جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بورس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بورس سبز شد

در ابتدای معاملات امروز، شاخص کل با رشد ۱۳ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۴۳۲ هزار واحد و شاخص هم وزن با افت ۸۶۷ واحدی به عدد ۴۷۱ هزار واحد رسید. امروز گروه‌های پالایشی معاملات خود را مثبت شروع کردند بطوریکه نمادهای شپنا، تاپیکو، شستا، شتران و شبندر بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند. همچنین نمادهای شستا، شپنا، خودرو و خساپا از پر تراکنش‌های بازار بودند. براساس پیام ناظر، نماد سه بانک بزرگ تجارت، ملت و صادرات به دلیل مصوبه جدید دولت و با هدف بررسی وضعیت اطلاعاتی حداکثر تا ۲۱ دی تعلیق شد. هیئت دولت، وزارت اقتصاد را مکلف به واگذاری ۴۳.۵ هزار میلیارد تومان از باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه بورسی، سرمایه گذاری ملی، هپکو و ایران ترانسفو به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت کرد.

۹۹ رکورد گرانی را شکست

در حالی که مسئولان ارشد دولت از موفقیت خود در مدیریت بازار سخن می‌گویند، اما بر اساس گزارش مرکز آمار در سال جاری بالاترین فشار تورم مواد غذایی به مردم وارد آمده است. بر اساس گزارش جدید مرکز آمار، شاخص قیمت مواد غذایی در آذرماه امسال به ۳۵۷.۷ واحد رسید که نسبت به شاخص پایان سال گذشته ۵۴.۲ درصد افزایش داشته است. این آمار بیانگر آن است که در ۹ ماه نخست امسال قیمت مواد غذایی به طور متوسط ۵۴.۲ درصد افزایش یافته است. گرانی ۵۴.۲ درصدی مواد غذایی در سال جاری، بالاترین رکورد گرانی در دو دهه اخیر محسوب می‌شود. رکورد قبلی مربوط به سال ۱۳۹۷ بود که در ۹ ماه نخست آن سال مواد غذایی ۵۲.۹ درصد گران شده بود. به نظر می‌رسد مسئولان ارشد دولت از این آمارها بی‌اطلاعند و اگر واقعیت گرانی در سال جاری را متوجه شوند دیگر در سخنرانی‌های یکطرفه از عملکرد درخشان خود سخن نمی‌گویند. گرانی بی‌سابقه مواد غذایی هم نشان می‌دهد که چرا در سال جاری آنطور که مقامات دولت با افتخار می‌گویند برای خرید کالاهای اساسی، صف ایجاد نشده است، چراکه مواد غذایی آنقدر گران شده که دیگر عموم مردم توان مالی برای خرید ندارند.

مذاکرات دستمزد ۱۴۰۰ کلید خورد

هزینه های زندگی کارگران به صورت رسمی با حضور شرکای اجتماعی بررسی خواهد شد. عدد و رقمی که از جلسات مزدی به صورت نهایی به عنوان سبد معیشت استخراج می شود, ملاک بررسی دستمزد ۱۴۰۰ در شورای عالی کار است. فردا اولین جلسه رسمی کمیته دستمزد با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار خواهد شد. چند هفته قبل وزارت کار با ارسال نامه ای به نمایندگان کارگران خواستار معرفی نمایندگان خود برای حضور در جلسه کمیته مزد شده بودند که پس از معرفی نماینده کارگران و کارفرمایان از هر تشکل, روز گذشته دعوت نامه ارسالی برای ۹ دی ماه ۹۹ بود که با دستور کار (بررسی سبد معیشت برای دستمزد۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. طبق سنوات گذشته هر ساله سبد معیشت کارگران در کمیته مزد نهایی و ملاک شورای عالی کار برای چانه زنی مزدی قرار می گیرد. طبق سنوات گذشته معمولاً کمیته دستمزد از دی ماه آغاز و تا اواخر بهمن یا اوایل اسفند ماه عدد و رقم سبد معیشت کارگران تعیین می شود. سال گذشته ۵اسفند ماه ۹۸ در آخرین جلسه کمیته مزدی نمایندگان کارگری حداقل رقم سبد معیشت کارگران را ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌دانستند، اما با فشار نمایندگان دولت و کارفرمایان در نهایت اعضای کمیته دستمزد بر رقم ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان برای سبد معیشت خانوار ۴ نفره کارگری موافقت کردند. این رقم ملاک برای تعیین دستمزد سال۹۹ قرار گرفت که در نهایت حقوق کارگران با افزایشی نزدیک به ۲۶ درصد مورد قبول جامعه کارگری نبود و عدد دستمزد در بهترین حالت به نزدیک ۳میلیون تومان رسید. همین باعث شد که کارگران سال خود را با عقب ماندگی مزدی شروع کنند. اما از آنجایی که درسال ۹۹, همزمانی شیوع ویروس کرونا, رشد زیاد تورم و تحریم ها و عدم مدیریت دولت باعث شد که گرانی ها افسارگسیخته پیش رود, مشکلات معیشتی کارگران چندین برابر شد و به اعتقاد نمایندگان کارگران, جامعه کارگری برای تأمین معاش خانواده خود با مشکلات متعدد روبرو هستند و دستمزد فعلی صرفاًٌ جوابگوی ۳۰درصد هزینه های زندگی آنها است. در حال حاضر نیز محمد رضا تاجیک،نماینده کارگران در کمیته مزد با بیان اینکه سه شنبه ۹دی ماه اولین جلسه کمیته مزد برای بررسی معیشت کارگران در سال ۹۹ برای تعیین مزد ۱۴۰۰ است گفت: دستور کار جلسه بررسی سبد معیشت کارگران است. تشکل های کارگری و کارفرمایی بررسی هایی را درباره عدد و ارقام سبد معیشت داشته اند, اعداد و ارقام حکایت از این دارد که با افزایش چندین باره قیمت ها, سبد معیشت کارگران کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیست, چرا که هزینه ها بیشتر از حد تصور گران شده است و هزینه اجاره بها بخش زیادی از حقوق کارگران را به خود اختصاص می دهد. تاجیک گفت: سال گذشته سبد معیشت کارگران ۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان تعیین شد که البته این عدد نیز با در نظر گرفتن حداقل‌ها به دست آمد و قطعاً هزینه‌های زندگی بالاتر از اینها بود.اما برای تعیین دستمزد کسی به آن توجه نکرد. مطابق آمارها دستمزد تنها حدود ۳۰درصد هزینه های زندگی کارگران را پوشش می دهد.  در واقع یک کارگر باید تمام وقت کار کند تا بتواند ۳۰ هزینه‌های زندگی (هزینه‌های حداقلی) را به عنوان مزد دریافت کند.

ایران به عراق هشدار گازی داد

وزارت برق عراق هشدار داد این کشور با قطعی جدی برق روبرو خواهد شد زیرا ایران به دلیل بدهیهای معوق، قصد دارد صادرات گاز به همسایه خود را کاهش دهد. خبرگزاری رسمی عراق به نقل از احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گزارش کرد ایران قصد دارد صادرات روزانه گاز به عراق را از پنج میلیون متر مکعب به سه میلیون متر مکعب کاهش دهد. این کاهش پس از برنامه های اعلام شده قبلی برای کاهش صادرات از ۵۰ میلیون به پنج میلیون متر مکعب در روز صورت می گیرد. به گفته موسی، وزیر نیروی ایران هفته جاری برای گفت و گو درباره صادرات گاز و بدهیهای معوق به بغداد سفر خواهد کرد. وی افزود: ما از وزارت دارایی می خواهیم مسئله بدهیهای معوق را حل کند تا از قطع برق بغداد و شهرهای دیگر جلوگیری شود. عراق برای کاهش وابستگی به واردات گاز و برق ایران در بحبوحه تحریمهای واشنگتن علیه بخش انرژی تهران، تحت فشار شدیدی قرار دارد. این کشور از سال ۲۰۱۸ معافیتهای متعدد آمریکا برای ادامه واردات انرژی از ایران را دریافت کرده اما در ماههای اخیر مدت این معافیتها کوتاه تر شده است. عراق قصد دارد از عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج فارس و اردن برق وارد کند تا به رفع کمبود داخلی برق کمک کند. این کشور که طبق آمار بانک جهانی، از نظر مشعل سوزی در سال ۲۰۱۹ در دومین رتبه جهان پس از روسیه قرار گرفت، در تلاش است تا گازهایی که به همراه نفت استخراج می شوند را جمع آوری کند. اما دولت عراق در نتیجه بحران مالی که با شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمتهای نفت تشدید شده، برای پرداخت حقوق کارمندان دولتی و سایر خدمات ضروری به مشکل برخورده است. درآمد نفتی دیگر برای پوشش هزینه های اساسی کفاف نمی دهد و دولت عراق ناچار شده است برای تامین کسری بودجه که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۱ رشد بیشتری پیدا کند، به استقراض داخلی بپردازد. تنگنای مالی باعث شده است عراق به دنبال دریافت سهمیه تولید بالاتری در اوپک پلاس باشد که به دلیل سابقه بد این کشور در نقض سهمیه تولید، مورد بی اعتنایی قرار گرفته است. اما اوپک پلاس در آخرین دیدار رسمی وزیران این گروه با افزایش تولید گروهی به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه موافقت کرد که برای عراق فضای بیشتری برای تولید و صادرات فراهم می کند. بر اساس گزارش پلاتس، عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است و طبق جدیدترین نظرسنجی اس اند پی گلوبال پلاتس از تولید اوپک پلاس، این کشور در نوامبر ۳.۸۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که مطابق با سهمیه تولیدش بود اما کاهش جبرانی که برای جبران تولید بالاتر در ماههای پیش در نظر گرفته شده است را انجام نداد.

استان ها رکورد گازی را زدند

محمدرضا جولایی گفت: از ابتدای دی ماه و ورود موج سرما به کشور مصرف گاز افزایش یافته و با رشد ۲۷ درصدی مواجه شده ایم. در چند روز اخیر مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است که تقریباً ۸۰ درصد کل تولید گاز کشور را در بر می‌گیرد. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان این که این میزان مصرف گاز واقعاً زیاد است و در مرز هشدار قرار دارد، ادامه داد: این مسئله باعث شده تا ناچار شویم گاز صنایع را محدود کرده تا اولویت‌ها که در بخش خانگی است را حفظ کنیم. وی با هشدار به اینکه ادامه این روند باعث افت فشار خواهد شد، افزود: از مردم خواهش داریم در زمینه صرفه جویی به ما کمک و با کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی خود، ما را در تداوم گازرسانی به همه نقاط کشور و صنایع، یاری کنند. اگر مردم تنها یک درجه دمای سیستم گرمایشی منازل را کاهش دهند و به سمت دمای رفاه که حدود ۲۱ یا ۲۲ درجه است حرکت کنند به ازای هر یک درجه کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی، می‌توانیم به میزان یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی کنیم. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با ابراز امیدواری درباره این که با کمک مردم در بخش صرفه جویی بتوان تولید پایدار را حفظ کرد و توزیع را در کل کشور انجام داد، گفت: مصرف امروز کشور حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده که یکی از دلایل این مسئله، شیوع بیماری کرونا و افزایش استفاده از آب گرم است و دلیل دوم آن ورود موج سرما به کشور است که باعث شده مردم نسبت به سال قبل بیشتر گاز مصرف کنند. جولایی با بیان این که پیش بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد موج جدید سرما هفته آینده وارد کشور می‌شود، افزود: هم اکنون فشار در برخی مناطق به شدت کاهش پیدا کرده و در برخی نواحی با افت فشار مواجه ایم بنابر این انتظار داریم با کمک مردم در زمینه صرفه جویی، بتوانیم و فشار شبکه را تقویت کنیم. وی با بیان این که هم اکنون ۹۰ درصد تولید گاز کشور در جنوب انجام می‌شود، اما ۶۷ درصد مصرف در نواحی شمالی کشور است، گفت: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، نواحی شمالی کشور همچون گیلان و مازندران و استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی به اضافه تهران استان‌های پرمصرف در زمینه گاز هستند. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در پایان بار دیگر از مردم خواست با صرفه جویی در مصرف گاز شرایطی را فراهم کنند تا با تولید پایدار، توزیع گاز در همه مناطق کشور تداوم یابد.

دلالان از بازار خارج شدند

نعمت الله کاشانی نسب در مورد وضعیت بازار خودرو، اظهار داشت: بازار خودرو همچون هفته‌های گذشته همچنان راکد مانده و هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود و از سویی دیگر با توجه به اینکه نرخ دلار تقریباً به ثبات رسیده، قیمت خودرو نیز همچون دو هفته قبل است و کاهش بیشتری نداشته است. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران افزود: چنانچه دو خودروساز کشور این روندی که برای رشد تولید در پیش گرفته اند و تقریباً نسبت به پارسال تولیدات خود را ۳۰ درصد افزایش داده اند، ادامه دهند احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد. وی ادامه داد: در حال حاضر عرضه خودرو نسبت به تقاضا بیشتر شده و فقط مصرف کننده واقعی در بازار حضور دارد و بازار دیگر جذابیتی برای دلالان ندارد؛ پول‌هایی که وارد بازار خودرو شده بود در حال خروج از این بازار است. کاشانی نسب گفت: با توجه به اینکه معامله خاصی در بازار انجام نشده، نمی‌توان قیمت جدیدی برای خودرو اعلام کرد و قیمت‌ها همان قیمت‌های یکی دو هفته گذشته است.

دلار تکان نخورد

در معاملات امروز (دوشنبه هشتم دی ماه ۹۹) بازار ارز، شاهد رشد نسبی شاخص ارزی هستیم. به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۴۷۴۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۵۷۴۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به  روز قبل، بدون تغییر است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۰۲۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۳۱۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز یکشنبه، ۱۰۰ تومان ارزان تر شده است.

تجارت خارجی روی دور صعودی افتاد

سید حمید حسینی در مورد وضعیت تجارت خارجی کشورمان در ۹ ماهه ابتدای امسال، گفت: در مجموع تجارت خارجی کشور ۵۲ میلیارد دلار بوده که ۲۵ میلیارد دلار از این رقم میزان صادرات کشور و حدود ۲۷ میلیارد دلار نیز میزان واردات به کشور را تشکیل می‌دهد. عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، افزود: این ارقام حاکی از کاهش ۱۷ تا ۲۰ درصدی واردات و صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و لذا با توجه به وضعیت تجاری کشور در سال‌های قبل این رقم چندان قابل قبول نیست. وی با بیان اینکه علاوه بر تحریم ها و محدودیت‌های ناشی از آن، تجارت کشورمان امسال متاثر از کرونا بود، اظهار داشت: در مجموع تجارت و رشد اقتصاد کشورهای مختلف در سطح جهان متاثر از کرونا بود و تنها دو کشور چین و ترکیه مدعی بودند، در این دوران رشد مثبت اقتصادی داشته‌اند. حسینی بیان داشت: براین اساس هم تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از آن و هم محدودیت‌های تجاری ناشی از کرونا به وضعیت تجارت و به عبارتی به صادرات و واردات کشورمان لطمه زد. وی با بیان اینکه در حالی که پیش بینی می شد اقتصاد ایران با توجه به شرایط کشور در حدود ۵ و نیم درصد کوچک شود و امسال با رشد منفی اقتصادی مواجه باشیم، گفت: اما بانک مرکزی اعلام کرد که رشد اقتصادی در ۹ ماه گذشته منفی نبوده و مرکز آمار ایران نیز  رشد اقتصادی کشور را منفی یک درصد اعلام کرده که این خبر خوبی است و نشان می‌دهد که اقتصاد کشور در حال کمر راست کردن زیر بار فشارهای ناشی از تحریم‌ها است و توانسته اثرات تحریم‌ها را خنثی کند. وی بیان داشت: آمار ها حاکی از آن است که تورم آبان ماه نسبت به سال گذشته کاهشی بوده و این موضوع نیز اتفاق مثبتی در عرصه اقتصادی کشور است. حسینی با بیان اینکه امیدواریم که فشار کشورهای اروپایی به آمریکا باعث بازگشت مجدد آمریکا به برجام شود، گفت: در صورت تحقق این امر، قطعا می توان منتظر اتفاقات مثبتی در زمینه تجارت خارجی کشور بود. وی با اشاره به صادرات ۲۵ میلیارد دلاری کشور در ۹ ماهه ابتدای امسال گفت: با توجه به این میزان صادرات بعید است که به میزان صادرات در سال گذشته دست یابیم. عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: در سال‌های گذشته میزان صادرات ماهانه کشور به طور متوسط ۴ میلیارد دلار بود که با توجه به صادرات ۲۵ میلیارد دلار در ۹ ماهه ابتدای  امسال که حکایت از صادراتی حدود ۳ میلیارد دلار در ماه را دارد بعید است که به میزان صادرات سال گذشته دست یابیم.

عربستان به میدان های جدید رسید

«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی دولت سعودی امروز (یکشنبه) از چهار اکتشاف نفتی و گازی جدید در مناطق مختلف عربستان خبر داد. به نوشته خبرگزاری رسمی سعودی (واس) او گفت که شرکت نفتی آرامکو در شمال غرب شهر «ظهران» نفت غیر متعارف کشف کرده است، به طوریکه از چاه الریش ۲ در میدان نفتی «الریش» ۴۴۵۲ بشکه نفت در روز استخراج خواهد شد و ۳.۲ میلیون متر مکعب نیز گاز به همراه آن است. به گفته وی، جهت تعیین گستره‌ی میدان الریش، شرکت آرامکو چاه شماره سه و چهار را نیز حفاری کرد که از چاه شماره سه بالغ بر ۲۷۴۵ بشکه و سه میلیون متر مکعب گاز و از چاه شماره چهار بالغ بر ۳۶۴۵ بشکه و ۱.۶ میلیون متر مکعب گاز به صورت روزانه استخراج می‌شود. وزیر انرژی عربستان سعودی همچنین گفت که در چاه نفتی «المنحز» در جنوب غرب میدان «الغوار» و در چاه نفتی «السهباء» گاز غیر متعارف کشف شده است. میزان استخراج گاز از چاه «المنحجز» ۱۸ میلیون متر مکعب در روز و از چاه «السهباء» ۳۲ میلیون متر مکعب خواهد بود. در آخر در چاه «العجرمیه» در شمال غرب شهر «رفحاء» در شمال عربستان نیز منابع نفتی غیر متعارف با توانایی استخراج روزانه ۳۸۵۰ بشکه کشف شده است. نفت غیر متعارف به منابع نفتی می‌گویند که هزینه استخراج و پالایش آن بسیار گران تمام می‌شود. مانند نفت شیل یا نفت صخره‌ای که هزینه استخراج هر بشکه از آن ۵۰ الی ۶۰ دلار است. در حالیکه هزینه استخراج نفت متعارف ایران در بستر خلیج فارس از ۵ الی ۶ دلار فراتر نمی‌رود. این هزینه برای میادین نفتی ایران در خشکی از دو دلار فراتر نمی‌رود.

فیلیپین آمریکا را تهدید کرد

رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، آمریکا را تهدید کرد، در صورتی که واکسن کرونا به این کشور آن گونه که توافق شده تحویل داده نشود، از پیمان نظامی با واشنگتن خارج خواهد شد. تاخیر در تحویل واکسن کرونا به فیلیپین باعث شدت گرفتن انتقادات جدی علیه دولت این کشور شده و حالا دوترته تلاش می‌کند، تا از پیمان نظامی با آمریکا به عنوان یک اهرم فشار علیه واشنگتن برای دریافت واکسن استفاده کند. وی طی یک نشست با اعضای کابینه فیلیپین و کمیته مقابله با کرونای این کشور گفت: اگر آنها حداقل ۲۰ میلیون دز واکسن را به فیلیپین تحویل ندهند، باید خاک فیلیپین را ترک کنند، بدون واکسن اینجا نباید بمانند. در ماه نوامبر دوترته با آمریکا توافق کرده بود که پیمان نظامی سال ۱۹۹۸ با آمریکا را ۶ ماه دیگر تمدید کند. در حالی فیلیپین و دولت این کشور به خاطر عدم توانایی برای بستن قرارداد با شرکت فایزر از دریافت واکسن محروم هستند که دیگر همسایه‌های آسیایی این کشور نظیر سنگاپور و اندونزی به زودی واکسن‌های خریداری شده از شرکت آمریکایی را دریافت خواهند کرد. اوایل ماه جاری وزیر امور خارجه فیلیپین گفته بود که به کمک وزارت امور خارجه آمریکا توانسته برای دریافت ۱۰ میلیون دز واکسن فایزر با شرکت‌ آمریکایی توافق کند و قرار بود، این واکسن‌ها از ماه ژانویه ۲۰۲۱ به دولت فیلیپین تحویل شود، اما به نظر می‌رسد، این توافق قبل  از نهایی شدن شکست خورده است. در حالی که گفته می‌شود وزارت بهداشت فیلیپین مقصر بهم خوردن توافق است، اما وزیر بهداشت این کشور با رد این مسئله می‌گوید: طرف‌های آمریکایی هرگز متعهد به انجام تعهدات خود نبودند.

وام‌گیری انگلیسی‌ها رکورد زد

بدهی ملی انگلیس در سال مالی جاری، تحت تاثیر پاندمی کرونا افزایش یافته و با این روند به بالاترین سطح خود از اوایل دهه ۱۹۶۰ خواهد رسید. بدهی ملی انگلیس در سال مالی جاری تحت تأثیر پاندمی کرونا افزایش یافته و با این روند به بالاترین سطح خود از اوایل دهه ۱۹۶۰ خواهد رسید. طبق داده‌های جدید اداره ملی آمار انگلیس، در بازه آوریل تا نوامبر بدهی عمومی این کشور ۳۰۱.۶ میلیارد پوند افزایش یافته است. به این ترتیب در پایان ماه گذشته، بدهی خالص عمومی به ۲.۰۹۹۸ تریلیون پوند (معادل ۲.۸ تریلیون دلار) رسید که این ۹۹.۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. پاندمی کرونا درآمدهای دولت را کاهش داده و هزینه‌کردهای آن را بالا برده است. تنها در ماه گذشته دولت مجبور شد ۳۱.۶ میلیارد پوند قرض بگیرد که این بیش از ۴۰ درصد از ماه مشابه سال گذشته بیشتر است. در بازه آوریل تا نوامبر میزان بدهی دولت به ۲۴۱ میلیارد پوند رسیده است که ۱۸۸ میلیارد پوند بیش از بازه مشابه سال گذشته است.

عربستان به پروازها ایست داد

عربستان سعودی در پی نگرانی از شیوع نوع جدید بسیار مسری تر ویروس کرونا، پروازهای بین المللی را متوقف کرد و مرزهای خود را به مدت یک هفته بست. خبرگزاری SPA عربستان سعودی اعلام کرد این کشور با توجه به ماهیت شیوع ویروس کرونا ممکن است توقف پروازها را به مدت یک هفته دیگر تمدید کند. تصمیم عربستان سعودی در پی هشدار انگلیس نسبت به از کنترل خارج شدن شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا گرفته شد. این هشدار باعث شد فرانسه، آلمان و سایر کشورها پروازها از انگلیس را معلق کنند. شرکت هواپیمایی ایر عربیا مستقر در امارات متحده عربی هم اعلام کرد پروازها از مراکش به انگلیس را تا اطلاع ثانوی متوقف می کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی که حدود ۳۶۱ هزار مورد ابتلا و ۶۱۲۲ مورد مرگ را گزارش کرده است، در حال رفع قرنطینه وضع شده از ماه مه بود. مقامات سعودی از آن زمان محدودیتهای جدیدی وضع نکرده بودند و این کشور تاکنون از موج جدید ابتلا مصون مانده بود.

سکه وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی شد

جواهر و سکه امروز (هشتم دی ۹۹) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۲ میلیون تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی۲ میلیون و ۳۵۰هزار تومان است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به یک هزار و ۸۸۵ دلار و ۹۸ سنت رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۱۵۵هزار تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نسبت به آخرین معاملات روز گذشته ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. سکه دیروز به قیمت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

بزرگ‌ترین میدان نفت و گاز طبیعی چین رکورد زد

تولید نفت و گاز طبیعی در میدان نفتی چانگ کوئینگ چین تا این زمان از سال جاری، به بیش از ۶۰ میلیون تن رسیده است که این حجم حدود یک ششم تولید داخلی این کشور است. در این میدان نفتی تا روز یک شنبه ۲۴.۵ میلیون تن نفت خام و ۴۴.۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی (معادل ۳۵.۵ میلیون تن نفت خام) تولید شده است. به گفته پیمانکار این میدان نفتی، شرکت ملی نفت چین (CNPC)، این میدان نخستین، میدان نفتی در چین است که میزان تولیدش از مرز ۶۰ میلیون تن در تولید سالانه نفت و گاز عبور کرده است. میدان نفتی چانگکوئینگ در عمر بیش تز ۵۰ سال خود، نقش مهمی در حفاظت از امنیت انرژی چین باز کرده است. این میدان، گاز مورد نیاز بیش از ۵۰ شهر در شمال و شمال غرب این کشور از جمله پکن را تامین کرده است. CNPC اعلام کرد این میدان نفتی به عنوان بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی در چین به تلاش های پکن برای جایگزینی زغال سنگ با انرژی های پاک مانند گاز طبیعی و انرژی آبی کمک می کند. پکن متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ حذف آلاینده های دی اکسید کربن را به حداکثر برساند و تا سال ۲۰۶۰ به ندرت آلایندگی کربن داشته باشد. وو ژنگ، مدیر بخش توسعه گازی این میدان نفتی به چاینا دیلی گفته است: «میدان نفتی چانگکوئینگ تاکنون ۴۶۸.۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید کرده است که معادل جایگزینی ۵۶۲ میلیون تن زغال سنگ استاندارد و کاهش انتشار کربن به میزان ۱.۵۳ میلیارد تن است.» این میدان نفتی قرار است تا سال ۲۰۲۵ تولید سالانه خود را به ۶۸ میلیون تن نفت برساند.

ضریب امنیتی پویا بالا رفت

از تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۸ با هدف افزایش امنیت تراکنش‌های اینترنتی مبتنی بر رمز دوم پویا، پیامک‌های ارسالی برای مشتریان حاوی اطلاعات کامل تراکنش اعم از نوع تراکنش، مبلغ تراکنش و دریافت کننده وجه خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است رمز دریافتی در بازه زمانی محدود و فقط برای همان تراکنش درخواستی معتبر بوده و از تاریخ ۱۳۹۹.۱۰.۱۰ در صورتی که هریک از اقلام تراکنش (نوع، مبلغ و دریافت کننده وجه) تغییر کند، رمز دریافت شده معتبر نبوده و تراکنش انجام نخواهد شد. این اقدام در راستای افزایش امنیت تراکنش‌های مبتنی بر رمز دوم پویا انجام شده و نقش مهمی در کاهش جرایمی همچون فیشینگ و سایر اقلام کلاهبرداری مبتنی بر تراکنش دارد. گفتنی است با اجرای طرح رمز دوم پویا از سال گذشته تاکنون آمار تراکنش های مشکوک بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته است.

تخم مرغ برای بار سوم گران شد!

ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو تخم مرغ در مرغداری را به ۱۴ هزار تومان افزایش داده که سومین افزایش قیمت این محصول در سال جاری است. گزارش‌های منتشر شده از جلسه امروز ستاد تنظیم بازار حاکی از افزایش مجدد قیمت تخم مرغ است، اما این خبر هنوز به صورت رسمی از سوی دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام نشده است. احتمالا قیمت هر کیلو تخم مرغ از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۴ هزار تومان افزایش می‌یابد. دقیقا چهار ماه پیش سقف قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری حداکثر ۹۵۰۰ تومان و قیمت مصرف کننده هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته به وزن آن در حدود ۲۰ هزار تومان تعیین شد اما مجددا در مهر ماه امسال ستاد تنظیم بازار حداکثر قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ فله برای مرغداری ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب کرد. این در حالی است که هفته گذشته قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح خرده فروشی‌ها به ۴۰ هزار تومان رسید.

قاچاق سیگار بالاخره کاهشی شد

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که بعد از گذشت هشت ماه از ابتدای سال جاری، بالاخره تاثیر مشکلات تخصیص ارز در ابتدای سال تقریبا برطرف شده و میزان تولید این محصول با افزایش جزئی و قاچاق آن با کاهش جزئی مواجه شده است. به گزارش ایسنا،  روند قاچاق سیگار در سال گذشته کاهشی بود، به طوری که در کل سال گذشته برآورد وزارت صمت از میزان قاچاق سیگار نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته بود، اما در سال جاری با مشکلاتی که به دلیل  عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در زمینه تولید این محصول ایجاد و منجر به توقف تولید در هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی شد، قاچاق سیگار رو به افزایش گذاشت، ‌تا جایی که در اردیبهشت امسال برآوردها از میزان قاچاق سیگار نزدیک به دو برابر دو ماهه اول سال ۱۳۹۸ بود. اما از ماه گذشته میزان افزایش قاچاق تک رقمی و حالا هم در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل قاچاق سیگار کاهش جزئی داشته است. بر اساس این آمار در هشت ماهه اول امسال ۳۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید ۳۰ میلیارد و ۲۶۰ میلیون نخ در هشت ماهه اول سال گذشته ۱.۱ درصد افزایش داشته است. در پی این افزایش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف در این هشت ماه ۴۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون نخ برآورد شده، برآورد قاچاق سیگار هم با ۴.۸ درصد کاهش، از هشت میلیارد و ۱۶۰ میلیون نخ سیگار در هشت ماهه اول سال قبل به هفت میلیارد و ۷۷۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه صادرات سیگار با افزایش ۳.۸ درصدی به ۸۱ میلیون نخ رسیده است. این در حالی است که صادرات سیگار در مدت مشابه سال گذشته ۷۸ میلیون نخ بوده است. همچنین آمارها حاکی از کاهش ۳۹.۲ درصدی تولید تنباکو است، به‌طوری‌که تولید تنباکو از ۱۶۶۳ تن در هشت ماهه نخست سال قبل به ۱۰۱۱ تن در مدت مشابه امسال رسیده است. اما در مجموع صدور و تمدید مجوز تاسیس یا تولید شرکت‌های تولیدکننده سیگارت و تنباکوی معسل و سنتی در این مدت بیش از چهار برابر شده و با افزایش ۳۷۷.۳ درصدی به ۱۰۵ عدد رسیده، در حالی که این رقم در سال گذشته ۲۲ بوده است. بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی، ۷۰ درصد مواد اولیه محصولات دخانیات از طریق واردات تامین می‌شود که عمده آن مربوط به توتون است. همچنین این صنعت ۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در بخش توزیع، کشاورزی و حمل و نقل دارد و نیاز سالانه آن برای واردات مواد اولیه  ۳۰۰ میلیون یورو است. از طرف دیگر این صنعت سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی دارد.

شرکت ها از سال سخت جان به در بردند

الجزیره در گزارشی از کرونا و فشار حداکثری دولت ترامپ به عنوان اصلی ترین دلایل دشواری های پیش آمده برای کسب و کارهای ایرانی نام برد. خبرگزاری قطری الجزیره در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ پرداخت و نوشت: در ماه فوریه و پس از تایید نخستین موارد ابتلا به کووید-۱۹، ایران شروع به بستن مرزهای زمینی و هوایی خود کرد که این اقدام منجر به افزایش قیمت اقلام وارداتی شد. در ماه مارس (اسفند- فروردین) که دولت ایران دستور اعمال محدودیت های رفت و آمدی را با هدف کاستن از سرعت شیوع بیماری داد، فعالیت کسب و کارها در ایران دشوارتر و بودجه خانوارها نیز محدودتر شد.  الجزیره در ادامه با خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم ها گفت: کارزار موسوم به فشار حداکثری با آسیب جدی به اقتصاد ایران اجرایی شد و یکی از نمودهای بارز این فشار در بازار ارز پدیدار شد.  ایران اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در خاورمیانه محسوب می شود و بیش از ۱.۱ میلیون مبتلا و ۵۲ هزار کشته از پیامدهای کرونا بوده است. در ابتدای همه گیری کرونا دولت روحانی اعلام کرد به حدود سه میلیون کسب و کار که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند کمک های مالی در قالب وام پرداخت خواهد کرد و طبق آخرین داده های در دسترس، دولت تا پایان ماه نوامبر حدود ۲۹۲ میلیون دلار وام در اختیار کسب و کارهای ایرانی قرار داده و تخمین زده شده است تا پیش از پایان همه گیری کرونا این رقم به ۴۶۴ میلیون دلار افزایش پیدا کند. تقریبا به ازای هر شاغل که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است دولت ۶۴۰ دلار وام پرداخت کرده است.  این خبرگزاری به شرایط دشوار برخی از کسب و کارها در ایران اشاره کرده و نوشته است با وجود شرایط دشوار، آن ها تاکنون توانسته اند از این شرایط جان به در ببرند.

بیت کوین رکورد جدید زد

بیت کوین در ادامه رکوردشکنی های خود وارد کانال ۲۶ هزار دلاری شد. بیت کوین سرانجام نه تنها جایگاه خود را در کانال ۲۴ هزار دلاری تثبیت کرد بلکه به لطف ورود تقاضاهای جدید برای نخستین بار به کانال ۲۶ هزار دلار نیز وارد شد. بیت کوین برای لحظاتی وارد کانال ۲۷ هزار دلاری نیز شد اما از آن عقب نشست. بازدهی هفتگی محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان به مثبت ۱۲.۹۸ درصد رسیده است. طی ۲۴ ساعت گذشته بیت کوین با ثبت صعود ۴.۱۷ درصدی به ۲۶ هزار و ۹۰۳.۶۸ دلار رسید. بالاترین رکورد ثبت شده ارزش بیت کوین مربوط به روز بیست و هفتم دسامبر سال ۲۰۲۰ بوده که در آن این ارز به قیمت ۲۷ هزار و ۲۷۳ دلار رسید. رکورد قبلی این ارز مربوط به روز بیست و ششم دسامبر سال ۲۰۲۰ بوده که در آن این ارز به قیمت ۲۵ هزار و ۶۸۳.۲۹ دلار رسید. بیتکوین امسال را رویایی سپری کرده و ارزش آن نسبت به ابتدای سال حدود ۱.۷۵ برابر افزایش یافته است. ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر بیش از حدود ۴۷۶ میلیارد دلار است. پتر شف- کارشناس ارزهای دیجیتالی گفت: حدود ۷۰ درصد کل سهم بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین است و این بدان معناست که هر تغییر و تحولی در قیمت بیت کوین روی قیمت سایر ارزهای دیجیتالی نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت. شاهد بودیم که ۲۰۲۰ برای ارزهای دیجیتالی فراموش نشدنی و پر از دستاوردهای بزرگ بود.  برخی از معامله گران معتقدند بیتکوین پتانسیل شکستن سقف ۱۰۰ هزار دلاری را نیز در طولانی مدت دارد.   بیتکوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. البته صعود قیمتها در بازار ارزهای دیجیتالی محدود به بیت کوین نبود و قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر افزایشی بود؛ به گونه‌ای که اتریوم با ۷.۴۱ درصد افزایش به ۶۹۱.۲۹ دلار، بیت کوین کش با ۷.۸۱ درصد صعود به ۳۴۸.۱۱ دلار، لایت کوین با ۰.۵۶ درصد جهش به ۱۳۱.۳۰ دلار،  مونرو با ۲.۲۱ درصد صعود به ۱۶۱.۶۵ دلار، دش با ۱.۰۶ درصد پیشروی به ۱۰۷.۵۲ دلار، زدکش با ۱.۷۴ درصد افزایش به ۶۸.۳۶ دلار و میکر با ۴.۴۲ درصد صعود به ۵۵۷.۴۶ دلار رسید.

معافیت پستی حذف شد

معاون فنی گمرک ایران از مصوبات جدید در رابطه با گوشی های همراه مسافر خبر داد و اعلام کرد که گوشی های اتباع خارجی تا یک ماه از تاریخ ورود آنها رجیستر نمی شود. همچنین معافیت و ارز ۴۲۰۰ تومانی گوشی های پستی حذف شد. طی روزهای اخیر مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - با تشریح شرایط پیش آمده در جریان ورود گوشی های همراه مسافر و رجیستری غیرحضوری که از ابتدای دی ماه اجرایی شد، اعلام کرد که رصد ورود گوشی های همراه مسافران ایرانی، اتباع و همچنین از طریق پست بعضا با تشخیص گمرک ایران در رابطه با جریان تجاری آن همراه بوده است که موضوع در دست بررسی قرار داشته و طی هفته جاری در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد. این در حالی است که تازه ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران به ایسنا از این حکایت دارد که طی جلسه روز گذشته (یک شنبه) ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آخرین وضعیت ثبت تلفن همراه در رویه مسافری و پستی مورد بررسی قرار گرفته و درنهایت با مصوبات بسیار مهمی همراه بوده است. ارونقی در تشریح اهم مصوبات اخیر، به تصمیمی در مورد ثبت گوشی‌های  پستی در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت که مقرر شد در صورت تصویب ستاد تنظیم بازار، گمرک ایران نسبت به اعمال نرخ ارز بر اساس سامانه سنا برای محاسبه و عوارض گمرک و حذف ۵۰ دلار معافیت پستی صرفا برای گوشی تلفن همراه که از تاریخ ابلاغ مصوبه مربوطه وارد کشور می‌شود، اقدام کند. این در حالی است که تا پیش از این، ترخیص کالاهای پستی به استثنای اقلامی که ورود آن از نظر شرعی یا قانونی ممنوعیت دارد، اگر کالا «جنبه تجاری» پیدا نمی کرد به ارزش حداکثر ۵۰ دلار بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوزهای مقرر بلامانع بود، در عین حال حقوق و عوارض گمرکی با نرخ ارز رسمی (۴۲۰۰ تومان) محاسبه می شد. اما اخیرا در رابطه با گوشی های پستی ورودی مسایلی وجود داشت و احتمال جریان تجاری  مطرح شد که معاون فنی گمرک ایران اعلام کرده بود این موضوع مورد رصد قرار گرفته و تصمیم گیری می شود. بر این اساس با مصوبه اخیر معافیت ۵۰ دلاری برای گوشی های همراه مسافر برداشته شد و محاسبه  حقوق و عوارض گمرکی با نرخ سامانه سنا انجام می شود. آنطور که معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد دیگر تصمیم اخذ شده مورد توجه  در این جلسه مربوط به گوشی های همراه اتباع خارجی است که مصوب شده ثبت گوشی های تلفن آنها ضمن ورود اطلاعات در هنگام ورود تبعه خارجی به کشور در مبادی ورودی، فقط پس از انقضاء مدت یک ماه از تاریخ ورود به کشور و به صورت «حضوری» انجام شود. گفتنی است طی مصوبه خردادماه امسال، قرار بر این شده بود که اتباع خارجی که قصد اقامت بیش از یک ماه را داشتند به هنگام ورود به کشور اعم از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی باید نسبت به رجیستر کردن دستگاه گوشی تلفن همراه خود صرفا توسط گیت ورود به کشور گمرک اقدام می کردند. مصوبه دیگر در این جلسه به شرایط زمانی برای مسافران قبلی برای ثبت گوشی بر می گردد و معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه طی مصوبه آبان ماه گمرک می‌تواند با رعایت ضوابط قانونی آن دسته از مسافرانی که قبل از ۳۰ مهر ماه وارد کشور شده اند و فرصت سه ماهه آنها تمام نشده را شناسایی و حداکثر تا ۱۲ دی ماه برایشان فرصت ثبت اطلاعات تعیین کند، گفت: اما پیش از این گمرک ایران درخواست تغییر تاریخ ۳۰ مهر به ۳۰ آبان ۱۳۹۹ را مطرح کرده بود که مورد موافقت ستاد قاچاق کالا و ارز قرار گرفت، بر این اساس مسافران ورودی ایرانی از ۱۲ تیر ماه سال جاری تا ۳۰ آذرماه می‌توانند حداکثر تا ۳۰ دی ماه امسال به صورت غیرحضوری نسبت به پرداخت حقوق ورودی متعلقه و ثبت تلفن همراه خود اقدام کنند. به گفته وی، مسافران ورودی از اول دی ماه به بعد نیز با ثبت اطلاعات در بدو ورود می‌توانند نسبت به  پرداخت حقوق ورودی متعلقه و ثبت تلفن همراه خود اقدام کنند. ارونقی یادآور شد طی جلسه اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به منظور اطلاع رسانی بهتر به دستگاه‌ها، رده‌های استانی و مسافران، موضوع تهیه محتوای اطلاع رسانی شرایط جدید ثبت حضوری تلفن همراه، لزوم تهیه محتوای اطلاع رسانی و انتشار آن از طریق رسانه‌ها مورد تاکید قرار گرفته و مقرر شده دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان هواپیمایی کشور و صدا و سیما همکاری لازم را به منظور اطلاع رسانی بهینه با گمرک ایران داشته باشند.

بورسهای جهانی صعودی شدند

بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان صعودی شدند. همزمان با شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کشورها از جمله اندونزی و تایوان کلیه پروازهای خارجی را تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآورده اند. در برخی از دیگر کشورها نیز محدودیت های پرواز خارجی بیشتر و مدت زمان قرنطینه مسافران ورودی افزایش پیدا کرده است. با وجود مشاهده کرونای انگلیسی در برخی از نقط جهان، معامله گران امیدوارند روند واکسیناسیون گروه های حساس و کادر درمان از تلفات این ویروس که شمار قربانیان آن در حال نزدیک شدن به دو میلیون نفر هستند، بکاهد و روند بازگشت به شرایط قبل از آغاز بحران را تسریع سازد. سرانجام پس از گذشت چهار سال از رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، لندن و بروکسل بر سر جزییات روابط آینده خود به توافقات اولیه دست پیدا کردند. بدین ترتیب ریسک برگزیت بدون توافق تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است هر چند هنوز احتمال بروز اختلافاتی بر سر جزییات توافق وجود دارد. بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس و اورسلا فون در لین- رییس کمیسیون اروپا پس از دیدار با یکدیگر در کنفرانسی خبری حضور یافته و اعلام کرده اند این توافق به نفع هر دو طرف خواهد بود و همکاری نزدیک دو طرف ادامه می یابد. این توافق برای اجرایی شدن نیازمند تصویب در پارلمان اروپا و مجلس انگلیس خواهد بود. معامه گران در حال آماده کردن خود برای آمریکای پس از ترامپ هستند و اگرچه انتظار می رود در عرصه سیاست خارجی، جو بایدن همکاری ها با متحدان اروپایی و آسیایی این کشور را تقویت کند اما در عرصه سیاست داخلی احتمالا بسیاری از طرح های دموکرات ها با مخالفت سرسختانه از جانب جمهوری خواهان مواجه خواهد شد به ویژه آن که انتخابات مجلس سنا در برخی حوزه های انتخابی به دور دوم کشیده شده است و همین مساله نیز باعث می شود رقابت بر سر کسب اکثریت در مجلس سنا شدت و اهمیت بیشتری پیدا کند.  در حالی که معامله گران به دقت تحولات مربوط به جهش ویروس کرونا در انگلیس را رصد می کنند، شرکت دارویی فایزر با صدور بیانیه ای اعلام کرد در صورت مقاوم بودن ویروس به نسخه فعلی واکسن به حداقل شش هفته زمان برای توسعه واکسن جدید نیاز است. با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس در بسیاری از کشورها قرنطینه گسترش یافته اما همین مساله نیز باعث وقوع اعتراضات خیابانی در برخی کشورها شده است. بسیاری از کشورها در حال دریافت نخستین محموله ها از واکسن های کرونا سفارش داده شده خود هستند و فرایند واکسیناسیون گروه های حساس در آن ها آغاز شده است.  سرانجام پس از مدت ها اختلاف نظر بین رهبران دو حزب اصلی آمریکا، بسته حمایتی مالی جدید با هدف حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط و پرداخت یارانه نقدی مستقیم به شهروندان آمریکایی نهایی شد. برخی از کارشناسان معتقدند پس از روی کار آمدن دولت بایدن، دموکرات ها تلاش خواهند کرد بسته حمایتی جدیدی را اجرایی کنند اما این اقدام به احتمال زیاد با مخالفت جدی جمهوری خواهان مواجه خواهد شد. جو بایدن در بیانیه ای با استقبال از اجرایی شدن این بسته گفته است ۹۰۰ میلیارد دلار اعتبار برای انجام اقدامات حمایتی اضطراری مهم خواهد بود اما این تازه اول راه خواهد بود. پس از کمی آرامش در روابط طوفانی پکن و واشنگتن، شعله اختلافات طرفین مجددا شعله ور شده است و وزارت بازرگانی آمریکا در اقدامی ناامید کننده برای معامله گران اعلام کرد ۷۷ شخصیت حقیقی و حقوقی چینی را به فهرست ممنوعیت معاملات تجاری خود اضافه کرده است. در این فهرست نام ۶۰ شرکت از جمله اس ام سی آی، بزرگ ترین تراشه ساز چین و شرکت اس زد تکنالجی- سازنده مشهور پهپاد به اتهام ارتباط با ارتش چین دیده می شود.  از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که شرایط نسبت به پیش بینی قبلی این نهاد بهتر شده است اما نباید انتظار پایان بحران اقتصادی را تا پایان امسال داشت. در سال آینده رشد اقتصادی آمریکا طبق پیش بینی این گزارش ۴.۲ درصد خواهد بود که از گزارش قبلی ۰.۲ درصد بیشتر شده است.   تاکنون بیش از ۸۱ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۴۸۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۷۷۷ هزار و ۲۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۳۴۱ هزار و ۵۶۷ نفر، برزیل با ۱۹۱ هزار و ۲۰۷ نفر، هند با ۱۴۸ هزار و ۱۸۰ نفر، مکزیک با ۱۲۲ هزار و ۴۲۶ نفر و ایتالیا با ۷۲ هزار و ۳۷۰ نفر بوده است. تری سند ون- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه ولث منیجمنت  - گفت: هنوز به طور واضح شاهدیم که نوسانات بازارهای مالی در سطح بالایی قرار دارد. ما به یک راهکار برای مقابله با ویروس کرونا رسیده ایم که گویا خوب هم جواب داده است اما اینکه این واکسن ها تا چه حد برای همه مفید خواهند بود و تا چه مدتی می توانند ایمنی ایجاد کنند شک و تردیدهایی وجود دارد و وجود این شک و تردیدها هم به بازار سیگنال های متناقض می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha