جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/نشست علمی مصر وازهر،موفقیت جدید

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، با تاکید براینکه اهمیت خارجی ازهر موجب تقویت داخلی آن شد، گفت: درنتیجه یک سخنرانی سیسی درکلیسا و واکنش پاپ نسبت به ازهر، سبب شد حکومت مصر به طور طبیعی احساس کند که ازهر و رئیس آن برای کشورها ی بیگانه مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین محمدمسجد جامعی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، درنشست علمی با موضوع (مصر و ازهر، موقعیت جدید) که به همت مدیریت همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب با همکاری دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه و موسسه مرام در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و به صورت حضوری و برخط برگزار شد، در بخشی از صحبت های خود، عنوان کرد: با توجه به ویژگی  و خصوصیت های هرنهاد می توان اختیارات و محدودیت های آن را تشخیص داد.

وی ادامه داد: یک نهاد، مثلا واتیکان، تا یک میزان مشخصی می تواند مواضعی داشته باشد و در صورتی که جلوتر بیاید موقعیت درونی خود را از دست می دهد و مشکلی که در مراکز مذهبی ایران وجود دارد تصور فردی داشتن نسبت به نهاد است؛ یعنی نهاد هم مانند یک فرد می تواند هر حرفی را بزند.

حجت الاسلام والمسلمین مسجد جامعی بیان کرد: ازهر یک نهادی ترکیبی عربی_مصری_سنی است که ترکیب این عوامل در مجموع  تعیین می کند که تا چه اندازه با دیگران همسویی کند و در صورت لحاظ نکردن این بخش ها موقعیت خود را از دست میدهد.

وی با اشاره بر اینکه همزمان با کاهش موقعیت مصر، موقعیت ازهر افزایش یافت، اظهارکرد: بعد از سقوط مبارک، تعداد زیادی انفجار در کلیساها و حملات به قبطی ها انجام شد که قبطی ها وضعیت سختی پیدا کردند و مهمترین عاملی که منجر شد که ثبات اجتماعی و التیام (بین قبطی_مسلمانان و قبطی ها_  ارتش و قبطی ها) به وجود بیاید، ازهر بود.

حجت الاسلام والمسلمین مسجد جامعی ادامه داد:بعد از سقوط مبارک، در مدتی کوتاه برخی گروه ها نفرت زیادی نسبت به مسلمانان ایجاد کردند و یک از هم گسیختگی بین مسلمانان به ویژه طبقه متوسط و تحصیل کرده ایجاد شد و عاملی که این اطمینان را به طبقه وسط داد، ازهر بود.

وی با بیان اینکه مهم و مرکز توجه بودن برای مصری ها بسیار مهم است و به مرکزی که نشان دهنده این اهمیت باشد توجه بسیاری می کنند، عنوان کرد: توجه فرنگی ها به اسلام از اوایل سال ۲۰۰۰به خاطر مهاجرت مسلمانان، جریان های تکفیری  و... به عنوان یک واقعیت تاثیرگذار افزایش یافت و چون مانند سایر ادیان نهادی وجود نداشت، برای صحبت با یک مرکز مهم به ازهر مراجعه می کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: ازهر، هیچ رقیبی نداشت و به دلیل عدم وابستگی به دولتی خاص این رجوع به ازهر به نفع شیعه و اسلام اعتدال بود.

وی با تاکید براینکه اهمیت خارجی ازهر موجب تقویت داخلی آن شد، تصریح کرد: درنتیجه یک سخنرانی سیسی درکلیسا و واکنش پاپ نسبت به ازهر، سبب شد حکومت مصر به طور طبیعی احساس کند که ازهر و رئیس آن برای کشورها ی بیگانه مهم است و در نظر حکومت و مردم ازهر و رئیس آن مقبول ترشوند.

حجت الاسلام والمسلمین مسجد جامعی خاطر نشان کرد: مصر بعد از سقوط مبارک موقعیت خود را از دست داد و در شرایطی که از نظر داخلی و بیرونی با مشکل مواجهه بود ازهر به ثبات داخلی آن کمک شایانی کرد و همچنین مهمترین عاملی که سبب خلق اعتبار و توجه خارجی برای  مصر شد، ازهر بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha