جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: علم، محور اصلی است و نمی‌توان بدون آن سرباز دین بود، اما همزمان طلبه باید جریان‌شناس، نحله‌شناس، دوست‌شناس، دشمن‌شناس و انقلاب‌شناس باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در مراسم تلبس جمعی از طلاب حوزه علمیه خراسان که پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، عنوان کرد: راه پیامبران و ائمه باید توسط فراگیران و طالبان علم دینی استمرار پیدا کند تا پل ارتباطی میان زمین و آسمان برقرار باشد.

وی با اشاره به روایت «وَ إِنَّ اَلْمَلاَئِکَهً لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ» از امام صادق (علیه‌السلام)، عنوان کرد: نکته مهم این است که برای تحقق این امر، باید سنخیتی میان طالب علم و فرشتگان الهی به لحاظ معنویت، طهارت و پاکی وجود داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین با اشاره به آیه «...إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ...» (رعد/ ۱۱) گفت: ما باید اهلیت و صلاحیت همراهی با ملائکه را در خود ایجاد کنیم و این با تزکیه و خودسازی ممکن می‌شود.

وی افزود: فرشتگان الهی زمانی به یاری طالب علم می‌آیند که یک حرکت تکاملی شروع شود و او در مسیر علم و عمل قرار گیرد و این خیلی قداست و ارزش دارد.

وی با بیان اینکه پهن شدن بال فرشتگان به زیر پای طالب علم که در تعبیر روایت آمئه است، یک تعارف، مدح و ثنا نیست و بار معنایی دارد، تصریح کرد: اگر در مورد علم، جهاد، انفاق، هجرت در راه خدا و مفاهیمی مانند آن بررسی کنید، درمی‌یابید که هر کدام از این‌ها به هر میزان قداست شان بیشتر باشد، مسئولیت بیشتری هم در پی خواهند داشت و البته هم این قداست و هم آن مسئولیت، هر دو در راستای تکامل‌بخشی به طالب علم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ...» (توبه/ ۱۲۲)، ابراز کرد: امروز و با توجه به جریانات موجود در عرصه بین‌الملل و آثار و برکات انقلاب اسلامی، اقدامات دشمن بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌تر شده است و صرفاً با مطالعه یک سری کتاب‌ها در حوزه علمیه، نمی‌شود دوست، دشمن و نفوذی را شناخت.

حجت الاسلام و المسلمین  عاملی در این رابطه اضافه کرد: علم، محور اصلی است و نمی‌توان بدون آن سرباز دین بود، اما همزمان طلبه باید جریان‌شناس، نحله‌شناس، دوست‌شناس، دشمن‌شناس و انقلاب‌شناس باشد و برای حرکت تحولی جامع و کامل در تراز انقلاب اسلامی تربیت شده و حوزه تشیّع را از لحاظ اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی توانمند کند و مرجع جهان اسلام قرار دهد.

وی برگزاری دوره تربیت مدرس معارف انقلاب اسلامی و طرح شناسایی و معرفی اسلام شناسان بزرگ را دو مورد از اقدامات ویژه حوزه علمیه خراسان در زمینه شناخت حدود دین و شناخت دوست و دشمن دانست و گفت: خوشبختانه اخیراً تحولات بنیادین خوبی در این حوزه به وجود آمده و معارف زیادی از حاشیه به متن منتقل شده‌اند.

مدیر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: هزاران دشمن و تهدید در برابر کسانی که جبهه مقاومت و توحید را با محوریت الله تشکیل می‌دهند، وجود دارد که ممکن است افرادی تحت تاثیر این تهدیدها قرار گرفته و یا از قلّت نیرو و امکانات بترسند و عقب بِکِشند که از این رو باید فرهنگ ایستادگی را بیش از پیش مدنظر قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش دیگری از سخنان خود، کادر مدیریتی مدارس علمیه، خانواده طلاب و استاد را سه رکن و عامل اصلی در حرکت‌های تحولی حوزه علمیه برشمرد و ابراز کرد: استاد نقشی اساسی و بنیادین در تعلیم و تربیت طلبه دارد و در این زمینه حرف اول را می‌زند.

وی با بیان اینکه کار استاد صرفاً گفتن قاعده و گرفتن آزمون نیست، گفت: استاد باید در کنار مسائل آموزشی به تربیت طلاب هم نگاه ویژه‌ای داشته باشد و به گونه‌ای رفتار کند که الگوی طلاب قرار گیرد و سکنات و رفتار او، الهام‌بخش آن‌ها باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان، علم و اخلاق را دو معجزه و ارثیه انبیاء دانست و با اشاره به آیه «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ...» (آل عمران/ ۱۵۹)، افزود: در دعوت مردم به دین و راه حق و از نظر معیار جاذبه، اخلاق، جایگاه بسیار مهمی دارد و صرفاً با علم نمی‌توان مردم را به میدان توحید و پای کار دین آورد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha