جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر این که تحول در حوزه حد یَقِف ندارد، تصریح کرد: جریان نخبگانی، خروجی حوزه است، چراکه آنان پاسخگوی نیازهای کشور و نظام هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در نشست هم اندیشی مدیران مدارس علمیه شهرستان های استان های خراسان در محل ساختمان شماره 2 مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، بر الگوسازی عملی اخلاق و تزکیه از سوی مدیران و اساتید تاکید کرد و گفت: توجه و اهتمام به همین نکته مهم بوده که در طول تاریخ به برکت عالمانِ متقیِ صالح و پرهیزکار، دین ماندگار شده است.

وی با اشاره به انتظار و منویات رهبر معظم انقلاب درباره تحول در حوزه علمیه، اظهار کرد: جای خرسندی دارد که تحول در حوزه علمیه خراسان اتفاق افتاده و از این پس باید به سمت توسعه فعالیت های تحولی گام برداشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان، گفت: باید قدر فعالیت های تحولی را دانست و البته قانع نباشیم، زیرا همان طور که حرکت تکاملی انسان حد یَقِف و ایستایی ندارد، تحول نیز هر روز باید مدنظر باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه طرح های تحولی و نخبگانی در عرصه آموزش در حال شکل گیری است، تاکید کرد: جریان نخبگانی، خروجی حوزه است، چراکه آنان پاسخگوی نیازهای کشور و نظام هستند که انصافا در این عرصه نیز سنگ تمام گذاشته و کارهای بزرگی انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، گزارش ارائه شده درباره موقوفات را از کارهای تحولی خواند و نسبت به فعالیت های فرهنگی، ‌تبلیغی، پژوهشی و آموزشی در 5 سال اخیر که با همین رویکرد اقدام شده، گفت: به طور مثال، تولید ده ها نشریه تخصصی علمی پژوهشی از جمله نتایج اجرای این برنامه ها می باشد.

وی با اشاره به حجم بالای فعالیت های پژوهشی انجام شده، اظهار کرد: این کارها از نظر کمی و با کیفیت بسیار بالا عرضه شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه ابراز کرد: یکی از کارهای تحولی انجام شده، ساماندهی سطح چهار با همکاری اساتید درس خارج است که امور مربوطه با همکاری فوق العاده ایشان به طور منسجم و یکصدا اقدام شد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی به پشتیبانی و حمایت فنی ظرفیت استفاده 10 هزار نفری در بستر فضای مجازی حوزه علمیه خراسان اشاره و خاطر نشان کرد: از همان ابتدا و در ایام همه گیری کرونا، همه دروس به صورت مجازی برنامه ریزی و حتی در مقطع خارج نیز این امر اجرا شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان بزرگترین کار تحولی انجام شده را حفظ انسجام علمی آموزشی این حوزه از سطح یک تا مقطع خارج دانست که هیچ آسیبی به دروس نرسید و در ادامه به این نکته اشاره کرد که در همین ایام، فعالیت ها و طرح های تحولی مانند طرح پایش، رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول و... در بخش های مختلف شکل گرفت و اجرا شد و با توجه به این تجربه، این فعالیت های تحولی باید در همه مقاطع و در سطح این حوزه بیش از پیش شکل بگیرد.

وی بر تقویت حرکت ها و برنامه های تهذیبی تاکید و خاطر نشان کرد: هر جا که از علم گفته می شود، به عمل نیز اشاره می گردد؛ از این رو، عالم و استاد باید خودساخته و عامل باشد زیرا آموزش به تنهایی کفایت نمی کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، ارتباط مدیریتی و پدرانه در مدرسه را بر اساس « لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ (توبه / 128)» از دیگر کارهایی دانست که باید مدنظر مدیران و اساتید باشد.

وی در پایان افزود: مکانی بهتر از حوزه علمیه برای خدمت نیست که امیدوارم با تلاش و اهتمام نسبت به شکر این نعمت از سوی همه حوزویان به ویژه مدیران مدارس که در راس امور تربیت و تعلیم طلاب هستند، توجه شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha