جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عادل پیغامی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) تهران با بیان اینکه در نگاه اسلام "مادر" هویت خانواده است، گفت: مادر باید همان‌طور که فرزند را برای جهاد علمی، پرورشی و ... آماده می‌کند، او را برای جهاد اقتصادی نیز تربیت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه » در خراسان شمالی، عادل پیغامی، معاون دانشگاه امام صادق (ع) تهران، امروز در جمع طلاب مدرسه الزهرا (س) بجنورد که به‌صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به جایگاه خانواده در مکتب اسلام، اظهار کرد: در نگاه و اندیشه دینی برخلاف نگاه غربی خانواده یک هویت اصیل است و بنا به تعبیر شهید مطهری خانواده یک شرکت نیست که دو طرف معامله‌ای دور هم جمع شوند و به دلیل نیازهای مشترک و هدف مشترک، صرفاً سازمانی تشکیل داده باشند.

وی افزود: ما قائل به اصالت خانواده‌ایم و همان‌گونه اصالت فرد و جامعه را قبول داریم، اصالت خانواده را هم قبول داریم.

پیغامی با بیان اینکه در نگاه اسلام زن در خانواده هویت اصیل و مهم و ستون اصلی است، اضافه کرد: خانواده با از بین رفتن مرد باقی می‌ماند، به این معنا که زن بار مسئولیت خانواده را به دوش می‌کشد، چند بچه را هم بزرگ می‌کند و خانواده باقی می‌ماند، اما اگر زن از بین برود خانواده ازهم‌پاشیده می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به آیه «اَلرِّ‌جَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ» هر مسئله‌ای که روی دهد مرد عهده‌دار قوام خانواده است، اما قوامیت به نرمی است و به‌سختی نیست؛ یعنی در موضوعات مختلف این مرد است که باید کوتاه بیاید، مرد باید به تعبیری مثل ابر و اسفنج باشد که بر روی شیشه است، اگر پتک به شیشه زده شود می‌شکند، اما اسفنج باشد اتفاقی نمی‌افتد و مرد باید به‌اندازه‌ای نرم باشد که خانواده نشکند.

پیغامی با بیان اینکه در حوزه فرزندآوری و تربیت فرزند اصل با مادر است، افزود: اولین نقش در اقتصاد خانواده مقوله فرزندآوری است؛ زیرا خانواده از منظر اقتصادی تنها کانون تولید انسان است و در اقتصاد هرچه تولید بیشتر باشد مولدتر است، زیرا مولدیّت ارزش بوده و مهم‌ترین مولدیت تولید کفش و لباس نیست، بلکه مولدیت انسان است.

وی اضافه کرد: به لحاظ قانون تکوین هیچ‌چیز جایگزین انسان نبوده، مگر اینکه از دامان زن و خانواده موجود انسان خلق شده؛ بر این اساس اگر بخواهیم انسان را به مفهوم صحیح دنبال کنیم از نقشی به نام خانواده و مادری است.

پیغامی خاطرنشان کرد:  مادری در قاموس تکوین از سوی خداوند هیچ بدیلی برایش خدا قرار نداده است و تولید انسان که لازمه زنده ماندن اجتماع است از طریق زن و نقش مادری رقم می‌خورد.

وی با اشاره به درک غرب و اهتمام آن‌ها نسبت به فرزندآوری، اظهار کرد: جامعه آینده ما برحسب آنچه رقم می‌خورد که مادران در سه یا ۴ چهار سال اول تولد بچه انجام می‌دهند، غربی‌ها درزمینهٔ سلامت بچه حسابداری می‌کنند، به این معنی که اگر در سه یا چهار سال اول تغذیه مناسب داشته باشند در آینده در هزینه‌های درمانی صرفه‌جویی می‌کنند و نهایتاً فرد در ۵۰ سالگی مریض شود تا ۷۰ سالگی ۲۰ سال باید هزینه درمانی بدهند؛ یعنی ۲۰ سال بیشتر از فعالیت او در اجتماع استفاده می‌شود به شرطی که در تغذیه سه یا چهارسالگی بهتر عمل کرد.

پیغامی افزود: غربی‌ها مسئله فرزند و تغذیه را جدی گرفته‌اند و در این زمینه انواع کمک‌های مالی و غیرمالی به مادر می‌شود، مرخصی قبل و بعد از زایمان به مادر داده می‌شود و ... که همه این‌ها به مطالعات علمی برمی‌گردد که با عقل فهمیده‌اند تا مادر بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در زمینهٔ فرزند آوری اگر دنبال اقتصاد بهره آوری هستیم با توجه به اینکه این امر از طریق انسان صورت می‌گیرد باید از مادر حمایت کنیم و این موضوع باید در قانون حمایت از تشکیل خانواده شکل بگیرد.

پیغامی گفت: مهم‌ترین کارکرد زن در اقتصاد خانواده، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد انقلاب اسلامی فرزندآوری است، ازاین‌رو باید مادر فرزند اقتصادی تربیت کند و به او تعلیمات اقتصادی بدهد.

وی با تأکید بر اینکه مادر باید فرزند را برای جهاد آماده کند، ادامه داد: یک تعبیر اقتصاد مقاومتی کارآفرینی است و مادر باید همان‌طور که فرزند را برای جهاد علمی، پرورشی و ... آماده می‌کند، او را برای جهاد اقتصادی نیز تربیت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha