جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به وضع موجود جامعه، بر ضرورت معرفی الگوی تاب آوری از دیدگان اسلام تاکید کرد و گفت: امروز مردم باید بدانند در برابر سختی ها روحانیت کنار آنهاست و با دل و جان در کنار فقرا و مستضعفین خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، عصر جمعه ۲۸ آذر، در نشست مجازی طلاب و روحانیون استان یزد ضمن تقدیر  از فعالیت های طلاب و روحانیون یزد در عرصه های تبلیغی و جهادی، گفت: استان یزد می تواند با پیشینه درخشان و سرمایه ها و ظرفیت های گرانبهای حوزوی، دینی و فرهنگی و سابقه کهنی که روحانیت در این استان دارد از استان های سرآمد در همه عرصه اجتماعی اخلاقی معنوی و انقلابی باشد.

مدیر حوزهای علمیه کشور ادامه داد: هفته پژوهش یادآوری می کند که تمام فعالیت های و برنامه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ما باید بر پایه علم، دانش و تولید علمی باشد. به فضل الهی و با همه تحریم و ستم های کم نظیر از سوی نظام سلطه، شاهدیم که با همت دانشمندان و پیشگامان علم و اندیشه و با هدایت های رهبری، در قلمروهای گوناگون علمی، اندیشه ورزی و تولید فکر و دانش گام های بزرگی به پیش برداشته شده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از دستاوردهای علمی و طرح ها و پروژه های بزرگ علمی که در کشور و در قلمروهای گوناگون به دست آمده است برای جهان خیره کننده و بهت آور است. اینکه کشوری در شرایط تحریم و در سخت ترین شرایط در فناوری پیشرفته  هسته ای، نانو، صنایع دفاعی و سلامت و بهداشت پیشرفت کرده و پیشگام باشد و از مرزهای دانش عقب نماند، این از افتخارات نظام اسلامی است و در این راه خیل عظیمی از شهدا را تقدیم کرده ایم .

آیت الله اعرافی افزود: در توسعه دامنه و مرز علوم اسلامی از جمله فقه، اصول، فلسفه، کلام و تفسیر و حتی فعالیت های فرهنگی و تبلیغی باید از ابزار تحقیق و پژوهش استفاده کرد. روحانیت ما امروز در هر جایی مشغول خدمت است باید بداند نیازمند فکر، تحقیق و مطالعه است.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: حوزه های علمیه و سایر نهادهای فرهنگی در کنار دانشگاه ها و مراکز فرهنگی باید مقوله تحقیق، ابتکار، خلاقیت و مطالعه را مهم بشمرند و در دستور کار روزانه خود قرار دهند.

وی یادآور شد: هر طلبه و مبلّغ در هر جای کشور حتما در سبد برنامه روزانه خود حداقل ۲ تا ۳ ساعت مطالعه داشته باشد. اگر طلبه و روحانی در سبد زندگی خود کتابخوانی، مطالعه، تفکر و دقت در آیات و روایات نداشته باشد کار او به نتیجه خوبی نمی رسد و کارش خوش فرجام نخواهد بود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه اقتدار در گرو این است که از علم و دانش پیشرفته ای برخوردار باشید، افزود: ما در عصری هستیم که روحانی و مبلغ با نسلی روبروست که با نسل های گذشته تفاوت زیادی دارد، امروز هر لحظه از طریق فضای حقیقی و مجازی شایعه، شبهه به جامعه و اذهان مردم تزریق می شود، هجوم های فرهنگی و طرح های بزرگی که جهت تصرف اذهان جامعه مخصوصا جوان و نوجوان به کار گرفته می شود، در برابر چنین جامعه مستعد، پرسشگر و مورد هجوم اندیشه های گوناگون و افکار انحرافی و هدف های شیطانی، طلبه و مبلغ باید از دانش و اندیشه و مطالعه بیشتری برخوردار باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه این دو بال نیرومند در کنار هم قرار بگیرند، آرمان های بزرگ را نگاه کنند، عزت، استقلال و عظمت ملت ایران را ملاحظه کنند، و دست در دست یکدیگر، زنجیره وار و با نیت الهی برای اعتلای این کشور گام بردارند. شهیدان بزرگی از حوزه و دانشگاه داریم که اینها می توانند الگوهای تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه باشند، حوزه و دانشگاه نیاز به این همگرایی و تعامل جدی هستند.

وی در ادامه به وضع موجود جامعه اشاره کرد و گفت: در اسلام یک الگوی تاب آوری برای فرد و جامعه در برابر هجوم ها، آسیب ها و بلاها وجود دارد و در این الگوی تاب آوری علاوه بر علم و دانش و فناوری های پیشرفته، اقتصاد قوی، جامعه نیاز به یک نظام فکری و یک نظام اخلاقی و اعتقادی و فرهنگ معنوی دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: جامعه ای که از یک باور منسجم در تفسیر عالم، اخلاق قوی و روحیه مقاوم در برابر سختی ها برخوردار باشد، می تواند از گردنه های سخت عبور کند. امروز مردم باید بدانند در برابر سختی ها  روحانیت کنار آنهاست و با دل و جان در کنار فقرا و مستضعفین خواهد ماند. یک کارکرد بزرگ روحانیت این است که در حوادث و وقایع، نقش فعال و ایجابی و گره گشا در کنار جامعه ایفا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در مورد وظایف طلاب و روحانیون در سختی ها و بلایا، به سه نکته مهم اشاره کرد و گفت: ۱- روحانیت باید بنیان های اعتقادی جامعه را تقویت کند؛ آیات و روایات ما تفسیر منطقی از سختی ها و بلایا دارد؛ حوادث و سختی ضمن اینکه دشوار است، ولی می تواند دستمایه تعالی بشر شود. روحانیت باید نظام اعتقادی اسلام درباره حوادث و وقایع را تبیین کرده و به جامعه منتقل کند. ۲- بافت روحی و فرهنگی فرد و جامعه از جمله روحیه ایثار، شجاعت و فداکاری را تقویت کرده و جامعه را از نظر بنیه معنوی و اخلاقی قوی کند. ۳- باید مبشر فرهنگ سلامت و بهداشت بوده و فضای تبلیغ را گسترش داده و همچنین در کنار مسئولین دلسوز و خیرین جهت گره گشایی از فقر و مشکلات معیشتی جامعه حضور فعالی داشته باشیم. همچنین مشاوره به بیماران، اعتماد دادن، روحیه بخشیدن، معنویت افزایی، فقر زدایی، در کنار رسالت های اصلی فکری و اعتقادی باید مهم شمرده شود.

وی در ادامه گفت: یکی آسیب نظام تبلیغ دینی این است که از اخلاص و اخلاق خالی شود، لذا به شدت باید مواظبت کنیم که از اخلاق، اخلاص، ایثار و فداکاری که اینها نخستین شرایط برای یک تبلیغ خوب و موفق است تهی نشویم.

آیت الله اعرافی به مطالعه کتب تاریخی و سیره علما سفارش کرد و افزود: حوزه های علمیه برای آگاهی بیشتر طلاب از تاریخ پر افتخار حوزه های علمیه و آشنایی با سیره علما و الگوهای رفتاری، برنامه ریزی کنند تا دانش طلاب و روحانیون در این زمینه ارتقاء پیدا کند.

وی به مسئله مهم تبلیغ هم اشاره کرد و گفت: تبلیغ باید آمیخته ای از احساس و استدلال باشد. گاهی تبلیغ ما دچار آسیب احساس زدگی افراطی می شود؛ تبلیغ مبتنی بر احساس صرف از تعقل، منطق و استدلال تهی می شود و به تدریج به سمت مباحث سست و کم مایه پیش می رود. البته در تبلیغ به استدلال خشک نیز نمی توان اکتفا و اعتماد کرد و نیاز به هنر و مهارت و برانگیختن احساس و نفوذ در روح و جان دیگران داریم.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان تصریح کرد: در تبلیغ جمع بین احساس و استدلال نیاز به دقتی دارد که باید به آن توجه کرد، بنابراین در تبلیغ و دستگیری و هدایت خلق خدا به سمت آرمان های الهی و ارزش های معنوی باید بر زبان نرم و مدارا و جاذبه قوی تکیه داشته باشیم.  

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha