شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب اندیشه اسلامی(1) تالیف حجت الاسلام ترتیفی

حوزه/ کتاب اندیشه اسلامی(۱)، به‌صورت متن-فیلم، ویژه تدریس در دانشگاه‌ها، توسط حجت‌الاسلام ترتیفی، از اساتید حوزه علمیه اهواز، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، کتاب اندیشه اسلامی(۱)، توسط حجت‌الاسلام ترتیفی، استاد مدارس علمیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، منتشر شد. این کتاب با سبکی متفاوت، تألیف شده و با نوآوری‌های بسیار همراه بوده است.

حجت‌الاسلام مهدی ترتیفی، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به انگیزه خود برای تألیف این کتاب اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در تدوین کتاب‌های درسی باید لحاظ شود، رعایت استانداردها در آن کتاب است. انگیزه اصلی بنده برای تألیف کتاب اندیشه اسلامی(۱) تألیف کتابی بود که استانداردهای لازم یک کتاب درسی و آموزشی برای دانشجوها را داشته باشد.

وی افزود: در کنار این مطلب محتوایی که به دانشجوها ارائه می‌شود بسیار مهم است، چون تمامی این مطالب باعث شکل‌گیری یک شخصیت و یک تفکر می‌شود. به همین دلیل از سال ۹۵ که عضو هیئت‌علمی دانشگاه چمران اهواز شدم، تصمیمم گرفتم کتابی با نوآوری برای ارائه هر چه‌بهتر مبانی اسلامی، ویژه دانشجوها تألیف کنم.

وجود کتاب‌های مختلفی با عنوان اندیشه اسلامی

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار داشت: دانشجوها ۱۲ درس عمومی دارند که عناوین مختلفی دارد، مبانی نظری اسلام ۴ واحد دارد که دو واحد آن را اندیشه اسلامی(۱) و دو واحد دیگر را اندیشه اسلامی(۲) تشکیل می‌دهد. چند کتاب اندیشه اسلامی وجود دارد که هرکدام توسط نویسنده‌های مختلفی نوشته‌شده و کتابی که الآن در اکثر دانشگاه‌ها تدریس می‌شود کتابی است که در دهه ۷۰ تدوین‌شده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که شکل کلی این کتاب‌ها شبیه به یکدیگر است و جزء متون آموزشی هستند که یک‌روال معمول را در پیش می‌گیرد.

لزوم نوآوری و به‌روزرسانی محتوای کتاب اندیشه اسلامی

وی افزود: با پیشرفت فنّاوری و ظهور شیوه‌های نوین آموزشی، ضرورت ایجاب می‌کرد که تحولی در کتاب‌های اندیشه اسلامی که تماماً به سبک قدیم آموزشی تألیف شده‌اند، ایجاد شود و اصطلاحاً محتوی آن به‌روز شود تا دانشجوها به‌راحتی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. با تمام این اوصاف، دغدغه ایجاد این تحول از سال ۱۳۸۶ که شروع به تدریس در دانشگاه کردم در من وجود داشت و سرانجام با کمک خدای متعال درسال ۹۵ شروع به تألیف اولین کتاب مولتی تکست(متن_فیلم) آموزشی ایران کردم.

کتاب مولتی تکست و رنگی

حجت‌الاسلام ترتیفی، گفت: مولتی تکست یا متن-فیلم، نوعی از کتاب‌های آموزشی است که کتاب موردنظر به همراه فیلم‌های مختلف تدریس می‌شود. کتاب اندیشه اسلامی(۱) که بنده تألیف کردم بر همین اساس تدوین‌شده است، یعنی در کنار متن کتاب، برش‌های مختلفی از فیلم‌های مطرح دنیا برای توضیح مطلب ارائه می‌شود. این امر باعث جذابیت وافر کتاب برای مخاطبین می‌شود و کتاب را  از حالت حوصله سر بودن خارج می‌کند و مخاطبین مختلفی با آن ارتباط برقرار می‌کند. نکته دیگری که در کتاب لحاظ شده، این است که این کتاب به‌صورت رنگی چاپ‌شده است و این موضوع هم بخش مهم دیگری از جذابیت این کتاب است.

اولین کتاب مولتی-تکست کشور

دکتر ترتیفی، بیان کرد: اینکه کتاب اندیشه اسلامی(۱) به‌صورت هنرمندانه و با استفاده از هنر سینما در دسترس مخاطبین قرار بگیرد یکی دیگر از دغدغه‌های بنده برای تألیف این کتاب بود. تا جایی که بنده اطلاع دارم، این کتاب اولین کتاب مولتی تکست در ایران است و نمونه دیگری وجود ندارد. ناگفته نماند که مراحل تألیف کتاب اندیشه اسلامی(۲) نیز به پایان رسیده است و این کتاب اکنون در مرحله ارزیابی قرار دارد، و به لطف خدا کتاب اندیشه اسلامی(۲) نیز به‌صورت متن-فیلم منتشر خواهد شد.

وجود پرده‌نگارهایی(پاورپوینت) ویژه اساتید

استاد مدارس علمیه اهواز، گفت: تأثیرگذاری فیلم مرتبط با یک موضوعی، به‌مراتب بیشتر از توضیح آن موضوع است و به همین منظور در کنار کتاب، یک لوح فشرده که حاوی فیلم‌های مربوط به دروس است قرار دارد که مخاطبین به راحت می‌توانند از آن استفاده کنند. البته برای سهولت کار اساتید، با توجه به تعداد دروس کتاب، ۱۴ پرده‌نگار نیز آماده‌شده که اساتید درس اندیشه اسلامی(۱) در صورت تمایل می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این پرده‌نگارها اساتید را از کتاب مستغنی می‌کند و آن‌ها می‌توانند این پرده‌نگارها به نمایش بگذارند.

بخش‌های کتاب

وی ادامه داد: کتاب شامل دو بخش است، مبدأ و معاد. در کنار این دو بخش که مجموعاً ۱۳ درس را تشکیل می‌دهند، یک درس نیز با عنوان سبک زندگی در انتهای کتاب آورده شده که اختصاصاً به موضوع سبک زندگی می‌پردازد. در انتهای کتاب، مخاطب به یک دید واحد می‌رسد که جهان را به‌صورت واحد ببیند، به‌طوری‌که این جهان مادی بخشی از کل هستی باشد نه اینکه بعدازاین دنیا به دنیای دیگری عزیمت کنیم. این مطلب یکی از نوآوری‌های این کتاب است.

کتابی برای همه

دکتر ترتیفی، خاطرنشان کرد: این کتاب یک کتاب عمومی است و فقط مختص دانشجوها نیست، از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب این است که مطالب آن، ساده بیان‌شده‌اند تا باعث سرگردانی خواننده نشود. اما طبیعتاً جامعه هدف آن هزاران دانشجویی است که سالانه در قالب گروه‌های مختلف به دانشگاه می‌آیند. مهم‌ترین اثری که بعد از اتمام کتاب بر روی دانشجو نمایان می‌شود جهت‌دهی فکری اوست.

لازم به ذکر است که کتاب اندیشه اسلامی(۱) توسط نشر معارف چاپ‌شده است و در شعبه‌های کتاب‌فروشی پاتوق کتاب هر شهر قابل تهیه است. در کنار این علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت نشر معارف، این کتاب را به‌صورت اینترنتی سفارش دهند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha