جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست عاصمه

حوزه/ حجت الاسلام قاسمیان گفت: حوزه عاصمه باید نسبت خود با حاکمیت را مشخص کند. یعنی باید برای خود یک شخصیت مستقل و اصالت خاص قائل باشد و در عین حال یاری رساندن و کمک به حکمرانی حکومت اسلامی را یکی از وظایف اصلی بداند و وام دار هیچ گروه و منصبی نباشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با حضور در نشست مدرسه علم و عمل با عنوان «حوزه عاصمه» که بصورت سلسله نشست های هفتگی در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار می شود، اظهار داشت: در ادوار گذشته "حوزه علمیه عاصمه" یکی از نهاد های موثر در تصمیم گیری در حکومت بوده است. پایتخت بودن لزوما به عاصمه بودن ختم نمی شود، بلکه عاصمه بودن با پایتخت یک تفاوتی دارد. در واقع عاصمه پایتخت حکمرانی حکومت اسلامی است.

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان ویژگی های حوزه عاصمه، ادامه داد: حوزه عاصمه باید نسبت خود با حاکمیت را مشخص کند. یعنی برای خود یک شخصیت مستقل و اصالت خاص قائل باشد و در عین حال یاری رساندن و کمک کردن به حکمرانی حکومت اسلامی را یکی از وظایف اصلی خود بداند و خود را وام دار هیچ گروه و منصبی تلقی نکند.

حجت الاسلام قاسمیان در خصوص ایجاد حوزه عاصمه، توضیح داد: در ایجاد حوزه عاصمه باید جهات متفاوتی ایجاد شود که یکی از این جهات برندسازی است. طبیعتا اگر یک کاری بخواهد صورت بگیرد باید شناخته شده باشد یعنی برندسازی هویتی شود تا مشخص و قابل دیده شدن باشد.

وی افزود: علاوه بر برندسازی، یک سری لوازامی نیز احتیاج هست. باید در همه بخش ها بصورت دقیق کار علمی و برنامه ریزی صورت بگیرد. یکی از این اقدامات در بحث های علمی است و باید تعریف عالم بودن را عوض کرد، یعنی عالم بودن را در مقابل جاهل بودن قرار ندهیم، بلکه تعریف عالم بودن را درست تبیین کنیم. خیلی از افراد داشتن علم  را با تحقق آن اشتباه گرفته اند و در توهمات خود به سر می برند که می توانند در هر کاری نظر بدهند. اما افرادی هستند که به صورت علمی و عینی و واقعی  کار کرده اند و در نتیجه برند شده اند و معلوم است که این فرد جهات مختلف کار را بررسی کرده است.

 رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: افراد در حوزه علمیه عاصمه طبیعتا باید دوره های مخصوص به خودشان را بگذرانند و یا لااقل اینکه در مقطعی که می خواهند یاری رسان حکومت اسلامی باشند، پرورش یافته حوزه عاصمه باشند.

حجت الاسلام قاسمیان با اشاره به ارتباط ویژه  مردم و روحانیت در شکل گیری انقلاب، گفت: ماهیت انقلاب اسلامی از دل مردم و بازار شکل گرفت و افراد با اموال شخصی خودشان انقلاب اسلامی را پیش بردند. در گذشته ارتباط ویژه ای بین بازار و روحانیت برقرار بود که توانست این حرکت را پشتیبانی و در نهایت به سرانجام برساند.

وی اظهار کرد: اقتصاد، مطلب جدی است که در بحث حوزه عاصمه وجود دارد و باید مطرح شود. اگر اقتصاد این کار معلوم نباشد عملا وابسته دستگاه های حاکمیتی خواهد شد و نمی تواند در بحث های نظریه پردازی برای حاکمیت موفق عمل کند.

این استاد حوزه با بیان نگرش سلوکی حوزه عاصمه، توضیح داد: در تقویت سلوک حوزه عاصمه نیز باید تلاش جدی صورت بگیرد. در سابقه حوزه علمیه تهران افراد نامدار فراوانی از قبیل آقای شاه آبادی و علامه شعرانی هستند. حوزه تهران در گذشته حوزه فلسفه و عرفان بود.

حجت الاسلام قاسمیان توضیح داد: باید توجه ویژه ای به سلوک داشت و این سلوک اعم از سلوک فردی و اجتماعی است. ما قائل به این هستیم که حاکمیت باید تحول ایجاد کند و این محقق نمی شود الا به این که در افراد نظام حاکمیت تحول ایجاد شده باشد. در واقع شخص با تحول فردی و اجتماعی خودش افق های سلوک را برای تحول جامعه ترسیم خواهد کرد و الا در همان محدوده مسئولیت خودش بی اثر باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • م IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    0 0
    استفاده از اصطلاح برندسازی آیا شایسته است؟