پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: پژوهش به تولید علم و پاسخ به نیازها منجر می شود، اظهار کرد: به تولید علم به صورت گسترده، مستمر و فزاینده در حد زندگی بشر نیاز است و این امر ایستایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در آیین تجلیل از برگزیدگان آثار پژوهشی و رونمایی از تازه های نشر انتشارات حوزه علمیه خراسان که در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، بر اهمیت پژوهش به عنوان اساسی ترین و زیربنایی ترین کار در تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب که با عنوان دانش پژوهش محور اشاره شده، تاکید کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان اینکه پژوهش به تولید علم و پاسخ به نیازها منجر می شود، اظهار کرد: به تولید علم به صورت گسترده، مستمر و فزاینده در حد زندگی بشر نیاز است و این امر ایستایی ندارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه حیات تشیع در طول تاریخ بر مبنای احیای علوم و معارف دینی می باشد و این امر را پژوهش به طور مستمر رقم زده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تهذیب و اخلاق، فرهنگی، تبلیغ، آموزش و... با تحقیق مرتبط است، بر پژوهش هدفمند تاکید کرد و گفت: همه فعالیت های خوب و گسترده در حال انجام در حوزه علمیه خراسان با پژوهش و ماحصل آن یعنی تولید علم به نتیجه مطلوب می رسد تا توانمندی های لازم را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و همچنین به عنوان قاعده نظام اسلامی، به دست بیاورد.

مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در شرایط کنونی اگر تحول و تحرک در حوزه علمیه ایجاد نشود، سرنوشتی غیرقابل جبران رقم خواهد خورد و به تعبیر مقام معظم رهبری، اگر حوزه نمیرد، منزوی خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه نیازسنجی برای کار پژوهش اولویت اول است، اظهار کرد: این امر به تقویت و توانمندسازی حوزویان و پاسخ به نیازهای جامعه به ویژه نسل نوجوان و جوان منجر می شود و از این رو در نگارش پایان نامه ها می بایست به این مسئله توجه شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: پژوهش در دایره عده ای از افراد پژوهشگر منحصر نمی شود، بلکه از ابتدای پایه اول تا مقطع خارج برنامه ریزی می گردد، زیرا دانش پژوهش محور و پژوهش دانش محور که هر دو متلازم با یکدیگر هستند، زیربنایی ترین حرکت در گام دوم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه باید مشخص کرد که در هر رشته و علمی چه پژوهش های نو و جدیدی نیاز است تا برای حوزه و جامعه پاسخ گو و نتیجه بخش باشد، گفت: باید به سمتی برویم که پژوهش در عرصه های مختلف حوزه علمیه شیعی موج بزند و مرجعیت علمی در جهان اسلام داشته باشد که این امر با تحقیق امکان پذیر نیست.

وی در پایان به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ماده واحده اعتبار و نحوه اعطای امتیازهای علمی حوزه علمیه خراسان اشاره کرد که در نتیجه جایگاه علمی و دانشی این حوزه بوده است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha