پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تشکیل حوزه عاصمه

حوزه/ حجت‌الاسلام علم‌الهدی، گفت: یکی از کارکرد های آزاد اندیشی، شکسته شدن تابوهایی است که به دلایل مختلف در مجامع علمی، دانشگاهی و حوزوی تشکیل شده و تفکر و اندیشه نو را از دانشجو و طلبه گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری«حوزه»، حجت الاسلام محمد باقر علم الهدی، مدیر موسس آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع)، در سلسله نشست های «حوزه عاصمه» که هر هفته به همت مدرسه راهبری علم و عمل، در تهران برگزار می شود، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین در دیدار با طلاب و دانشجویان با ایشان که در مقاطع مختلف صورت گرفته است همیشه بر اهمیت بحث های آزاد اندیشی در مجامع علمی کشور تاکید داشته و چندین سال هم این مسئله را از نخبگان حوزه و دانشگاهی مطالبه کرده و تاکید کره‌اند که یکی از راه های تولید علم بحث های آزاد اندیشی است.

وی با بیان کارکرد مسئله آزاد اندیشی، ادامه داد: یکی از کارکردهای مسئله آزاد اندیشی، شکسته شدن تابوهایی است که به دلایل مختلف در مجامع علمی، دانشگاهی و حوزوی تشکیل شده است که تفکر و اندیشه نو را از دانشجو و طلبه گرفته و حتی اجازه بیان نظرات متفکرین را نیز سلب کرده است.

حجت الاسلام علم الهدی افزود: در بسیاری از موارد گرفتار یک سری اندیشه های تاریخ مصرف گذشته و متحجر شده ایم و متاسفانه برای این تحجر قداست هم قائل شده اند تا بتوانند اندیشه های تاریخ مصرف گذشته را حفظ کنند.

وی  با توضیح ویژگی حوزه عاصمه، بیان داشت: برای تشکیل حوزه عاصمه باید تعریفی دقیق از حوزه علمیه ای که در شأن حوزه عاصمه باشد، تعریف و تبیین کرد که بتواند در شان نظام جمهوری اسلامی قدم بردارد و یاری رسان حکومت اسلامی باشد.

حجت الاسلام علم الهدی، ادامه داد: برای تشکیل حوزه عاصمه باید جهات مختلفی در نظر گرفته شود. یکی از جهاتی که باید در نظر گرفته شود آموزش زبان است که چند سالی است در حوزه علمیه به صورت محدود شروع شده است که می تواند یکی از تاثیر گذارترین کارها برای پیشرفت طلابی باشد که در مسیر تبلیغ معارف اسلامی میخواهند قدم بردارند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع) ادامه داد: در راستای تشکیل حوزه تراز انقلاب اسلامی و حوزه عاصمه می توان المپیاد علمی حوزوی برگزار کرد. در این خصوص بنده طرحی را برای مسئولان حوزه علمیه تدوین کردم که موفقیت آمیز بود. حتی در موارد بسیاری بزرگان حوزه علمیه در قم و تهران بر طرح المپیاد حوزوی تاکید و تشویق داشته اند.

وی با بیان فعالیت های خود در خارج از ایران ادامه داد: در چندین کشور آفریقایی تعداد ۱۳ مسجد و پایگاه برای نشر معارف اسلامی ایجاد کرده ام تا طلبه هایی که از جامعة المصطفی(ص) فارغ التحصیل می شوند بتوانند کارهای تبلیغی خود در این مراکز ادامه دهند.

وی با بیان چگونگی جذب افراد برای حوزه عاصمه تاکید داشت: بعد از گذشت چهل سال از انقلاب باید در جذب افراد متقاضی در حوزه علمیه، به صورت کارشناسی و تخصصی اقدام کرد. در واقع استعداد سنجی افراد ورودی به صورت دقیق بررسی شود که اگر این کار به صورت دقیق حاصل شود طلاب بعد از طی سطوح عالی به یک جامعیت خواهند رسید و آینده روشنی در مسیر علمی خودشان خواهند داشت.

حجت الاسلام علم الهدی، در پایان گفت: در بررسی اساتید حوزوی نیز خیلی باید دقت شود که افرادی جذب و مشغول به تدریس شوند که بتوانند ارتباط موثر علمی و حتی فردی با طلبه ایجاد کنند و با روحیه قوی در راه تدریس طلاب قدم بردارد. این را هم باید متذکر شد که مسئولان حوزه علمیه در حمایت مادی و معنوی از اساتید حوزه باید قدم جدی بردارند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha