جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: لازمه ایفای رسالت حوزوی و انجام فعالیت‌های محکم، ریشه‌دار و هدفمند، توجه به اسناد بالادستی و اهداف و مبانی تحولی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در نشست هم‌اندیشی مدیران مدارس حوزه علمیه خراسان که با حضور مدیران مدارس علمیه و مراکز تخصصی برادران مشهد مقدس و حضور مجازی سایر مدیران مدارس استان‌های خراسان در سالن همایش‌های ساختمان شماره 2 مرکز مدیریت این حوزه برگزار شد، با بیان اینکه همه سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه علمیه خراسان مبتنی بر اسناد بالادستی و اهداف و مبانی تحولی این حوزه تنظیم شده است، عنوان کرد: اگر ما این دو شاخص را مبنای کار خود قرار ندهیم، فعالیت‌های ما بی‌ریشه و بی‌هدف خواهد بود.

وی رهنمودهای امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، چشم‌انداز حوزه علمیه خراسان، نظام‌های جامع و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را، چهار سند بالادستی حوزه علمیه خراسان برشمرد و ابراز کرد: رهنمودهای امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب(حفظه الله)، مهم‌ترین سند بالادستی حوزه است زیرا از آن طریق، شناخت حوزه‌های علمیه، ماهیت و رسالت آن‌ها، ممکن است.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: در ارتباط با رسالت حوزه علمیه، سلیقه‌ها و نظرات گوناگونی وجود دارد که همگی قابل احترام هستند، اما آنچه خط، مسیر و هدف حوزه‌ها را مشخص می‌کند، نگاه‌ها و دیدگاه‌های امامین انقلاب است که در قالب مأموریت‌های ابلاغی و مطالبات ایشان نمود پیدا کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تأکید بر اینکه سند چشم‌انداز حوزه علمیه خراسان مبتنی بر دیدگاه‌ها و نظرات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است، گفت: این تفکر که اسناد بالادستی فقط باید در اختیار ستاد باشد و تنها ستاد باید به آن‌ها جامه عمل بپوشاند، اشتباه است، بلکه اسناد باید نصب‌العین همه ما قرار گیرد و لازم است که حوزویان آن‌ها را به صورت دقیق مطالعه کنند و تابلوی حرکت تحولی خود قرار دهند.

وی با تصریح بر اینکه نیروهای عملیاتی فعال در صف، به اسناد بالادستی نیاز بیشتری دارند، ابراز کرد: اسناد بالادستی، منظومه‌ای حرکتی را برای ما تصویر می‌کنند تا به صورت پراکنده عمل نکنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در مورد اتصال زنجیره‌وار اسناد بالادستی، گفت: سند چشم‌انداز برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری تدوین شده است و نظام‌های جامع، برای پیاده شدن سند چشم‌انداز شکل گرفته‌اند و ما باید حرکت تحولی متناسب با این اسناد بالادستی را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: بخش‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی و سایر بخش‌های حوزه، باید به صورت یک مجموعه و به صورت منظومه‌وار عمل کنند تا به رسالت‌های حوزوی جامعه عمل بپوشانند.

وی در پایان این بخش از سخنان خود عنوان کرد: آشنایی با اسناد بالادستی، به عنوان سیاست‌های کلی، در ارتباط با هدف و مسیر حرکت‌های گام‌به‌گام تحولی و در یک منظومه جامع آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی رسالت‌مدار، الزامی است.

توسعه کمی و ارتقاء کیفی؛ دو کفه ترازوی تحول

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش دیگری از سخنان خود، تحول را از سنت‌های الهی و امری اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: در تحقق تحول، خلاقیت و نوآوری ضروری هستند، اما باید توجه داشت که هر تغییری را نمی‌توان تحول تلقی کرد.

وی افزود: آنچه در بحث تحول مهم است، گذر از حالتی به حالت بهتر و فهم و درک صحیح از حرکت تحولی مثبت است که می‌بایست مبتنی بر شاخص‌های مورد انتظار باشد و در غیر این‌صورت، منجر به بهم ریختگی می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه برای تحقق تحول مثبت، باید درک صحیحی از تحول منفی داشته باشیم، عنوان کرد: ملاک و شاخص در تحول مثبت، اسناد بالادستی است و در ارزیابی‌ها باید دید که آیا به اهداف این اسناد نزدیک یا از آن دور شده‌ایم.

وی اظهار کرد: تحول می‌بایست هم در توسعه کمی و هم در ارتقاء کیفی صورت پذیرد و این دو امر، مانند دو کفه ترازو هستند که اگر موازنه مناسبی بین آن‌ها وجود نداشته باشد، در مجموع تغییری رو به عقب و منفی خواهد شد.

کرونا مانع فعالیت‌های تحولی حوزه علمیه خراسان نشده است

وی با اشاره به شرایط خاص دوران کرونا و غافلگیرکننده بودن آن، مجموعه عملکرد صفی و ستادی حوزه علمیه خراسان در این دوران را قابل تقدیر دانست و با بیان اینکه سبک و سیاق فعالیت‌های حوزه، تغییراتی بنیادین در ابعاد مختلف داشته است، گفت: بسیاری فکر می‌کردند که حوزه علمیه خراسان با توجه به شرایط و محدودیت‌های کرونایی، توان ادامه فعالیت‌هایش را، به لحاظ فناوری و استفاده از فضای مجازی ندارد، اما از همان بدو امر با توجه به اقداماتی که در عرصه مجازی صورت گرفته بود، به لطف خداوند، هیچ یک از فعالیت‌های حوزه در عرصه‌های مختلف تعطیل نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: علی‌رغم مشکلات موجود، حتی به آنچه که قبلاً برنامه‌ریزی شده بود، اکتفاء نکردیم و در همین مدت، فعالیت‌های تحولی بسیار ارزنده‌ای در همه بخش‌های حوزه علمیه خراسان انجام شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در مورد فضای مجازی، عنوان کرد: فضای مجازی آسیبها و برکات خاص خودش را دارد، اما آن‌طور که باید و شاید بدان‌ها توجه نمی‌شود. ضرورت‌هایی در مورد این مسئله وجود دارد که باید مورد ملاحظه قرار گیرد.

حفظ ارتباط با طلاب در دوران کرونا

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید تابع دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم، گفت: این ستاد، برگزاری هرگونه کلاس به صورت حضوری را ممنوع کرده است و از این رو مدارس به این مهم عمل کرده آمد زیرا حوزه باید الگوی قانون‌مداری باشد.      

وی با اشاره به لزوم ارتباط و نظارت بر تحصیل طلاب چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی، توصیه و ابراز کرد: می‌توان در شرایط فعلی،  طلاب را به صورت گروه‌های چند نفره به مدرسه دعوت کرده و جویای مسائل و مشکلاتشان بود و از وضعیت آن‌ها اطلاع پیدا کرد.

چهار شاخص اصلی در پذیرش نخبگانی حوزه علمیه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به حرکت تحولی این حوزه در زمینه پذیرش نخبگانی، عنوان کرد: سواد کافی، سلامت، انگیزه و استعداد، چهار شاخص اصلی در پذیرش حوزه علمیه خراسان هستند و باید طلاب را طوری تربیت کنیم که شأنیت امامت و مرجعیت را برای مردم داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ضمن تأکید بر نقش مدارس و مسئولین آن در شکل‌گیری شخصیت طلاب، گفت: این مهم، در دوره تثبیتی آغاز می‌شود، بنابراین باید توجه ویژه‌ای برای این دوره داشت.

وی در پایان ابراز کرد: تربیت و توانمندسازی بسیار مهم است و همه بخش‌های حوزه و همه افراد، از مدیر حوزه گرفته تا کادر مدارس و طلبه، نیاز به توانمندسازی دارند و این یک موضوع فراگیر است و باید در همه سطوح باشد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha