جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان، حوزه و دانشگاه را دو بال تحقق تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: در حوزه علمیه قم تولیدات علمی خوبی وجود دارد، اما آن طور که باید این دستاوردها به جامعه علمی کشور ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی «آسیب شناسی موانع وحدت حوزه و دانشگاه» با اشاره به حضور روحانیون در دانشگاه‌ها و ارتباط بین این دو نهاد، اظهار داشت: وحدت بین حوزه و دانشگاه در سطوح روبنایی همچون ارتباطات و حضور در نهادهای یکدیگر اتفاق افتاده است اما باید تلاش کنیم تا با شناسایی آسیب‌ها و علل عدم تحقق کامل آن، این اتفاق را به نتیجه مناسب برسانیم.

وی با تاکید بر لزوم پیدا کردن مشترکات بین حوزه و دانشگاه، مطرح کرد: تفاوت بین بنیان‌های علوم حوزوی و علوم دانشگاهی از نظر مسائل ماهوی و روشی، تفاوت در جهان بینی و فرق بین اهداف، سه تفاوت مهم بین این دو نهاد است که باید به صورت ویژه به آنها توجه شود.

امام جمعه همدان افزود: تفاوت در ایدئولوژی‌ها در دوران پیش از انقلاب به حدی بود که در دانشگاه‌ها اسلام منهای روحانیت در حال شکل گیری بود و این مراکز در حال حرکت به سمت بی‌دینی بودند که با آمدن انقلاب این موضوع حل شد.

حوزه و دانشگاه دو بال برای حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی

وی با اشاره به اینکه در زمان شکل گیری دانشگاه، مهم‌ترین هدف آن ایجاد توسعه مادی و صنعتی در جامعه بیان شد، ابراز کرد: در ذهن عده‌ای این تفکر وجود داشت که دانشگاه تنها به دنبال دنیا و حوزه به دنبال آخرت است و لذا معتقد بودند که نمی‌شود هم دنیا را داشت و هم آخرت را.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه یکی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی قابل جمع دانستن این اهداف بود، خاطر نشان کرد: در تاریخ معاصر ایران و در دوره قبل از پیروزی انقلاب، این دو نهاد یکدیگر را به نوع دیدگاه خود متهم می‌کردند اما جریان انقلاب اسلامی، توانست حوزه و دانشگاه را نه در شعار، بلکه در اهداف به یک نقطه برساند و مجمعی برای تحقق هر دو هدف توسعه مادی و توسعه معنوی در جامعه باشد.

وی با بیان اینکه در تفکر انقلاب اسلامی، حوزه و دانشگاه دو بال یک پرنده برای حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی می‌باشند، مطرح کرد: از آنجایی که هر جامعه برای پیشرفت، نیازمند توسعه مادی و معنوی در کنار یکدیگر است، بنابراین این دو نهاد نه تنها در تضاد یکدیگر نیستند که مکمل هم نیز می‌باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، پیروزی انقلاب اسلامی را بستری برای ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه دانست و عنوان کرد: از مصادیق اصلی این وحدت، ارتباط بین روحانیون و دانشگاهیان است که به شکل‌های مختلف برای توسعه معنوی شاهد آن در جامعه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تحقق تمدن سازی مورد تاکید در بیانیه گام دوم بدون دانشگاه و تکاملات مادی محقق نمی‌شود، گفت: البته تفاوت در ماهیت علوم، اتحاد زبانی بین دانشگاه و حوزه را فراهم نمی‌کند، موضوعی که حتی در بین دانشجویان رشته‌های مختلف با یکدیگر هم مشهود است.

امام جمعه همدان در ادامه با طرح این سؤال که نقش دین در علم چیست، مطرح کرد: اعتقاد بنده بر این است که دین به دنبال مطرح کردن یک علم فیزیک و یا علم شیمی جدید نیست، بلکه روش‌های فهم یک انسان دین دار را از واقعیت تکوینی تکمیل می‌کند.

دستاوردهای حوزه علمیه قم در دسترس جامعه علمی کشور قرار گیرد

وی تصریح کرد: دانشگاه بپذیرد که مبادی تصدیقی علوم تجربی باید در حوزه‌ها تنقیح شود، چرا که تحول در علوم تجربی، بدون تحول در علوم انسانی ممکن نخواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به انقلاب صنعتی فرانسه یادآور شد: انقلاب صنعتی فرانسه با تغییر در فلسفه، نگرش‌های انسانی پیش فرض‌ و جهان بینی و تمدن نوین غربی ایجاد شد، پیش فرض‌هایی که یکی از مشکلات ما با تمدن غرب است، به نحوی که گاهی روانشناسی تجویزی دارد که آن مخالف مبانی فکری ما می‌باشد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه پیشرفت خوبی در عرصه جهان بینی داشته‌اند، گفت: در حوزه علمیه قم تولیدات علمی خوبی وجود دارد، اما متاسفانه آن طور که باید این دستاوردها را در جامعه و دانشگاه ارائه نداده و از سطح قم فراتر نرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha