پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تجرد قطعی دختران

حوزه/ بنا بر برخی آمار، بیش از یک میلیون ایرانی در سن تجرد قطعی قرار دارند و به اذعان کارشناسان، توسعه نامطلوب فضای مجازی و رسانه ای یکی از عوامل اصلی ایجاد و افزایش تجرد قطعی به خصوص در بین متولدین دهه شصت است.

خبرگزاری حوزه | برپایه نتایج به دست آمده از سرشماری سال ۱۳۹۵، ‌ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت زنان ۳۵ تا ۴۰ ساله در کشورمان مجرد هستند و این در حالی است که طی سال های اخیر نیز متأسفانه به جهت تشدید مشکلات اقتصادی و همچنین انباشتِ مسایل و معضلات فرهنگی و اجتماعی بر شمار افراد واجد سن تجرد قطعی افزوده شده است.

ناگفته نماند که اتخاذ برخی سیاست‌های غلط از جمله سیاست کنترل جمعیت از جمله عوامل تشدیدکننده همین مسأله بوده، ضمن آن که با وجود برخی هشدارها در همین زمینه که گاه و بیگاه نیز انعکاس رسانه ای پیدا کرده، همچنان شاهد اجرا شدن این سیاست غلط البته به شیوه و طریقی دیگر هستیم.

در مباحث مربوط به جامعه شناسی و جمعیت‌شناسی وقتی صحبت از تجرد قطعی به میان می آید منظور این است که فرد، شرایط مناسب سن ازدواج را به نوعی از دست داده و حتی اگر ازدواج هم بکند، به جهت شرایط و اقتضائات سنی، دیگر امکان باروری برای وی وجود ندارد یا این که بسیار بعید است.

آن چه در این میان مهم و ضروری است این که مسئولان کشور نسبت به این موضوع حساس و دغدغه مند باشند، چرا که اگر دغدغه مندی و حساسیتی در این زمینه وجود نداشته باشد، عملاً کاری صورت نمی گیرد و طبعاً گرهی هم گشوده نمی شود.

به عنوان مثال و بر اساس آمارهای چند سال پیش، حدود ۷ درصد دختران قم در موقعیت تجرد قطعی قرار داشته اند که این مساله با توجه به بافت و هویت مذهبی و سنتی قم جای نگرانی دارد و صدالبته باید دانست که به جهت تبعات ترویج مؤلفه های سبک زندگی غربی در جامعه ما و همچنین افزایش تجملات و توقعات، این آمار در برخی کلانشهرها همچون تهران و کرج بیش از این هاست.

همچنین متاسفانه باید گفت که بنا بر برخی آمار، بیش از یک میلیون ایرانی در سن تجرد قطعی قرار دارند و به اذعان کارشناسان، توسعه نامطلوب فضای مجازی و رسانه ای یکی از عوامل اصلی ایجاد و افزایش تجرد قطعی به خصوص در بین متولدین دهه شصت است و این مساله به ویژه در جامعه ما برای دختران موقعیت دشوارتر و بغرنج تری را رقم زده است.

نکته حائز اهمیت دیگر ناظر به تغییر مشهود در سبک زندگی و مهم تر از آن باورها و اعتقادات افراد است به طوری که بخشی از تجرد قطعی، خود خواسته و به جهت ترویج سبک زندگی غربی و مدرن است، ضمن آن که به هر حال نباید از یاد بُرد که افزایش کمی و کیفی انواع دانشگاه‌های دولتی، ‌ آزاد و پیام نور در کشور، افزایش ورود دختران به دانشگاه و به ویژه افزایش توقعات دختران تحصیلکرده و احتمالا مستقل شده از حیث اشتغال و درآمد از دیگر دلایل تجرد قطعی در بین متولدان دهه ۶۰ می باشد.

واقعیت آن است که امروزه رسانه های نوین و به خصوص شبکه های اجتماعی، تأثیر غیرقابل انکاری در شکل گیری سبک زندگی جدید داشته و دارند و این در حالی است که ما متأسفانه آن طور که باید و شاید نتوانسته ایم مؤلفه ها و شاخصه های سبک زندگی اسلامی را در جامعه تبیین و ایضاً نهادینه کنیم.

سید محمد مهدی موسوی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha