پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویری از دیدار طلاب خوزستانی با مرحوم آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ تنی چند از ائمه جمعه استان خوزستان به بیان ابعاد علمی، معرفتی و سیره رفتاری آیت الله مصباح پرداختند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، تنی چند از ائمه جمعه استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار «حوزه» ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال آیت الله مصباح یزدی به بیان ابعاد علمی، معرفتی و سیره رفتاری او پرداخته و بر ضرورت تبیین مواضع انقلابی او برای مردم تأکید کردند.

حجت‌الاسلام‌ محمد تابش، امام‌جمعه شهرستان بندر امام خمینی(ره)، دراین‌باره اظهارکرد: آیت الله مصباح در فقه، اصول، فلسفه، عرفان، تفسیر، معارف عقلی و نقلی و همچنین علوم جدیده اگر نگویم سرآمد روزگار بود باید بگویم از سرآمدهای روزگار ما بوده و یک حکیم تمام‌عیار جهانی در همه ابعاد حکمت نظری و حکمت عملی بود.

وی افزود: دفاع علمی، تحقیقاتی و گسترده ایشان از مبانی اسلام ناب محمدی مانند اصل ولایت‌فقیه، نظریه جداناپذیری دین از سیاست،معرفی عناصر و جریان‌های منحرف ضدانقلابی، مبارزه با التقاط و... سبب شد تا دشمن درصدد کینه‌توزی از آیت الله مصباح برآید.

تواضع و خضوع ایشان در مقابل ولی‌فقیه یک نقطه قابل‌استفاده برای همگان است

در ادامه حجت‌الاسلام مهدی علیزاده، امام‌جمعه شوش، ضمن عرض تسلیت رحلت آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: ابعاد علمی آیت الله مصباح بر کسی پوشیده نیست وی در فقه، اصول، حکمت متعالیه و علوم جدیده تبحر خاصی داشته و همچنین  در بحث پاسخگویی به شبهات حکومتی، مباحث ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی پیشتاز بوده و کارهای زیادی انجام دادند.

وی افزود: آیت الله مصباح با تمام سوابق علمی و معرفتی‌ای که داشت همیشه خود را سرباز ولایت می‌دانست و تواضع و خضوع ایشان در مقابل ولی‌فقیه یک نقطه قابل‌استفاده برای همگان است.

آیت الله مصباح شخصیتی جامع‌الاطراف بود

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی قاضی دزفولی، امام‌جمعه دزفول، آیت الله مصباح را شخصیتی جامع‌الاطراف دانست و اظهار کرد: علامه مصباح از جهت جامعیت و جامع‌الاطراف بودن شخصیت کم‌نظیری بود وی هم یک چهره‌ی انقلابی باسابقه طولانی در مبارزه با طاغوت بود هم از جهت علمی در فقه، اصول، تفسیر، حکمت و فلسفه یک شخصیت مطرح بوده و همچنین در سیر و سلوک نظری و عملی به‌مراتب بالایی دست‌یافته بود.

وی افزود: آیت الله مصباح پاسدار اعتقاد و اندیشه دین بوده و از مرز اندیشه و اعتقادات دینی دفاع می‌کرد و مایه افتخار روحانیت شیعه در کل جهان است.

آیت الله مصباح یکی از پایه‌گذاران درس اخلاق در حوزه علمیه بود

حجت‌الاسلام‌ سید مصطفی حسینی نوری، امام‌جمعه شهرستان اندیمشک، آیت الله مصباح را یکی از پایه‌گذاران درس اخلاق در حوزه علمیه دانست و اظهار داشت: علامه مصباح یکی از پایه‌گذاران درس اخلاق در حوزه علمیه بوده و یکی از دغدغه‌های اصلی وی از همان ابتدای انقلاب اسلامی شکل دادن درسش اخلاق و اصرار و مداومت بر آن برای حوزویان بود در همین راستا نامه‌های زیادی برای بزرگان حوزه علمیه نوشته و از آن‌ها خواست که درس اخلاق را با جدیت در حوزه دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد علمی آیت الله مصباح برای همگان مشخص است ولی مطلبی که کمتر به آن توجه می‌شود بعد عرفانی و سلوک رفتاری این عالم فرزانه است علامه مصباح یکی از بزرگان عرفان بود به‌طوری‌که وقتی بازاریان قم به آیت‌الله‌العظمی بهجت مراجعه کرده بودند تاکسی را به‌عنوان استاد اخلاق به آن‌ها معرفی کند ایشان علامه مصباح را معرفی کرده بود.

آیت الله مصباح از نوابغ علوم عقلی و نقلی بود

همچنین حجت‌الاسلام عبادی، امام‌جمعه شهر چمران، تصریح کرد: آیت الله مصباح یکی از شخصیت‌های اندیشمند، متفکر، و نظریه‌پرداز در علوم عقلی و نقلی بوده و می‌توان به‌جرئت گفت از نوابغ علوم عقلی و نقلی بود و همچنین درزمینهٔ احیای علوم انسانی و اسلامی کردن آن‌ها پیشگام و پیش‌قدم بودند.

وی افزود: آیت الله مصباح یزدی به معنی واقعی کلمه ولایت مدار و مطیع امر ولی‌فقیه بوده و تا آخرین لحظه از مسیر امام و رهبری و آرمانه‌ای انقلاب دفاع کرد و در یک کلمه می‌توان گفت او عمار انقلاب بود.

آیت الله مصباح در مسیر مبارزه و فرماندهی جنگ نرم شهید سلیمانی دیگری بود

در پایان حجت‌الاسلام ابراهیمی پور، امام‌جمعه آبادان، مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی را در مسیر مبارزه و فرماندهی جنگ نرم شهید سلیمانی دیگری خواند و بیان کرد: نباید از کنار ارتحال این شخصیت بزرگ به همین سادگی عبور کرد بلکه لازم است همانند شهید سلیمانی کمیته‌ای برای بزرگداشت این عالم ربانی و فقیه مجاهد در منطقه آزاد اروند و شهرستان آبادان تشکیل شود.

حجت‌الاسلام ابراهیمی پور بر لزوم معرفی مکتب مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی همانند مکتب شهید سلیمانی تأکید کرد و ادامه داد: مکتب مرحوم آیت‌الله یزدی مکتب تربیت شاگردان ولایی است و ما وظیفه‌داریم این عالم بزرگوار را به همگان معرفی کرده و راه و مکتبش را ادامه دهیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha