دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
منتظر القائم

حوزه/ استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: روش تربیت فکر و روح انسان های والامقام برای اجرای اهداف، پس از انقلاب اسلامی که قرار است به یک تمدن نوین اسلامی پرتوان و پیشرفته منجر شود بر عهده نیروهای مدیر و شایسته است و دو نهاد حوزه و دانشگاه باید این مدیران را تربیت کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان؛ اصغر منتظرالقائم در نشست تخصصی مجازی که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان که ظهر امروز با همکاری سازمان بسیج اساتید استان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان برگزار شد، با اشاره به این که وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم حرکت مهم انقلاب اسلامی در مسیر صحیح و درست است، اظهار کرد: قبل از انقلاب این دو قشر با هم نزدیک نبودند و فاصله داشتند، اما پس از انقلاب اسلامی راه صحیح  برگزیده شد.

وی افزود: این راه مستقل پیام جدیدی برای جهانیان بود که خیلی زود مورد نظر و توجه و الگوگیری در کشورهای مختلف و قیام ها و جنبش های متعدد قرار گرفت و علی رغم این که در این ۴۰ سال با این حرکت و پیام مبارزه شده، ولی شاهدیم که نتوانستند آن را از مسیر خود منحرف کنند.

استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، یکی از برکات حرکت اصیل انقلاب اسلامی را مسئله وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد و گفت: خداوند در آیه ۵۳ سوره فصلت می فرماید: " سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّیٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ / ما آیات خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان کاملا هویدا و روشن می‌گردانیم تا ظاهر و آشکار شود که خدا بر حق است"، و لذا علوم از دو حال خارج نیستند. برخی از علوم، قول خداوند هستند و قسمتی از علوم نیز فعل خداوند می باشند.

وی اضافه کرد: اگرچه مصطلح است که حوزه، قول خداوند و نظام تشریع را بررسی می کند و دانشگاه نیز نظام تکوین و فعل خداوند را، ولیکن خداوند هم خالق نظام تکوین است و هم خالق نظام تشریع.

منتظرالقائم با تاکید بر نگاه هماهنگ و کلان به نظام های موجود در تکوین و تشریع، تصریح کرد: این نگاه موجب پیوند دوسویه حوزه و دانشگاه می شود و رویکرد عملی نهاد مهم تعلیم و تربیت واضح و روشن می گردد و جدای از این که برخی از نیازهای جامعه مطرح است، لازم است این دو نهاد با هم مرتبط باشند.

وی خاطر نشان کرد: هدف حوزه و دانشگاه یکی است؛ هر دو جهان شناسی و خداشناسی و آیات الهی را می شناسند و معرفی می کنند و برای سلامت جامعه قدم بر می دارند و هر دو نهاد به بررسی علم، معلم و متعلم که سه امر مهم آموزشی در همه تاریخ بشر بوده است، می پردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، افزود: روش تربیت فکر و روح انسان های والامقام برای اجرای اهداف، پس از انقلاب اسلامی که قرار است به یک تمدن نوین اسلامی پرتوان و پیشرفته منجر شود بر عهده نیروهای مدیر و شایسته است و دو نهاد حوزه و دانشگاه باید این مدیران را تربیت کنند.

منتظرالقائم، وظیفه تربیت نیروهای اثربخش، متعهد، متبحر در امور حکمرانی، مدیریتی و سیاست گذاری و افرادی که توانایی و قدرت مقاومت داشته و بااخلاق حسنه، ایثارگر، فداکار، دارای مناعت طبع باشند را بر عهده حوزه و دانشگاه دانست و گفت: تربیت این نیروها، راهگشای مشکلات کشور و موجب تعالی مادی و معنوی جامعه اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha