پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مکتب سلیمانی، مکتب بصیرت است، به جریان دفاع از ولایت از سوی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و فریاد اعتراضی این بانوی بزرگوار را فریاد بصیرت در مسیر ولایت عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در نشست هم‌اندیشی مدیران مدارس علمیه خواهران حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرارسیدن سالگرد شهادت سید شهدای مقاومت، مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را مکتب بصیرت عنوان کرد و گفت: تحرکات جبهه‌ی باطل امروز با کارکرد و حرکت ما در مسیر ولایت بررسی می‌شود بنابراین، طبق آیه « یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ؛ (به یاد آر) روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان (به پیشگاه حقیقت) می‌خوانیم» باید، با بصیرت و ولایتمدار بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به وعده‌ی صادق سردار شهید سلیمانی و نابودی داعش، تصریح کرد: استکبار جهانی و دشمنان اسلام با دیدن همت جوانمردان باغیرت در میدان‌های نبرد علیه خود، عقب‌نشینی می‌کنند، که این شاخصه‌ی مبارزه‌طلبی با «فهم و دانش کافی»، « تقوای الهی»، « ولایت مداری»، « بصیرت» و « مقاومت» به وجود می‌آید.

ارکان تحقق و پیاده‌سازی دین در جامعه تبیین شد

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش بعدی سخنان خود ضمن تسلیت ایام فاطمیه و به مناسبت دهه بصیرت و 9 دی، ابراز کرد: فریاد اعتراضی حضرت زهرا(س)، فریاد بصیرت در مسیر ولایت بود که تا به امروز مکتب تشیع را زنده نگه‌داشته است.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه بی‌بصیرتی، موج انحراف را پس از رحلت رسول اکرم(ص) ایجاد کرد، گفت: حضرت زهرا(س)، سردار بصیرت و ولایت مداری با تمسک بر شاخص بصیرت، جریان حق را که ولایتمداری و مسیری شفاف و روشن است از تمام جریانات انحرافی، جدا کرد و به همه فهماند که با بی‌بصیرتی نمی‌توان گام درراه حق گذاشت.

وی بابیان اینکه حماسه‌ی 9 دی، در حقیقت همان حماسه بصیرت و ولایتمداری است، ادامه داد: عنصر بصیرت، همه‌ی حقایق را در شرایط نامتلاطم، زنده کرد و روح حقیقت اسلام را زنده نگه داشت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اینکه در طول تاریخ نقش بصیرت در تحول جامعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، تشریح کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند « ذِمَّتِی بِمَا أَقُولُ رَهِینَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِیمٌ إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوَی عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ أَلَا وَ إِنَّ بَلِیَّتَکُمْ قَدْ عَادَتْ کَهَیْئَتِهَا یَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِیَّهُ ( صلی الله علیه وآله )؛ عهده‏ام در گرو درستی سخنم قرار دارد، و نسبت به آن ضامن و پای بندم. کسی که عبرت‌های روزگار کیفرهای پیش رویش را بر او آشکار کند تقوا او را از درافتادن در اشتباهات مانع گردد. هشیار باشید که روزگار آزمایش به همان شکل خود در روز بعثت پیامبر (ص) به شما بازگشته»، از این رو در مقوله‌ی بصیرت افزایی باید ممارست ویژه شود.

فعالیت‌های تحولی جدید و فاخری در شرایط کرونایی شکل گرفت

وی با اشاره به اینکه پدیده کرونا، غیرمنتظره بود، اما ساماندهی برنامه‌ها و فعالیت‌ها با همکاری دفتر فناوری اطلاعات این حوزه به‌سرعت انجام شد، افزود: این پدیده موقت نیست؛ یعنی استفاده از فناوری قوی و فضای مجازی، یک حرکت مستمر است که از قبل کرونا آغازشده بود و با شیوع بیماری، گسترده‌تر شد و پس‌ازآن نیز ادامه دارد، لذا همه باید در تداوم این حرکت نقش‌آفرینی کنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: فعالیت‌های تحولی جدید و فاخری در شرایط کرونایی شکل گرفت و مسئولان و مدیران در مدارس علمیه با نگاهی خلاقانه، ابتکاری و انقلابی، به محدودیت‌های ایجادشده بسنده نکردند و تحول آفریدند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه حرکت جمعی و مجموعه‌ای می‌تواند اثربخش باشد، ادامه داد: «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل» در هر شرایط و فضایی قابل تحقق است و برنامه‌های پیش رو مبتنی بر اسناد بالادستی و تحولی صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه مسیر و حرکت تحولی این حوزه بر اساس رهنمودهای امام راحل(ره)، فرمایشات مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان از حوزه‌های علمیه، سند چشم‌انداز و نظام‌های جامع حوزه علمیه خراسان و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب است، خاطرنشان کرد: در بحث تحول، نوآوری، خلاقیت و حرکتی مستمر صورت می‌گیرد، لذا توسعه و ارتقا کیفی کارها باید برای گام‌های بعدی مدنظر باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، به مسائل و مشکلات موجود حوزه پرداخت و با اشاره به اینکه باید از فرصت به وجود آمده در فضای مجازی بهترین بهره را ببریم و با مدیریت درست از تهدیدهای این فضا نیز بکاهیم، گفت: قطع ارتباط حضوری با طلاب، یکی از مشکلات ورود به فضای مجازی است که باید با برنامه ‌ریزی حل شود.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین عنصر تربیتی در حوزه‌های علمیه ارتباط و الگوسازی است، لذا در معرفی الگوهای تربیتی به طلاب، باید اهتمام بیشتری داشت، افزود: پاسخ به سؤالات علمی و تربیتی و همچنین رفع مشکلات طلاب توسط مدیران مدارس علمیه، ضامن حفظ روحیه الگوپذیری در طلاب می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان، به بحث پذیرش، دوره‌های تثبیتی، مدارس پیش حوزوی و رشته‌های تخصصی، پرداخت و لازمه‌ی پاسخگو بودن حوزه علمیه را در تخصصی شدن آن دانست.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه بیان کرد: آیه « لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ؛ پس چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که (از نافرمانی خدا) حذر کنند.» در ادامه‌ی رسالت پیامبران ذکر می‌شود که دو هدف بنیادی و اساسی در آن لحاظ شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تربیت نظری در حقیقت از ناحیه پیامبران، دانش، فقه و فهم دین است، افزود: تحقق دین در جامعه است و پیاده‌سازی آن، مهم‌ترین مسئله‌ای است که پیامبران به آن اهتمام ویژه داشته‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به آیه فوق، تصریح کرد: انذار فقط رساندن پیام به‌تنهایی نیست و برای تحقق دین در جامعه باید آن را پیاده‌سازی کرد و حوزه‌های علمیه که وارثان انبیا هستند باید فهم دین، تربیت نظری و تحقق دین در جامعه را به انجام رسانند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، تحقق دین در جامعه را در دو بعد نظری و عملی مبتنی بر پنج رکن «فهم و دانش کافی»، « تقوای الهی»، « ولایت مداری»، « بصیرت» و « مقاومت» برشمرد و ادامه داد: دانش باید نافع، روزآمد و کارآمد باشد و تحقق دین را ضمانت کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: تقوای الهی یعنی خودسازی فردی و اجتماعی. عالم‌ترین، با تقواترین، شجاع‌ترین و ازخودگذشته ترین فرد، ویژگی‌های فرد برای زعامت جامعه اسلامی هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به ولایت مداری، ابراز کرد: با توجه به حدیث پیامبر اسلام(ص) «مَنْ مَاتَ وَ لَیسَ لَهُ إِمَامٌ فَمِیتَتُهُ مِیتَةٌ جَاهِلِیةٌ؛ هر فردی که بمیرد درحالی‌که امامی نداشته باشد (امام زمانش را نشناسد)، به مرگ جاهلی مرده است»، ولایت مداری باید در روح مسلمانان نقش ببندد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه با بیان اینکه بدون داشتن بصیرت و فهم درست از شرایط، جریان‌ها، دوستی‌ها و دشمنی‌ها، امکان پیاده‌سازی نظام اسلامی وجود ندارد، افزود: گام مؤثر با داشتن بصیرت برداشته می‌شود و شناخت دشمنی‌ها نیز تنها با بصیرت امکان‌پذیر است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، یکی دیگر از ابعاد رهبر مکتب اسلام را، مقاومت دانست و تأکید کرد: با توجه به اینکه پیاده‌سازی و تحقق دین در قالب یک نظام الهی، درگرو این امور پنج‌گانه است، اما بصیرت در میان آن‌ها از نقش محوری‌تری برخوردار است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha