پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جامعه مدرسین

حوزه/ من یک وقتی عرض کردم اگر ما جامعه‌ی مدرّسین را نمیداشتیم و میخواستیم برای حوزه‌ی قم یک دستگاه نمادین و سمبلیک به وجود بیاوریم، بایست یک چیزی مثل جامعه‌ی مدرّسین به وجود می‌آوردیم؛ منتها در آن صورت آن جامعه‌ی مدرّسین، دیگر آن تاریخ را، آن سابقه را، آن پرونده‌ی درخشان را نمیداشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از نهادهای حوزوی ریشه داری است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) و همچنین آیت الله العظمی خامنه ای درباره این تشکیلات، مواضع مهم و خواندنی دارند که به مرور آن خواهیم پرداخت و شاید به دلیل همین پیشینه و جایگاه باشد که برخی به دنبال تضعیف یا ایجاد حاشیه برای این نهاد اصیل حوزوی هستند.

     

* نامه امام خمینی(ره) به جامعه مدرسین با موضوع سعی در جذب طلاب جوان - سوم تیر ۱۳۶۷

شما عمری را در درس و بحث‌ ‌گذرانده اید و در مبارزات همیشه یار و مددکار مردم بوده اید، شما فشار رژیم گذشته را ‌احساس کرده اید و برای شکست طاغوت با  کمک سایر اقشار تلاش نموده اید. من به‌ ‌شما علاقه دارم و امیدوارم به آرمان اسلامی مان که حکومت اسلام در جهان و شکست‌ ‌دشمنان آن است برسیم ... حضرات مدرسین محترم، شما حاصل سالها تلاش حوزه های علمیه می باشید. من به هیچ‌ ‌وجه خدمات ارزندۀ شما را فراموش نمی کنم ... من به شما بزرگان حوزه ها دعا ‌می کنم و شما را یاران باوفای اسلام عزیز می دانم و از خداوند متعال می خواهم تا قلوب‌ ‌ما را به هم نزدیک و نزدیکتر گرداند. شما امیدهای آینده هستید. مردم و طلاب باید قدر ‌شما عزیزان را بدانند باید آنها توجه کنند که خدای نخواسته به دست آنان مقاصد سوء‌ ‌دشمنان اسلام اجرا نگردد.

‌-----------------

   

* امام خمینی (ره) در جمع اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم – نهم تیرماه ۱۳۶۴

امیدوارم همان طور که شما آقایان با انقلاب بوده اید، انقلاب را برپا کرده اید، همین طور به پیش بروید و نصیحت کنید.

-----------------

    

*  بخشی از منویات امام راحل در منشور روحانیت

آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزه‌های علمیه بوده‌اند - نعوذبالله - به اسلام و انقلاب و مردم پشت کرده‌اند؟ مگر همانها نبودند که در کوران مبارزه حکم به غیرقانونی بودن سلطنت دادند؟ مگر همانها نبودند که وقتی یک روحانی به ظاهر در منصب مرجعیت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفی کردند؟ آیا مدرسین عزیز از جبهه و رزمندگان پشتیبانی ننمودند؟ اگر خدای ناکرده اینها شکسته شوند چه نیرویی جای آنان را خواهد گرفت؟ و آیا ایادی استکبار، روحانی نماهایی را که تا حد مرجعیت تقویت نموده است، فرد دیگری را بر حوزه‌ها حاکم نمی‌کنند؟ و یا آنها که در توفان پانزده سال مبارزه قبل از انقلاب و ده سال حوادث کمرشکن بعد از انقلاب نه غصه مبارزه و نه غم جنگ و اداره کشور را خورده‌اند و نه از شهادت عزیزان متأثر شده‌اند و با خیالی راحت و آسوده به درس و مباحثه سرگرم بوده‌اند می‌توانند در آینده پشتوانه انقلاب اسلامی باشند؟ راستی شکست هر جناحی از علما و طلاب انقلابی و روحانیون و روحانیت مبارز و جامعه مدرسین، پیروزی چه جناحی و چه جریانی را تضمین می‌کند؟ جناحی که پیروز شود یقیناً روحانیت نیست.

----------------------

   

* دیدار اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آیت الله العظمی خامنه ای - ۱۳۸۹/۰۸/۰۱

جامعه مدرسین را نهادی ریشه دار، امتحان داده در دوران نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب، مستحکم در خط امام و انقلاب، و بی نظیر در حوزه خواندند و تأکید کردند: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باید با حفظ همان هویت مستحکم خود، به عنوان یک خط شاخص برای حوزه و همچنین برای فضای عمومی کشور باقی بماند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سابقه مجاهدت و مبارزه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دوران اختناق ستمشاهی افزودند: در آن دوران سخت، جامعه مدرسین با صدور بیانیه هایی در حمایت از امام خمینی (ره) و پرداخت هزینه امضای این بیانیه ها، امتحان خود را داد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این نهاد در دوران مخلوط شدن خطوط، قاطعانه بر خط امام (ره) پافشاری کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای علت تلاش برخی افراد و جریانها در سالهای اول انقلاب اسلامی برای انحلال جامعه مدرسین را ایستادگی جامعه بر خط مستقیم امام بزرگوار (ره) و تأثیرگذاری آن دانستند و خاطرنشان کردند: مجاهدتها و روشنگریهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در روند تاریخ و حرکت انقلاب اسلامی تأثیر مهمی داشته است.

-----------------------

   

* پیام رهبر انقلاب به هشتمین اجلاس سراسری جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم - ۲۵ بهمن ۱۳۹۱

جامعه‌ی مدرسین تجسم پنجاه سال تلاش و مجاهدت است که در سال‌های دشوار مبارزه با رژیم طاغوت، صدای رسا و سخن شجاعانه‌ی حوزه‌ی قم را بی‌محابا به گوش همه رسانید و تهدید و فشار و زندان و تبعید نیز نتوانست علمای مجاهد این تشکل روحانی را مردّد و به عقب‌نشینی وادار سازد.

پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز حضور اعضای این جامعه در بسیاری از عرصه‌های سیاسی و جهادی و علمی و تحقیقی، نقش برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه را در این عرصه‌ها نمایان ساخت و چهره‌های برجسته‌ای از این مجموعه‌ی بابرکت، در جایگاه والای مرجعیت و دیگر مسئولیت‌های بزرگ روحانی و سیاسی درخشیدند و بخش عظیمی از ملت ایران، سخن آنان را در امر دین و سیاست، همچون حجت شرعی و معتمَد سیاسی، با جان و دل پذیرفتند.

-----------------------

    

* بیانات رهبر انقلاب در دیدار دبیر و اعضای جامعه‌ی مدرّسین حوزه‌ی علمیّه‌ی قم  -  ۱۳۶۸/۰۳/۲۴

بنده جامعه‌ی مدرّسین را ‌-همان‌طور که فرمودید- هم بخوبی می‌شناسم هم به اعضای این جامعه و مجموعه‌ی این جامعه ارادت دارم؛ و این مربوط به امروز نیست، همیشگی است؛ جامعه را مغز متفکّری و چشم بینایی و وجدان سالم و حسّاسی میدانم برای دستگاه اداره‌کننده‌ی کشور؛ و معتقدم اگر ما برای حوزه‌ی علمیّه به‌عنوان یک قاعده‌ی اصلی و اساسی برای انقلابمان و جمهوری اسلامی‌مان نقشی و ارزشی قائلیم که البتّه قائلیم، ناگزیر در حوزه‌ی علمیّه [برای] جامعه‌ی مدرّسین ‌-این مجموعه، با آن سوابق، با آن تاریخ درخشان و با استعداد قوی‌ای که در درون این جامعه هست و مایه‌ی قویّ فقاهتی که در آن هست و علم و تقوایی که در آن هست- بایستی نقش اوّل را قائل بشویم.

من یک وقتی عرض کردم اگر ما جامعه‌ی مدرّسین را نمیداشتیم و میخواستیم برای حوزه‌ی قم یک دستگاه نمادین و سمبلیک به وجود بیاوریم، بایست یک چیزی مثل جامعه‌ی مدرّسین به وجود می‌آوردیم؛ منتها در آن صورت آن جامعه‌ی مدرّسین، دیگر آن تاریخ را، آن سابقه را، آن پرونده‌ی درخشان را نمیداشت. (۲) امروز همان جامعه‌ی مدرّسین ‌-همان مجموعه که بحمدالله‌ سرشار از علم و فقاهت و تقوا و آگاهی‌های گوناگون است- وجود دارد؛ مضاف بر آن، سوابق تاریخی [هم دارد] که همه‌ی کسانی که تاریخچه‌ی انقلاب را میدانند، آن سوابق را باید بدانند، اگر ندانند یقیناً قصوری در معرفت آنها است. یقیناً از کمک فکری شما آقایان استفاده خواهم کرد و باید همه‌ی دستگاه استفاده کند.

---------------------

   

* دیدار آیت‌الله مشکینی و اعضاء جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رهبر انقلاب - ۱۳۷۰/۰۷/۱۱

خوشبختانه اساتید و فضلایی که قادر به اصلاح برنامه ریزی حوزه در زمینه های مختلف باشند در حوزه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کم نیستند.

----------------------

    

* رهبر انقلاب در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲

نهادهای عمقی و ریشه دار حوزه را تضعیف نکنید. جامعه‌ی مدرسین چیز مغتنمی است، جامعه‌ی مدرسین فقط اشخاص نیست؛ این هیئت اجتماعیه است، این عنوان است که مستمر است؛ از چهل و چند سال قبل تا امروز در عرصه‌های مختلف و در میدانهای مختلف حضور داشته؛ آن را باید حفظ کرد ... همه مراقب باشند که نهادهای عمیق و ریشه داری چون جامعه مدرسین تضعیف نشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha