سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 933502
۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
برته

حوزه/ امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت علوم و حوزه‌علمیه در فیضیه‌ی پرصلابتِ قم و امضای سند گفتمان علمی انقلاب اسلامی در وزارت علوم، مهد مجاهدانی چون فخری‌ها گویای این واقعیت است که زین پس باید در عرصه گفتگوهای علمی و مطالعات میان رشته ای، انتظارات بیشتری داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پس از نشست مشترک وزیر علوم و مدیر حوزه‌های علمیه، حجت الاسلام برته رئیس مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه طی یادداشتی به این موضوع پرداخت و نوشت:

پیدایش دانشگاه به معنای معاصرش در ایران بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان با چالش و مقاومت همراه نبوده است؛ گر چه خالی از حرّیت علمی و انتقاد دانشی نیز نبوده، اما چرایی این پذیرش شاید به تاریخ تنیده این مرز و بوم با دانش و بصیرت تجربی و دینی بازگردد.

نکته اصلی این است که در ایران اسلامی جامعه علمی، هنری و ادبی همیشه ستوده شده است؛ دانشمندان، ارجمندان جامعه بوده‌اند و نویسندگان، تاریخ‌نگاران این مجال.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد جدیدی در تحولات علمی و دانشی این کشور پدید آمد؛ سیلی از پرسش‌ها ناشی از تحول شکل حکومت از استبداد به جمهوری و پرسش‌های متعدد ناظر به محتوای حکمرانی و قوانین حکومت نو شده، از سوی دیگر مسئله نفی استکبار و شعار استقلال طلبی به قوای خود فراخوانی رسا در تولید علم بومی بود.

علمی که زین پس باید به نیازهای عرصه علوم انسانی و تجربی پاسخ می‌گفت. پاسخ در خور و در عین حال عمیقا اسلامی.شاید روح شعار وحدت حوزه و دانشگاه همین مقوله باشد.

در مسیر ۴ دهه از عمر این وحدت دستاوردهای فراوانی وجود داشته است و صد البته انتقاداتی بی شمار، اما گویا زایشی نو در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه در حال رخ دادن است؛ یک نوزایی روشی  و دانشی.

 شاید مهمترین مولفه این تحول این است که اگر در چهار دهه گذشته دانشگاه به سمت حوزه و حوزه به سمت دانشگاه در حرکت بودند تا تقارب گفتمانی ایجاد شود؛ در این گام جدید حوزه و دانشگاه تواماً بر اساس سیاست‌هایی کلان و به عرصه نگارش درآمده، می‌کوشند تا این راه پر افتخار را با هم طی کنند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت علوم و حوزه‌علمیه در فیضیه‌ی پرصلابتِ قم و امضای سند گفتمان علمی انقلاب اسلامی در وزارت علوم، مهد مجاهدانی چون فخری‌ها گویای این واقعیت است که زین پس باید در عرصه گفتگوهای علمی و مطالعات میان رشته ای، انتظارات بیشتری داشت.

امروز سیاستگذاران این دو نهاد، عهدی مکتوب در یک مجاهده برادرانه بر آرمان ایمانی ایران سربلند را  به پیمان نشستند و حال، گاهِ طلاب و دانشجویان است که مطالبه‌گرانه و کوشا در پی تحقق این آرمان گام بردارند.

امید است که کلاس‌های درس با آرمان‌های انقلابی و حضور توام نخبگان حوزوی و دانشگاهی را در تولید دانش پاسخگو، در تراز گام دوم انقلاب اسلامی شاهد باشیم.

ان شاء الله

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha