پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حامد اشتری

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن داستان طلاب تصریح کرد: آن چه مهم است این که ما باید از ظرفیت هنر، رسانه و ادبیات برای تبیین خدمات حاج قاسم سلیمانی نهایت استفاده را ببریم.

حامد اشتری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر لزوم بهره گیری حداکثری از ظرفیت هنر، ادبیات و رسانه به منظور معرفی و تبیین ابعاد شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی و به خصوص خدمات فراوان این شهید والامقام در عرصه های گوناگون ابراز داشت: هر چند در خصوص سردار دل ها در طول یک سال گذشته پس از شهادت ایشان، در عرصه شعر، کارهای خوبی سروده و ارایه شده اما به نظر می رسد که در رابطه با داستان و رمان، آن طور که باید و شاید کارهای متعدد و درخشانی انجام نشده است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که معمولاً داستان دیرتر از شعر متولد می شود ولی با این حال باید زمینه و بستری فراهم شود که داستان نویسان و رمان نویسان از این قالب جذاب برای معرفی هر چه بهتر وجوه شخصیتی و خدمات حاج قاسم و دیگر شهدای شاخص جبهه مقاومت اسلامی منطقه استفاده کنند.

این نویسنده حوزوی همچنین گفت: ما یک سال پیش حاج قاسم عزیز را از دست دادیم و اینک در آستانه چهلم شهادت دکتر فخری زاده هستیم و باید مظلومیت و حقانیت این شهدای والامقام را به درستی از طریق هنر و رسانه و ادبیات به مردم خودمان و در نگاه وسیع تر به جهانیان نشان دهیم.

اشتری افزود: این ها قهرمانان ملی ما هستند و لذا باید شخصیت و خدمات و کارهایشان به نسل جوان و مردمی که اطلاعات و شناخت کمی از آن ها دارند در قالب گوناگون از جمله داستان، روایت شود.

وی بیان داشت: گرچه در این رابطه طی یک سال اخیر، کارهای خوبی در زمینه داستان کوتاه تولید شده اما ما نیاز به داستان بلند و رمان داریم برای این که در زمینه تاثیرگذاری بر مخاطب عام موفق باشیم.

اشتری یادآور شد: با توجه به این که معمولاً از طریق داستان کوتاه، چندان امکان معرفی و تبیین قهرمان در ذهن مخاطب وجود ندارد، ما باید از ظرفیت داستان بلند و رمان و همچنین فیلم و سریال برای تحقق این منظور استفاده نماییم.

عضو هیئت مدیره انجمن داستان طلاب، گفت: البته به عقیده بنده، پیش از آن که داستان و فیلمی تولید شود، می بایست گفتمان آن در محافل ادبی و هنری شکل بگیرد که متاسفانه ما در این زمینه ها ضعف های جدی داریم.

وی اظهار داشت: وقتی گفتمان سازی و کار فرهنگی شد، آن موقع نهادهای دولتی و حاکمیتی و حتی نهادها و تشکل های مستقل خودشان را موظف به حمایت از آثار می دانند ...

عضو هیئت مدیره انجمن داستان طلاب در خاتمه افزود: ما نباید نگاهمان صرفاً مقطعی باشد، بلکه باید با دورنگری و دوراندیشی به دنبال برنامه ریزی فرهنگی و انجام کارهای رسانه ای باشیم به خصوص در رابطه با قهرمان های بزرگی چون حاج قاسم سلیمانی که همه ما به او و خدمات ماندگارش مدیون هستیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha