جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کدخدایی

حوزه/ کدخدایی گفت: نظر شورای نگهبان در سال ۸۲ با تفسیر این شورا در سال ۹۱ یکسان است و احتمالا رئیس‌جمهور در جریان جزئیات نبوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در گفتگو با رادیو معارف اظهار داشت: هیچ منعی برای تغییر، بازنگری و اصلاح قانون اساسی در هیچ کشوری وجود ندارد.

وی افزود: هر وقت همه‌ی ظرفیت‌های قانون اساسی فعلی را استفاده کردیم و از همه‌ی راه‌های جایگزین مانند تفسیر قانون اساسی بهره بردیم، در این صورت اگر مشکل حل نشد می‌توان از بازنگری استفاده کرد.

کدخدایی تصریح کرد: روش‌های مختلفی در قوانین اساسی تمام کشورها از جمله کشور ما وجود دارد که ما باید تلاش کنیم از این سازوکارها استفاده کنیم و دست به قانون اساسی نزنیم.

وی خاطرنشان کرد: در خواست بازنگری در قانون اساسی را هر کسی می‌تواند بدهد انا تصمیم بازنگری طبق قانون با رهبر معظم انقلاب است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه خیلی از ظرفیت‌های قانون اساسی مغفول مانده است، گفت: مشکل ما در رفتار مسئولان است و مسئولان باید رفتارهای خودشان را منطبق با قانون اساسی کنند؛ برخی مسئولان فهم شخصی از قانون اساسی را بیان می‌کنند.

وی افزود: نظر و تفسیری که توسط افراد بیان شده، ممکن است در دوره‌ای دیگر این نظر تغییر کند. مثلا در یک دوره، مجلس ممکن است یک مصوبه داشته باشد و در دوره دیگر، نمایندگان مصوبه‌ای مخالف مصوبه‌ی مجلس قبلی داشته باشند؛ شورای نگهبان هیچ الزام قانونی برای پایبندی به آرای خود در ادوار مختلف ندارد اما در عمل همیشه سعی کرده که این پایبندی را داشته باشد.

کدخدایی خاطرنشان کرد: نظر شورای نگهبان در سال ۸۲ با تفسیر سال ۹۱ این شورا یکسان است و احتمالا آقای رئیس جمهور درباره موضوعی که دیروز مطرح کردند، در جریان جزئیات موضوع نبودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    7 0
    اگر برای خبرگزاری حوزه این موضوع خیلی مهم است می تواند همه تفاسیر شورای نگهبان را بدون تقطیع از دوران حضرت امام(رض) تاکنون _ و نه از سال 82 به بعد _ توام با متن قبلی و فعلی اصل 113 منتشر نماید تا خوانندگان خودشان موضوع را تحلیل کنند.