یک فرد بی خانمان ۳۰ ساله به جرم حمله با چاقو به «رفعت مقلد» موذن مسجد مرکزی لندن پایتخت انگلیس در ابتدای سال جاری میلادی به ۷ سال و ۳ ماه حبس محکوم شد.این فرد همچنین به چهار سال حبس تعلیقی نیز محکوم شد که بعد از آزادی او از زندان، به محکومیت او اضافه خواهد شد.گفتنی است؛ فرد مهاجم، موذن مسجد مرکزی لندن را می‌شناخت، زیرا از سال‌ها پیش به مسجد مرکزی لندن رفت و آمد می‌کرد.

مسجد بزرگ اوترخت مورد حمله نژادپرستانه قرار گرفت
 مسئولان مسجد بزرگ اوترخت در بیانیه‌ای اعلام کردند چند فرد ناشناس بامداد یکشنبه هفته جاری با کشیدن صلیب و نوشتن جملات نژادپرستانه حاوی اهانت به مسلمانان روی دیوار مسجد به آن تعرض کردند.در این بیانیه با ابراز تأسف نسبت به وقوع این حادثه، تأکید شده که این جمله های خشونت‌زا و نفرت‌انگیز موجب ایجاد ترس و نگرانی در میان مسلمانان این شهر شده است.این بیانیه تأکید کرده است که این تجاوزها هیچ‌گاه مدیریت مسجد را از ارائه خدمات به مسلمانان باز نمی‌دارد و وحدت و همبستگی مسلمانان را از بین نخواهد برد.در همین راستا، رسانه‌های محلی اعلام کردند که نیروهای پلیس هلند یک فرد ۴۴ ساله مشکوک به این اقدام را دستگیر کرده‌اند.با این حال پلیس هنوز نتوانسته ثابت کند که این فرد در سه حمله اخیر به یک مسجد و دو عبادتگاه یهودیان در این کشور دست داشته است.

بوکوحرام مسئولیت ربودن نیجریه ای ها را بر عهده گرفت
گروه تروریستی بوکوحرام مسئولیت ربودن صدها دانش آموز را در حمله به مدرسه‌ای پسرانه در ایالت کاتسینا، واقع در شمال این کشور بر عهده گرفتند.جمعه شب پس از حمله افراد مسلح به مدرسه شبانه روزی مقطع متوسطه در کاتسینا، بیش از ۳۳۰ دانش آموز این مدرسه مفقود شدند.روزنامه دیلی نایجریین اعلام کرد پیامی صوتی از «ابوبکر شکائو» سرکرده گروه تروریستی بوکوحرام دریافت کرده است که در آن می‌گوید گروه وی دانش آموزان را ربوده اند، چون آموزه‌های غرب بر خلاف اصول اسلام است.هیچ مرجع مستقلی صحت و سقم این پیام صوتی را تایید نکرده است، اما شکائو در گذشته نیز پیام‌های صوتی و تصویری از جانب بوکوحرام منتشر کرده است.به گفته شاهدان عینی روز جمعه گذشته مهاجمان با موتورسیکلت وارد شدند و شروع به تیراندازی هوایی کردند که باعث فرار مردم شد. مقام‌ها گفتند که خدمه امنیتی در مدرسه موفق شدند بخشی از حمله را پیش از رسیدن نیروهای کمکی پلیس دفع کنند.«گاربا شِحو» سخنگوی ریاست جمهوری نیجریه دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آدم ربایان تماس برقرار کرده اند و بحث‌ها (با آنان) درباره حفظ جان و بازگرداندن کودکان به خانه هایشان ادامه دارد.

جشنواره شعر «فجر» فراخوان داد
فراخوان پانزدهمین جشنواره شعر «فجر» منتشر شد.، پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر «فجر» آثاری را که در سال ۱۳۹۸ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌ باشد در گروه‌های شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های: نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) مورد ارزیابی قرار می‌دهد. کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ در داخل کشور به چاپ رسیده و در یکی از پنج گروه ادبی بالا قرار بگیرند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. آثار باید تالیفی و به زبان فارسی باشند و مجموعه شعر باید به صورت مستقل منتشر شده باشد؛ مجموعه‌های مشترک و گزیده آثار داوری نمی‌شوند.بر اساس این فراخوان، آثاری که در سال‌های قبل با عنوانی دیگر یا توسط ناشری دیگر به چاپ رسیده یا به صورت گزیده آثار قبلی باشد، داوری نمی‌شوند و دبیرخانه تنها آثار ارسالی از سوی مولف یا ناشر را در روند داوری بررسی خواهد کرد. آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه، ۱۵ دی‌ماه سال جاری است. ناشران، شاعران و پژوهشگران می‌توانند پنج نسخه از آثار خود را به  نشانی تهران، خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان سنایی، کوچه شهید اعرابی(پنجم)، پلاک ۶، دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر «فجر» ارسال کنند. شاعران، مؤلفان و ناشران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی adabiatirani.com مراجعه کنند یا با شماره دبیرخانه ۰۲۱۸۸۳۱۸۶۴۶(داخلی ۲۰۵ یا ۳۰۴) تماس بگیرند.بنا بر اعلام، برگزیدگان جشنواره، زمستان سال جاری در آیین پایانی معرفی خواهند شد و به برگزیدگان، علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره بین‌المللی شعر فجر اهدا خواهد شد.بر اساس این خبر، جشنواره شعر «فجر» با هدف «بالندگی گونه‌های شعر امروز» از سال ۱۳۸۵ هر سال میزبان کاروان شعر پارسی بوده است.

برگزیدگان تابستان کتاب کودک و نوجوان معرفی شدند
سه کتاب برگزیده فصل تابستان ۱۳۹۹ جایزه‌ «کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» معرفی و با اهدای «مرغک سیمین» از صاحبان این آثار تقدیر شد.در آیین اهدای جوایز این رویداد که روز سه‌شنبه (۲۵ آذر ۱۳۹۹) در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، سه اثر از میان ۱۴ اثر (۱۷ نسخه) راه‌یافته به مرحله نهایی، برگزیده شدند.مرجان فولادوند، افسانه شعبان‌نژاد، مجید راستی، عبدالحکیم بهار و بابک نیک‌طلب داوران نهایی این رویداد در پایان، کتاب «عید اومده، عروسک‌ها» سروده خاتون حسنی و با تصویرگری مرضیه قوام‌زاده از انتشارات به‌نشر را حائز شرایط دریافت جایزه‌ «کتاب ماه تیر» اعلام کردند.کتاب «زنبوره، کجا؟ کجا؟» نوشته زهره پریرخ و با تصویرگری سمانه قاسمی از نشر توت نیز به اتفاق آرای داوران موفق به دریافت جایزه‌ «کتاب ماه مرداد» شد.همچنین کتاب «چگونه پدر خود را نجات دهیم؟» اثر پیت جانسون با ترجمه فریبا چاوشی و با تصویرگری نایجل بینز از انتشارات هوپا به اتفاق آرای داوران، جایزه‌ «کتاب ماه شهریور ۱۳۹۹» را دریافت کرد.در این آیین از ناشران سه کتاب تیر، مرداد و شهریور به‌ خاطر نشر این آثار قدردانی شد و سیداحمد میرزاده از انتشارات به‌نشر، مصطفی مقسمی از نشر هوپا و اردشیر زرافشان از نشر توت به عنوان نماینده این ناشران جوایز را دریافت کردند.بر اساس این خبر، تا پایان فصل تابستان ۵۵۱ عنوان کتاب از ۴۵ ناشر حوزه‌ کودک و نوجوان به دبیرخانه‌ رسید که از میان آن‌ها ۱۷۱ عنوان کتاب به مرحله داوری راه یافت.همچنین از میان کتاب‌هایی که در فصل تابستان به دبیرخانه رسید، حدود ۴۲ نویسنده و شاعر، داوران اولیه بودند که ۱۷ کتاب را در بخش‌های شعر و داستان کودک و نوجوان شامل سه داستان تالیف، شش رمان تالیف، یک داستان ترجمه، دو رمان ترجمه و پنج اثر شعر به عنوان نامزدهای دریافت جایزه کتاب ماه فصل تابستان انتخاب کردند و در اختیار پنج داور نهایی قرار دادند.بر اساس این خبر، کتاب شعر «آش شله‌قلمکار» نوشته اسماعیل امینی و با تصویرگری لاله ضیائی از انتشارات چرخ فلک و «آواز بند بند» سروده محمدحسن حسینی و با تصویرگری شبنم لهراسبی از انتشارات مدرسه هر دو در بخش «شعر نوجوان» و «کی بود که فیش و فوش کرد؟ مامان اونو خاموش کرد» سروده ناصر کشاورز و با تصویرگری مژگان طائی از انتشارات به‌نشر، «بادبادکم به ابرها تکیه داده» سروده مریم هاشم‌پور و با تصویرگری مهسا هدایتی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «عید اومده، عروسک‌ها» سروده خاتون حسنی و با تصویرگری مرضیه قوام‌زاده از انتشارات به‌نشر در بخش «شعر کودک» نامزدهای جایزه کتاب فصل تابستان بودند.همچنین در بخش «داستان کودک» کتاب‌های «هیولای رنگ‌ها» به نویسندگی و با تصویرگری آنا یناس و ترجمه سحر ترهنده از انتشارات فاطمی(کتاب‌های طوطی)، «گرگ‌های مهربان، کوه تخت» نوشته محمدسرور رجایی و با تصویرگری سمیه محمدی از انتشارات پرنده آبی، «زنبوره، کجا؟ کجا؟» نوشته زهره پریرخ و با تصویرگری سمانه قاسمی از نشر توت و «سرزمین مرده‌ها و زنده‌ها» نوشته طاهره ایبد و با تصویرگری غزاله بیگدلو از انتشارات شهر قلم، نامزدهای دریافت جایزه این فصل بودند.رمان‌های «چگونه پدر خود را نجات دهیم؟» اثر پیت جانسون، ترجمه فریبا چاووشی و با تصویرگری نایجل بینز از انتشارات هوپا، «پتش خوآرگر» نوشته آرمان آرین از نشر افق، «نوعی از بازنویسی زندگی فردوسی» نوشته حمید عبداللهیان و با تصویرگری سیدمیثم موسوی از نشر میچکا، «پیمان خون/ ساحران باروت» نوشته برایان مک‌کللن و با ترجمه محمدصالح نورانی‌زاده از نشر هوپا، «مرغ زرتاج»، «عروس اژدها»، «راز سیمرغ» و «شاه سایه‌ها» مجموعه چهارجلدی نوشته کاتارینا ورزی و با تصویرگری فرشید جمشیدی از نشر قدیانی نیز نامزدهای بخش «رمان نوجوان» فصل تابستان جایزه کتاب ماه فصل تابستان بودند.در بیانیه گروه داوری فصل تابستان آمده است: «اگر کتاب‌های رسیده را نماینده بازار نشر ایران بدانیم، می‌توان گفت که کتاب‌های ترجمه همچنان سهم بیشتری از بازار کتاب را به خود اختصاص داده‌اند و در میان کتاب‌هایِ تالیفی، تصویرگری، گرافیک و کتاب‌آرایی خوشبختانه چند گام از متن پیشی گرفته است و جای شادمانی دارد که کیفیت چاپ، تنوع فرم و دیگر عناصر بصری و فیزیکی کتاب‌های تالیفی رو به پیشرفت دارد.»هیات داوران در ادامه خاطرنشان کرده است: «به نظر می‌رسد کتاب‌های تالیفی از سه نقطه ضعف شامل جای خالی سرویراستار، سرویراستاری که به‌خصوص به سامان‌بخشی کتاب‌های نویسندگان تازه‌کار بپردازد، ویراستار علمی به ویژه در کتاب‌های غیرداستانی برای دست‌یابی به نوشتاری بی‌اشتباه، روزآمد و با اطلاعات دقیق و توجه و حساسیت بیش از بیش به کاربرد زبان به عنوان اولین ابزار ارتباطیِ نویسنده با مخاطب رنج می‌برد.»در داوری همچنین آمده است: «اعضای داوری نیز در این موضوع هم‌نظر بودند که در رمان‌های نوجوانان به ویژه رمان‌هایی که با فضای فانتزی و اساطیری نوشته شده‌اند، زبان اغلب ضعیف و گاه مخدوش است. به یاد داشته باشیم که زبانِ فارسی میراث مشترک ماست و زیباترین و غنی‌ترین زبان‌های ادبی جهان است. دریغ است متون معاصری که به ویژه برای کودکان و نوجوانان نوشته شده از ظرفیت‌های زیباشناسانه این زبان عاری باشد و بی‌بهره بماند.»گروه داوری در بیانیه خود اظهار امیدواری کرده که این بررسی‌ها و پیشنهادها به همدلی و همگرایی بیشتر برای اعتلای ادب معاصر فارسی به ویژه برای کتاب‌های کودک و نوجوان یاری رساند.هیأت داوران در پایان این بیانیه از پدیدآورندگان کتاب، داوران، همراهان و به‌ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همه آن‌هایی که در تندباد حوادث اخیر تلاش می‌کنند تا این چراغ روشن بماند و در پرتو آن حاصل زحمت‌های پدیدآورندگان کتاب بهتر دیده شود، سپاسگزاری کرده است.جایزه‌ «کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» هر فصل ادامه دارد و منتخبی از آثار بررسی‌شده کارشناسان این رویداد، در فهرست‌های خرید کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «تمیم(تامین محتوای یک پارچه مراکز کانون)» قرار می‌گیرد.فهرست کتاب‌های نامزد و برگزیده‌ فصلِ تابستان جایزه «کتاب ماه و سال کودک و نوجوان»

عراق کتاب سردار دل ها را منتشر کرد
 در آستانه نخستین سالگرد ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و همرزمانش در بغداد در ۱۳ دی ماه ۹۸، کتاب سید شهدای محور مقاومت با عنوان «انه من سلیمان» (او از سلیمان است) برای اولین بار در عراق عرضه شد.از این کتاب با ترجمه عربی امروز (سه شنبه) برای نخستین بار است که در عراق، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد که از چهارشنبه گذشته (۱۹ آذرماه) آغاز شده و تا ۲۹ آذرماه (شنبه آینده) ادامه دارد، ارایه شده است.در این کتاب با استناد به مجموعه سخنرانی‌های سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در ایام حیاتش، کوشیده است که بخش‌هایی از ابعاد معرفتی و نگرش این فرمانده محور مقاومت را به تصویر بکشد.کتاب مزبور را دو پژوهشگر به نام‌های «علی محمدی» و «مهدی عبدالساتر» تهیه کرده و عبدالساتر آن را به زبان عربی ترجمه کرده و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد به معرض علاقه‌مندان گذاشته شده است.«کسانی که زمین با آنها سخن می‌گوید»، «حاجی سرباز»، «شهادت و شهید»، «فرهنگ حضور در صحنه»، «پایه‌های قدرت انقلاب»، «خاطراتی از جبهه‌ها»، «در میانه آتش»، «اینک پرچم بزرگ اسلام به آسمان سرکشیده است»، «سید شهدای محور مقاومت» و «وصیت شهید حاج قاسم سلیمانی» از جمله فصل‌های مهم این کتاب است.در مقدمه این کتاب آمده است: چند ماه است که برای تهیه این کتاب تلاش می‌شود و بنا بود در سالروز ولادت سپهبد شهید، کتاب منتشر شود، اما خواست و اراده الهی بر آن شد که در نخستین سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و رفقایش که در برهه حساس در تاریخ جهان اسلام اتفاق افتاده، این کتاب با عنوان «انه من سلیمان» به منصه ظهور برسد. در این مقدمه همچنین آمده است که کتاب بخشی از بایگانی سخنرانی‌های شهید سلیمانی با همان شیوه میدانی و سهل شهید سپهبد است و این سخنرانی‌ها قبلا جایی منتشر نشده است.به نوشته این مقدمه، کتاب در برگیرنده مسائل معرفتی و عرفانی سپهبد شهید از جمله شهادت و انقلاب به علاوه خاطراتی از تعدادی از همرزمان شهید است که پیش از او به شهادت رسیده‌اند.در پشت جلد کتاب بخشی از وصیت‌نامه سپهبد شهید خطاب به همسرشان آمده که در آن گفته است: «همسرم! مکان قبرم را در مزار شهدای کرمان مشخص کرده‌ام و محمود جای آن را می‌داند، قبرم را ساده مثل دیگر همرزمان شهیدم درست کنید و روی آن بدون اضافه کردن هیچ عنوان یا رتبه نظامی، فقط بنویسید «سرباز قاسم سلیمانی». سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به همراه حاج «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» عراق و تعدادی از همرزمانشان در سپیده دم جمعه ۱۳ دی ماه ۹۸ به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، توسط پهپادهای آمریکایی در حومه فرودگاه بین‌المللی بغداد به طور ناجوانمردانه‌ای ترور شده و به شهادت رسیدند.سپهبد شهید سلیمانی به دعوت رسمی دولت عراق به عنوان میهمان وارد این کشور شد، اما آمریکایی‌ها با نقض قوانین بین‌المللی و قانون عراق، این میهمان و میزبان ایشان را که جزو فرماندهان اصلی پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» بودند، به شهادت رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha