جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همایش حوزه تهران و نقش آفرینی آن در شکل گیری انقلاب

حوزه/ حوزه تهران به علت واقع شدن در مرکزیت حکومت در اعتراضات گسترده علیه رژیم پهلوی نقش مهمی داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از تهران، آیت الله سید هاشم حمیدی، در سلسله پیش نشست های همایش «حوزه تهران و نقش آفرینی آن در شکل گیری انقلاب »که به همت مدرسه راهبری علم و عمل در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد با اشاره به ویژگی حوزه تهران، گفت: . قبل از انقلاب حوزه علمیه تهران دایر بود و افراد صاحب نامی از قبیل آیت الله خوانساری جلسه درس داشتند و چون به مرکزیت حکومت نزدیک بود، نقش بسزایی در شکل گیری انقلاب داشت

وی ادامه داد: علمای نامی در حوزه تهران مشغول درس و بحث و هدایت مردم بودند. افرادی از قبیل آیت الله آخوند همدانی که جلسات متعددی داشتند. حتی می توان پدر آقای فلسفی محمد رضا تنکابنی و عموی ایشان محمد حسین تنکابنی اشاره کرد که در بین مردم صاحب جایگاه ویژه بودند. از حوزه های نامی تهران می توان به مدرسه مروی نیز اشاره کرد که قبل از انقلاب نیز  فعال بود.

مدیر اسبق حوزه علمیه تهران ادامه داد: حوزه تهران به علت واقع شدن در مرکزیت حکومت نقش مهمی در اعتراضات گسترده علیه رژیم پهلوی داشت و در واقع مرکزیت مبارزاتی ضد رژیم بود.

آیت الله حمیدی با اشاره به هجرت خود به تهران، گفت: در دوران مبارزات انقلابیون در تهران یک جلسه ای در محله آبمنگل تشکیل می شود و مخاطب جلسه هم جوانان بودند و به علت تمایل افراد برای بحث های مذهبی و اعتقادی و درخواست این افراد سبب شد که بنده از قم به تهران هجرت کنم.

وی با بیان خاطره ای از آیت الله مفتح و ورود خود به دانشگاه، ادامه داد: بنده با شهید مفتح در مدرسه دارالشفا هم حجره بودیم. ایشان هم درس حوزه وهم درس دانشگاهی می خوانند و به همین دلیل و صحبت هایی که با ایشان انجام شد، پای ما نیز به دانشگاه باز شد. شهید مفتح همیشه دغدغه جوانان دانشگاه را داشتند و خیلی تاکید داشت که باید به داد جوانان رسید و نباید این ها رها کرد. در دانشگاه دروس معارف را تدریس می کردم و بعد از انقلاب نیز مسئولیت نهاد نمایندگی رهبری را به اینجانب واگذار شد.

آیت الله حمیدی ادامه داد: در حوزه علمیه تهران فعالیت های متنوعی داشتم. از تدریس تا مدیریت چند مدرسه در تهران. بعد از مدتی هم در یک جلسه ای با معرفی آیت الله مهدوی کنی، مدیریت حوزه علمیه تهران را بر عهده گرفتم.

وی در بخشی پایانی از سخنان خود با اشاره به فضای مجلس شورای اسلامی در دوره اول مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: در اولین مجلس شورای اسلامی بنده نیز نماینده شهر همدان بودم. مجلس اول از افراد مختلفی تشکیل شده بود که گرایش های فکری مختلف داشتند. حتی از نهضت آزادی ها هم حضور داشتند و حمایت های ویژه ای از بنی صدر صورت می دادند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha