پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رئیس جدید مرکزتحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی  تودیع و معارفه شد

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: مرکز پژوهش های اسلامی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با رویکرد جدید می توانند گام های موثری را در جهت رویکردهای عمیق بردارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در اولین جلسه شورای سیاستگذاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و مراسم تودیع و معارفه حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی و حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا روسای سابق و جدید این مرکز که صبح امروز با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در تقنین براساس مبانی و شرع مقدس شاید هیچ جایی به اندازه ایران گنجینه فاخر نداشته باشد، به برکت انقلاب اسلامی، نظام تقنین نوینی پایه گذاری شد که قانون اساسی آن برآمده از اندیشه الهی – اسلامی مبتنی بر تفکر فقهی و اخلاقی اسلام است؛ ده ها و صدها قانون در مجلس شورای اسلامی بر این مبنا تصویب شده که گنجینه بزرگی است و در هیچ جای جهان اسلام به این شکل نیست.

مدیر حوزه های علمیه افزود: از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی، دستگاه تقنینی کاملی می باشد  که بر مبنای فقه و اسلام شکل گرفته است، از طرفی از بُعدهای علمی و پژوهشی نیز، هم در دانشگاه و هم حوزه علمیه گام های خوبی برداشته شده و مسیر رو به توسعه ای را طی کرده است، از این رو تلاش می کنیم فقه اصیل با رویکرد تطبیقی رشد و توسعه یابد.

وی ادامه داد: عملکرد نسبتاً خوبی از قانون مبتنی بر اسلام داریم و از این جهت در حوزه و دانشگاه گام های بسیار خوبی برداشته شده است، اما حضور فقه در قانونگذاری نیازمند توجه بیشتری بوده و قانون باید با مسائل دینی و فقهی ارتباط بیشتری داشته باشد، البته شورای نگهبان این مسئولیت را برعهده داشته و در حال حاضر نیز پژوهشکده شورای نگهبان تشکیل شده که موجب می شود ارتباط میان مجلس و شورای نگهبان از این حیث هم تقویت شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت:  همه ما این را احساس می کنیم که در شکل گیری شالوده قوانین می توانیم قدم های جدی تری برداریم. مرکز پژوهش ها با تلاش آقای زاکانی و مرکز تحقیقات اسلامی با رویکرد جدید می توانند گام های موثری را در جهت رویکردهای عمیق بردارند.

خاطرنشان می شود:‌در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی تودیع و حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha