جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازسازی و مرمت گنبد مسجد ۳۰۰ ساله در خداآباد پاکستان

حوزه/ مسجدی باستانی با قدمت ۳۰۰ سال در شهر خداآباد در ایالت سند پاکستان، پس از مرمت و بازسازی گنبدهای آن، بار دیگر درهایش را به روی مردم باز کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی تایمز، درهای مسجد باستانی ۳۰۰ ساله در خداآباد، منطقه‌ای مسکونی در ایالت سند پاکستان، پس از بازسازی و مرمت گنبدهای آن بار دیگر به روی گردشگران و جماعات مذهبی بازگشایی شد. پیش از این ورود به مسجد به ویژه طبقه بالا، سقف و بازدید از گنبدهای اصلی آن ممنوع بود.

تعداد زیادی از گردشگران و مورخان محلی به مسجد خداآباد رسیده و از قسمت‌های مختلف آن بازدید کردند و مردم نیز شروع به اقامه نماز ایستادند.

به گفته مورخ مشهور مولا بوکس شیخ، یکی از سه گنبد اصلی واقع در مرکز کاملاً فروریخته است.

وی گفت: دو گنبد اصلی دیگر در حوادث و بارندگی‌های شدید در سال ۱۹۹۵ و پس از آن آسیب دیدند. ۱۹ گنبد کوچک دیگر نیز نیاز به تعمیر داشتند زیرا در باران‌های شدید آسیب دیده بودند.

این مورخ خاطرنشان کرد که یک گنبد اصلی به طور کامل مرمت شده و دو گنبد دیگر بازسازی و حفظ شده‌اند.

این مورخ از مقامات باستان شناسی برای مرمت و نگهداری گنبدهای مسجد قدردانی کرد.

لازم به ذکر است که این مسجد توسط پادشاه یار محمد کلهورا در سال‌های ۱۷۰۱ - ۱۷۱۸ ساخته شده است. وی گفت که این مسجد به عنوان مدرسه و مرکز آموزش نظامی در سلسله کلهورا ایفاء نقش کرده است. به علاوه شهر خداآباد طی ۵۰ سال پایتخت سلسله کلهورا بود و این مسجد جایگاه بسیار مهمی را داشته است.

موبین پنهور ، جهانگرد ، گفت که کار معماری در این مسجد بسیار جذاب است. و کاشی‌کاری و نقاشی دیواری نیز از آثار به جای مانده در سلسله قدیمی هستند.

هم اکنون ۸۰% کار مرمت و بازسازی مسجد به پایان رسیده، که برای تکمیل کار باید کاشی‌کاری و نقاشی‌های دیوار جلوی مسجد نیز ترمیم شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha