پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نجاح مساعي التهدئة في العراق والاطراف تبدي مرونة في الحل

حوزه/ مردم عراق همیشه تبعیت و ارادت خود را به علما و مراجع در طول تاریخ نشان داده اند. در بحث توهین یکی از رسانه های کشور عربی به آیت الله سیستانی عملا نشان دادند که با این اقدامات پوچ نمی توانند مردم عراق را از علما و مراجع جدا کنند و با تجمع اعتراضی خود این حرکت گستاخانه را محکوم کردند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام صفاءالدین تبرائیان مشاور مرکز اسناد انقلاب اسلامی با حضور در سلسله نشست های «مکتب مقاومت» که با عنوان «واکاوی ظرفیت های فرهنگی مردمی کشور عراق» که در سالن اجتماعات حوزه ریاست اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، به همت مدرسه راهبری علم و عمل برگزار شد، با بیان تاریخ  و ویژگی های مردم عراق اظهار کرد:  عراق مهد تمدن اَکد و کلدانی ها و سومری ها است و هنوز هم آثار تمدن قدیم در مناطق بابل دیده می شود. عراق حدود ۵۰۰ سال تحت حاکمیت عثمانی قرار داشت و بعد از آن شاهد اشغال این کشور توسط انگلیس در جریان جنگ جهانی اول در سال۱۹۱۴ میلادی بود.

وی ادامه داد: در جریان حمله انگلیس به این کشور مراجع و علمای نامدار دین به مقابله با نیروهای متجاوز انگلیسی ها پرداختند. بعد از وقوع جنگ جهانی اول شاهد اشغال و حمله متجاوزگران از سمت بصره هستیم که علمای دین در سه محور عملیاتی به مقابله با این تجاوز پرداختند که مهم ترین عملیات آنها در منطقه شعیبه در نزدیکی شهر بصره بود. نیروهایی که تحت نظارت آیت الله سید سعید حبّوبی بودند نزدیک سه ماه توانستند نیروهای انگلیسی را زمین گیر بکنند.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اقدامات متجاوزان انگلیسی، بیان داشت: متجاوزان بعد از غلبه بر کشور عراق بر صدد برآمدند تا از علما انتقام بگیرند. در سال ۱۹۱۴ به بعد حوادث مختلفی به مدت ۶ سال به وجود آمد. برجسته ترین آن اتفاقات اشغال شهر نجف و محاصره این شهر توسط نیروهای انگلیسی است که در پی ترور حاکم و فرماندار انگلیسی شهر در سال( ۱۹۱۸ م) اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: جمعیتی در شهر نجف به رهبری مجتهد سر شناس شیعه محمد جواد جزایری و آیت الله محمد علی بحر العلوم  ایجاد می شود که شاخه نظامی این جنبش مبادرت به قتل حاکم انگلیسی شهر می کند که متعاقب آن ۴۶ روز شهر به محاصره در می آید. این دوره، زمانه ی مرجعیت صاحب عروه است. تشکیل این جمعیت با عنوان جمعیت نهضت اسلامی واقعه پر افتخاری است که در آن زمان افرادی به رهبری دو مجتهد سرشناس این جمعیت را برای مقابله با متجاوزان انگلیسی تشکیل می دهند. رهبران این جمعیت مجتهد، شیخ و یا سید سرشناس هستند که بعدا حکم اعدام این افراد هم صادر می شود.

تبرائیان در بحث دیگری با بیان تحولاتی که منجر به انقلاب در زمان میرزای شیرازی می شود، خاطرنشان کرد: بعد از قیام مردم توسط جمعیت نهضت آزادی شاهد انقلاب ۱۹۲۰ عراق به رهبری مرجع عالیقدر میرزای دوم شیرازی هستیم. یعنی محمد تقی حائری شیرازی که در جریان انقلاب هم ایشان فوت می کنند و رهبری و پرچم قیام به دست شیخ الشریعه اصفهانی می افتد. در جریان انقلاب ۱۹۲۰ ایشان با صدور فتوای دفاعیه یعنی اقدام توسل به زور برای اخراج اجنبی از کشور عراق دست زد.

وی با اشاره قدرت نفوذ علما در بین مردم، بیان داشت: در این مقطع زمانی استعمار پیر انگلیس پی به قدرت مرجعیت پی برده بود و با توجه به توطئه ای که تدارک دیده بود، توانست فیصل اول را به پادشاهی عراق برساند. اقدام دیگر علماء تحریم مجلس موسسان است که توسط مراجع وعلمای دین صورت می گیرد.

تبرائیان با بیان اقدامات استعمار در به حکومت رساندن افراد دست نشانده خود توضیح داد: استعمار در بزنگاه های تاریخی توانسته است با تربیت نیروهای دست نشانده و به حکومت رساندن این افراد، مسلمانان را دچار عقب ماندگی سیاسی و اقتصادی کند تا ثروت های کشور های مسلمان را به تاراج ببرد.

وی ادامه داد: در یک مقطع تاریخی استعمار توانست محسن  سعدونیه را به حکومت برساند. محسن سعدون شخصی است که در ۱۳ سالگی به ترکیه اعزام می شود و آموزش نظامی را توسط عثمانی ها می بیند. در ترکیه ازدواج و جزو محافظان سلطان عبد الحمید می شود. در مقطع زمانی مناسب به عراق بر می گردد و حدود ۴ دوره در عراق صدارت می کند و حتی به نخست وزیری نیز راه پیدا می کند.

وی افزود: اولین اقدام این شخص ضدیت با دین و جامعه علمای دین است. با ترفند اینکه بعضی از علنای دین عراقی نیستند شروع به ریشه کنی دین و حوزه های علمیه می کند به بهانه اینکه علماء دستورات خود را از ایران دریافت می کنند و شروع به اخراج علماء از عراق می کند.

تبرائیان با توضیح روند روی کار آمدن حزب بعث اظهار کرد: بعد از سپری شدن چند دوره به حکومت ملک فیصل دوم می رسیم که از اینجا  دوره جمهوری ها در عراق آغاز می شود که می توان به جمهوری های، عبد الکریم قاسم و جمهوری سلام عادل و بعد سلمان عارف تا کودتای ۱۹۵۸ این روند پیدا می کند. بعد از این حکومت حزب بعث در عراق روی کار می آید که در این حکومت شاهد قلع و قمع نه تنها علما بلکه مردم عادی نیز هستیم.

وی ادامه داد: حکومت بعث عراق یکی از حکومت هایی بود که با کوچکترین انتقادی برخورد خشن امنیتی را صورت می داد. بصورتی که نه تنها خود فرد بلکه خانواده و نزدیکان فرد منتقد نیز دچار مشکلات عدیده امنیتی می شد.

تبرائیان، وجود حرم های مطهر اهل بیت علیه السلام را برای کشور عراق یک نعمت دانسته و خاطر نشان کرد: نعمت های  فراوانی که در جای  جای کشور عراق است. بزرگترین سرمایه عراق نفت این کشور نیست، بلکه وجود قبور متبرکی می باشد که در نقاط مختلف این کشور وجود داد. نعمت دیگر این کشور جوانانی که با تمام وجودشان عشق به محبت اهل بیت علیه السلام و علما دارند که در دفاع از کشور به مقابله با داعش شتافتند و آن حماسه بسیج مردمی را رقم زدند.

وی ادامه داد: قشر جوان کشور عراق یک پتانسیل فوق العاده ای دارد  و در واقع یک جامعه فوق العاده جوانی است و دشمن هم بر روی این نسل به شدت کار می کند و شاهد این قضیه هستیم که در بغداد یک دانشگاه آمریکایی در حال تاسیس است و با راه اندازی اِن جی اُ هایی در صدد به انحراف کشاندن جوانان عراقی است.

 تبرائیان در توضیح ویژگی شاخص مردم عراق گفت: مردم عراق همیشه تبعیت و ارادت خود را به علما و مراجع در طول تاریخ نشان داده اند. در بحث توهین یکی از رسانه های کشور عربی به آیت الله سیستانی عملا نشان دادند که با این اقدامات پوچ نمی توانند مردم عراق را از علما و مراجع جدا کنند و با تجمع اعتراضی خود این حرکت گستاخانه را مجکوم کردند.

وی در پایان بیان داشت: متاسفانه افرادی در جامعه عراق و در مواردی هم توسط کسانی که روحانی نما هستند بحث سکولاریزم مطرح می شود و شعارعدم دخالت دین در سیاست را سر می دهند و این هم از توطئه های  استعمار است که از ویژگی های جوان و دین دار کشور عراق هراسان است و با ایجاد دسیسه هایی جلوی پیشرفت عراق را بگیرند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha