جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مصباح عاملي

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: با توجه به اینکه مردم ما مسلمان شیعه و پشتیبان جدی روحانیت هستند، ما به دنبال این هستیم با استفاده از این ظرفیت در برنامه پنج‌ساله آینده حوزه علمیه خراسان را به خودکفایی کامل برسانیم و طرح و برنامه آن هم در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، دوشنبه‌شب در نشست شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، به تبیین اقدامات و برنامه‌های حوزه علمیه خراسان در مسیر تحول پرداخت.

وی افزود: در این چند سال، کارهای کارستانی در حوزه علمیه خراسان انجام شده؛ به‌گونه‌ای که این حوزه در زمینهٔ تحول از مرحله نگاه و گفتمان به مرحله اقدام و عمل رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی خاطرنشان کرد: در این راستا ظرفیت‌های انسانی بزرگی که در حوزه علمیه خراسان بود الآن کشف و هدایت می‌شوند، به‌عنوان‌مثال درزمینهٔ نخبگان و استعدادهای برتر برنامه داریم در حوزه علمیه خراسان تا پایان سال نزدیک به هزار نفر استعداد برتر و نخبه در رشته‌های فلسفه، حکمت، ادبیات، کلام اسلامی، اصول، تبلیغ و امور فرهنگی و ... شناسایی شوند.

وی در ادامه با تأکید بر شاکر بودن و درعین‌حال قانع نبودن به این میزان پیشرفت و حرکت تحولی در حوزه علمیه خراسان، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند حوزه علمیه خراسان می‌تواند با فعالیت‌های تحولی جاندار، گسترده و با کیفیت از قم جلو بزند، البته منظور و مراد از جلو زدن از نظر عدد و رقم نیست، بلکه به لحاظ برنامه‌های تحولی، ابتکاری و خلاقانه و ارتقای کیفیت‌ها است؛ لذا همه باید کار کرده و از این ظرفیت‌ها بیشتر و بهتر استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی اضافه کرد: حرکت تحولی، حرکتی فراگیر و یکپارچه و هماهنگ است و به شیوه دیگری نیز متحقق نمی‌شود؛ یعنی فرموده رسول گرامی اسلام (ص) مبنی بر «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» در حرکت تحولی موج می‌زند.

وی تصریح کرد: در جبهه مقاومت همه سرباز بوده و حرکت به سمت هدف به‌صورت یکپارچه و هماهنگ و استوار انجام می‌شود و تحول در حوزه‌های علمیه هم از این قبیل است.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت وجود حمایت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از حوزه علمیه، اظهار کرد: واقعیت این است که اکنون طلاب و روحانیان با مشکلات معیشتی جدی روبرو هستند، یعنی مؤمن و مخلص و بااستعداد و باانگیزه هستند ولی مشکل معیشتی جدی دارند که حمایت کوتاه‌مدت همین کمک به معیشت طلاب و اساتید است.

وی با اشاره به برنامه حوزه علمیه خراسان برای حمایت بلندمدت، اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم ما مسلمان شیعه و پشتیبان جدی روحانیت هستند، ما به دنبال این هستیم با استفاده از این ظرفیت در برنامه پنج‌ساله آینده حوزه علمیه خراسان را به خودکفایی کامل برسانیم و طرح و برنامه آن هم در حال اجرا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی گفت: شأن و افتخار روحانیت تشیع این است که توانسته در طول تاریخ، دین را با همه اجزای آن و بدون پیرایه به دست ما برساند و درعین‌حال استقلال خود را نیز حفظ کند.

وی ادامه داد: اکنون بار سنگین مسئولیت حفاظت و صیانت از این هدیه الهی بر دوش ما نهاده شده است، به‌ویژه در شرایط فعلی که انفجار نور روی داده و مسیر جدیدی به دست توانمند معمار انقلاب گشوده شده که بشر را غافلگیر کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: در این مسیر و روند جدید مستضعفان و محرومان و ستم دیدگان و کسانی که پیش از این کرامت انسانی آن‌ها در دنیا لگدمال شده بود، امیدوار شده‌اند و قلدرمآب های طماع و سلطه‌گر به یأس و ناامیدی رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه این مهم راه جدیدی را با هدف جدید و جامعه‌ای نو و اسلامی نو پیش پای بشریت می‌گذارد، با اشاره به رسالت حوزه در این راستا، خاطرنشان کرد: فعالیت هدایتی و راهبری در این مسیر مسئولیت سنگینی است که بر دوش ما نهاده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی خطاب به اعضای شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: از شورای استانی تقاضا داریم برنامه‌های تحولی حوزه را مرور کنند، یعنی فعالیت‌های ستادی و شورایی را حتماً مبتنی بر برنامه‌های تحولی انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: برای اینکه حوزه علمیه بتواند هم رسالت و نقش هدایتی و هم نقش خدمت اجتماعی خود را به‌خوبی ایفا کند لازم است هماهنگی خوب و کاملی بین ائمه جمعه و مدیران و اساتید حوزه علمیه برقرار شده و برنامه‌های تحولی با نقش‌آفرینی همه روحانیان به‌صورت هماهنگ و منسجم پیگیری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha