جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست مشترک مدیر حوزه‌های علمیه و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: حوزه امروز با حوزه چند دهه پیش بسیار متفاوت است. هم‌اکنون بیش از ۵ هزار دانشجوی حوزوی وجود دارد که با گذراندن یک دوره علوم انسانی در دانشگاه، به حوزه آمده و جزئی از بدنه حوزویان کشور شده‌اند و هزاران طلبه فاضل، هم‌زمان با تحصیلات حوزوی در دانشگاه‌ها نیز تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، دقایقی قبل در نشست مشترک با دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، در ساختمان وزارت علوم برگزار شد، گفتگو را نمادی از تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه دانست و اظهارداشت: اگرچه بنده از نوجوانی وارد حوزه شدم، اما در این ۴۰ سال هیچ‌گاه از دانشگاه جدا نبوده و افتخار می‌کنم که بخشی از بدنه دانشگاهی کشور هستم.

بیشتر بخوانید:

هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه کشور و وزیر علوم

وی به نقل خاطره‌ای از سخنرانی خود در یکی از مجامع علمی کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: در آن سخنرانی وقتی از تحولات علمی ایران سخن می‌گفتم و یکی‌یکی آن را برمی‌شمردم، وزیرعلوم آن کشور ضمن عذرخواهی، از من اجازه گرفت تا دقایقی مکث کنم که بتواند معاونانش را صدا کند تا حرف‌های بنده را بشنوند... .

آیت‌الله اعرافی، با تأکید بر اینکه همگرایی و تعامل حوزه و دانشگاه امروز عمق پیدا کرده و از حالت شعاری خارج شده است، ادامه داد: مقوله تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه را نباید به شکل تشریفاتی نگاه کرد، چراکه از هر منظری نگاه کنیم انسجام دستگاه‌های علمی و برقراری خط ارتباط میان آن‌ها را ضروری‌تر از گذشته احساس می‌شود و این وظیفه‌ای است که بر دوش همه ما قرار دارد.

ببینید:

تصاویرنشست مشترک مدیر حوزه‌های علمیه و وزیر علوم به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه جامعه و توده‌های مردم، آرامش فکری و روحی خودشان را از قله‌های فکری نخبگان و سرآمدان‌شان الهام می‌گیرند، گفت: اگر در گروه‌های مرجع و نخبگانی جامعه، انسجام و همگرایی وجود داشته باشد، این انسجام در همه اجزای جامعه در سطوح گوناگون نفوذ و انتشار پیدا می‌کند؛ پس اتحاد و همدلی استعدادهای برتر و نخبگان حوزه و دانشگاه که دو نهاد تاریخی و بزرگ در کشور هستند، مایه آرامش، انسجام روانی، روحی، فکری و معرفتی آحاد و اقشار جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: هر تحولی را که بخواهیم در قلمرو اجرایی و فکری دنبال کنیم؛ منشأ آن گروه‌های مرجع و همگرایی آنان است.

بیشتر بخوانید:

دبیرخانه همکاری حوزه و دانشگاه راه اندازی می شود / اساسنامه به امضای آیت الله اعرافی و دکتر غلامی رسید

آیت‌الله اعرافی، آرمان وحدت حوزه و دانشگاه و استراتژی این وحدت در کشور اسلامی را آرمانی بلند دانست و تصریح کرد: این آرمان بزرگ وظیفه سنگینی را بر دوش همه ما قرار می‌دهد که باید آن را در تحولات فکری مجسم و دنبال کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه مقوله وحدت حوزه و دانشگاه یک روح و جانی دارد که هیچ‌گاه از یاد نمی‌رود، افزود: البته این مسأله می‌تواند شکل‌ها، شیوه‌ها و کالبدهای متفاوتی را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: حوزه امروز با حوزه چند دهه پیش بسیار متفاوت است. هم‌اکنون بیش از ۵ هزار دانشجوی حوزوی وجود دارد که با گذراندن یک دوره علوم انسانی در دانشگاه، به حوزه آمده و جزئی از بدنه حوزویان کشور شده‌اند. همچنین هزاران طلبه فاضل، هم‌زمان با تحصیلات حوزوی هم‌اکنون در دانشگاه‌ها نیز تحصیل می‌کنند.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰ دانشگاه حوزوی، با مجوز وزارت علوم، علوم انسانی را نظام بخشی و ارائه کرده است که در نتیجه آن، تطورات بزرگی در نظام رشته‌ای، آموزشی و پژوهشی رقم زده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، گفت: در هر دو سو، چه حوزه و چه دانشگاه، در قلمرو علوم انسانی، شاهد تحولات بزرگی هستیم که در پرتو تماس با علوم اسلامی، به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده است، بنابراین کارنامه هر دو نهاد را می‌توان درخشان و خوب ارزیابی کرد، البته نباید به آنچه وجود دارد بسنده کنیم.

دانشمندانی بزرگ از دل دانشگاه‌های ایران اسلامی برخاستند

آیت‌الله اعرافی، تصریح کرد: تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه، استراتژی و آرمان بزرگی است که دائم باید با خوانش‌های جدید، بازخوانی شود و اگر این نگاه جامع را داشته باشیم، طبعاً این مقوله همگرایی، هم‌افزایی و هم‌اندیشی وحدت را باید علمی‌تر،دقیق‌تر و جامع‌تر بررسی کنیم، تا از سطحی‌نگری پرهیز شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: انقلاب اسلامی راه‌های جدید را برای روی ملت ایران گشود و همچنین به ما آموخت که می‌توان با نگاه‌های بلند، قلمروهای ناهموار را طی و قله‌های بلند را فتح کرد؛ به همین دلیل افتخار می‌کنیم که از دانشگاه‌های ایران اسلامی، دانشمندان بزرگی برخاستند که مرزهای علوم را درنوردیده و تحریم علمی دشمنان را شکستند، تا آنجا که مغبوض نظام سلطه شدند.

وی اضافه کرد: دشمن می‌بیند که اگر کشوری همچو ایران با تکیه‌بر نخبگان علمی به‌پیش رود، می‌تواند همآوردی با کشورهای بزرگ داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

سامانه کتابشناخت گفتمان علمی انقلاب اسلامی رونمایی شد

آیت‌الله اعرافی، با اشاره به وجود ظرفیت‌های برجسته علمی، برای عرضه به جهان بشریت، گفت: هم‌اکنون ظرفیت‌های بی‌نظیری در کشور وجود دارد که در حوزه فقه عرصه‌های جدیدی ایجاد کرده‌اند همچون «فقه و نظامات حقوق»، «فقه و اقتصاد»، «فقه و سیاست» و... این‌ها بسیار ارزشمند بوده و در جهان مخاطبین بسیار زیادی می‌توانند داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایران، امروز مهم‌ترین قطب تفکر فلسفی در جهان اسلام و حتی در دنیاست، گفت: حوزه‌های علمیه این افتخار را دارند که فلسفه اسلامی آن، در دنیای اسلامی برجسته و به‌عنوان یک تفکر فلسفی شناخته می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان اظهار کرد: امیدواریم همچنان قدم‌های اساسی‌تری در زمینه‌های مطرح شده برداریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 0
    اصلا شایسته نیست مدیر حوزه خود را بخشی از بدنه دانشگاهی کشور بداند. این نه به معنای تعامل است نه به معنای همگرایی. مگر دانشگاه ما اسلامی است؟؟؟ مگر علوم انسانی اسلامی است؟ پس شما چطور بخشی از این بدنه هستید؟ روش و منش حوزوی غیر از دانشگاه است و البته در تعامل با هم و همفکری و همگرایی باشند حرف دیگر است.
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    با حضور دانشگاهیان تو حوزه یا حوزویان تو دانشگاه وحدت رخ می ده؟؟!!