پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر رحیمی شعرباف

حوزه/ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رمز موفقیت شکوفایی فرهنگ و تمدن در قرون اولیه اسلام جدایی ناپذیری میان علوم دینی و طبیعی بوده است گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یکی از مراکز معتبر پیوند حوزه و دانشگاه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر رحیمی شعرباف در ارتباط وبیناری با نشست تخصصی «همکاری علمی حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی و تحول علوم انسانی» که به منظور تبیین و بررسی دستاوردهای پژوهشی ۴ دهه اخیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و همزمان با شهادت آیت الله مفتح و گرامیداشت روز وحدت و دانشگاه برگزار شد، گفت: بهترین و جامع ترین نسخه و الگوی پیوند حوزه و دانشگاه دوران شکوفایی تمدن و فرهنگ صدر اسلام است زمانی که علما و حکمای برجسته آن دوران علاوه بر اینکه تا حدودی بر علوم مختلف عقلی، دینی و طبیعی مسلط بودند با همفکری و همراهی ظرفیت های علمی و دینی خود را برای ارتقای فرهنگ و اندیشه اسلامی به کار می گرفتند.

وی با تاکید براینکه باید یک چتر واحد برای هم افزایی و همراهی علوم مختلف ایجاد کنیم گفت: برای توسعه علوم انسانی اسلامی نمی توان به جز از مراکز علمی و حوزوی از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انتظار خاصی داشت چون معمولا دانشگاه ها حدود ۳۰ درصد از ظرفیت ها را در اختیار علوم انسانی گذاشته اند و عملا چنین ظرفیتی ندارند.

دکتر رحیمی با بیان اینکه یکی از راه های توسعه و پیوند علوم انسانی و سایر علوم توجه به فلسفه فناوری است گفت: متاسفانه شاید تنها ۵ درصد از منابع فلسفه فناوری از ظرفیت های علمی و پژوهشی بومی بهره می گیرد و مابقی آن را وامدار بیگانگان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه به صورت عملیاتی و اثر بخش وارد اسلامی سازی علوم شود گفت: یکی از برنامه های مهم وزارت علوم برای احیای تمدن علمی ایران اسلامی احیای مواریث پژوهی است؛ یعنی ما به دنبال این هستیم هریک از مناطق و شهرها براساس اندوخته های علمی که در گذشته داشته اند رشد و توسعه پیدا کنند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: به طور مثال چرا ما نباید خیام پژوهی، ابن سینا پژوهشی، خواجه نصیر پژوهی و... را مبتنی بر توانمندی ها و یادگارهای برجسته علمی که به جای گذاشته اند را تبیین کنیم.

دکتر رحیمی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه هزار راه نرفته در پیش دارند گفت: خوشبختانه حوزه های علمیه با دستاوردهای نوین علمی ارتباط خوبی برقرار کرده اند که این امر به توسعه علم اسلامی کمک می کند.

وی با بیان اینکه دیگر تصور اینکه به علم نگاه تک بعدی داشته باشیم امکان پذیر نیست گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید راه های ارتباط با دانشگاه های مختلف را پیدا کند از جمله اینکه پژوهشگاه برای نفوذ در دانشگاه ها باید از ظرفیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بهره مند شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha