جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رئیس جدید مرکزتحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی  تودیع و معارفه شد

حوزه/ جمهوری اسلامی به دلیل برخاستگی‌ای که از فقه دارد، گام های زیرساختی اساسی مهمی در قانون برداشته، همانند قانون اساسی که ریشه آن در فقه نهفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس سابق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه شورای سیاستگذاری این مرکز و مراسم تودیع و معارفه  روسای سابق و جدید این مرکز، ضمن تشکر و قدردانی از رئیس مجلس شورای اسلامی به جهت شورای سیاستگذاری این مرکز، گفت: تشکیل این شورا وجاهت بالایی را به مرکز داده که جای خوشحالی است.

وی افزود:این مرکز در روزگاری پدید آمد که نگاه، فلسفه وجودی و طرح مبانی و دیدگاه مسئله فقه و قانون به مثابه پیامی بسیار غریب می آمد، جمهوری اسلامی به دلیل برخاستگی ای که از فقه دارد، گام های زیرساختی اساسی مهمی در قانون برداشته، همانند قانون اساسی که ریشه آن در فقه نهفته است.

رئیس سابق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: چگونگی اینکه فقه را به درون قانون ببریم و به کالبد حساس و چندضلعی و در حال تحول آن فقه را تزریق کنیم، بسیار سخت بوده و باید به آن اعتراف کنیم.

در ابتدا ذهنیت این بود که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس قرار است، فتوا را به قانون ببرد که چگونگی ایجاد چنین نگرشی بسیار سخت بود، اما با توجه به کوشش های بسیاری که توسط علما و مسئولان مرتبط در این زمینه رخ داد، ندای مرکز ابتدا در قم و سطوح بالای حوزه و دیگر بخش ها منعکس شد.

وی ادامه داد: نگاه بیرونی به این مرکز به خوبی شکل گرفت، اما نگاه داخلی و درون مجلس به این مرکز کمرنگ بوده و به همین دلیل به لحاظ، فرصت پیدا نکرد به صحن علنی مجلس آنطور که باید ورود پیدا کند و ندای غریب این مرکز در مجلس همچنان ضعیف بوده و علی رغم توجه ویژه رئیس سابق مجلس شورای اسلامی به آن، در موضع بی توجهی قرار گرفت.

رئیس سابق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اهتمام و توجهی که دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به این مرکز دارد، فرصت بسیار خوبی برای رشد و توسعه آن محقق شده است که امیدواریم گام های موثری را در زمینه همگرایی فقه به قانون بردارد.

خاطرنشان می شود:‌در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی تودیع و حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha