شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با گلایه از اینکه برخی دانشجویان تا شرایط مورد نیازشان فراهم نمی‌شود راه چاره را در فرار می‌بینند، گفت: برای رسیدن به دانشگاه و حوزه‌ مد نظر امام(ره) و رهبری که باید دو بال پرواز مادی و معنوی اجتماع باشند، باید راه ورود روحانیون به دانشگاه‌ها هموارتر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی «آسیب شناسی موانع وحدت حوزه و دانشگاه» در همدان با بیان اینکه زیر بنای وحدت حوزه و دانشگاه را امام(ره) پایه گذاری کرده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه آن طور که باید حق مطلب در خصوص این موضوع ادا نشده و در حد مطلوب به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه از امکانات کمی برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: امروز باید دنبال آن باشیم که طرز تفکر اسلامی را در بین داوطلبان حضور در دانشگاه‌ها و دانشجویان که در چند سال اخیر این حضور، بسیار توسعه پیدا کرده را ترویج دهیم، اما در شرایط فعلی زیر ساخت‌های حوزه به اندازه زیر ساخت‌های دانشگاه پیشرفت نکرده است.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری افزود: البته برخی از حوزه‌های علمیه در کشور توسعه نسبتا قابل قبولی داشته‌اند، اما شرایط برای آنکه منابع اسلامی برای جوانی که از دبیرستان وارد دانشگاه شده ترویج داده شود و روحانیون قبل از آنکه دانشجویان با افراد افکار صد در صد مضر ارتباط بگیرند، منابع اسلامی را تشریح کنند، فراهم نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تناسبی بین نیازها و خواسته‌ها دانشگاه و حوزه وجود ندارد، گفت: پیشنهاد بنده برای تحقق واقعی وحدت حوزه و دانشگاه این است که دانشجو ضمن تحصیل، با منابع اخلاقی، اعتقادی و معنوی نیز آشنا شود و این بعد آنها نیز تقویت شود.

مدیر حوزه علمیه استان تصریح کرد: با تقویت این بعد، اگر دانشجو فردا به جایگاه و مقام علمی بالایی رسید هیچگاه نمی‌گوید برای انجام هر کاری باید شرایطی خاص در کشور فراهم شود و در غیر این صورت از کشور خواهم رفت و به خود اجازه نمی‌دهد پس از آنکه در جمهوری اسلامی تخصصی پیدا کرده با یک دعوت از خارج کشور، مقیم آنجا شود.

ایجاد تعهد در دانشجو، در سایه اسلامی شدن دانشگاه‌ها است

وی با گلایه از اینکه برخی دانشجویان تا شرایط مورد نیازشان فراهم نمی‌شود راه چاره را در فرار می‌بینند، گفت: برای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه و رسیدن به دانشگاه و حوزه‌ مد نظر امام(ره) و رهبری که باید دو بال پرواز مادی و معنوی اجتماع باشند، باید راه ورود روحانیون به دانشگاه‌ها هموارتر شود.

عضو جامعه مدرسین، بیان دروس معارفی در دانشگاه‌ها توسط طلاب را زمینه ساز رشد در این نهاد دانست و خاطر نشان کرد: طلبه‌ای که حداقل دارای پایه ده حوزه و یا فوق لیسانس می‌باشد، در مسائل علمی و معارفی از دانشجویی که رشته‌اش ادیان نبوده، می‌تواند بهتر و به صورت تخصصی به مسائل در این رابطه بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه باید توانایی ارائه مطالب در این کلاس‌ها نیز رصد شود، اظهار داشت: وجود معنویت در دانشگاه سبب می‌شود تا در کنار مسائل مادی، دانشجویان احساس وظیفه بیشتری نسبت به وظایف مختلف داشته باشند.

آیت الله موسوی اصفهانی به تشریح ویژگی‌های یک دانشگاه اسلامی پرداخت و گفت: منظور از دانشگاه اسلامی ایجاد علوم پزشکی اسلامی و غیر اسلامی نیست، بلکه منظور ایجاد تعهدی است که در سایه اسلامی شدن دانشگاه در فرد دانشجو ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: این اسلامی شدن دانشگاه مانع از آن می‌شود که فرد تنها به فکر خود باشد، بلکه باعث می‌شود که با این علم به دنبال رفع مشکل مردم باشد، چرا که این ایجاد تعهد، علم دانشجو را تبدیل به یک علم نافع خواهد کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha