پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد رسول بهرامیان

حوزه/ مدرس و پژوهشگر فضای مجازی گفت: یکی از الزامات مهم برخورداری از سبک زندگی سالم در دنیای امروز، آموزش سواد رسانه‌ای است.

حجت الاسلام محمد رسول بهرامیان در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه جدی به مقوله آموزش های سواد رسانه ای در جامعه اظهار داشت: ما در دنیای واقعی آن چنان مغلوب و گرفتار جهان رسانه ای شده ایم که به سختی می توان واقعیت را از مجاز تمیز داد و از این رو توجه به سواد رسانه ای و اهتمام نسبت به آموزش آن، جزو الزامات جامعه امروز است تا به واسطه آن مهارتی پیدا کنیم که دچار آفت های رسانه نشویم.

وی افزود: از سویی باید توجه داشت که پیام های رسانه ای اغلب چندین لایه دارند، چه آن که بر این اساس باید گفت همیشه آن گونه که به نظر می رسند، نیستند، از این رو ما به شدت نیازمند به این هستیم که اطلاعات و مهارت های خویش را در مواجهه با رسانه ها افزایش دهیم.

وی گفت: از این منظر، سواد رسانه ای به آحاد جامعه به خصوص نسل جوان کمک می کند تا ساختار دانشی قوی تری درباره رسانه ها به دست آورند، ضمن آن که این مساله کمک می کند تا ما در تشخیص لایه های متعدد پیام های رسانه ای و در تمیز مرز بین جهان واقعی و جهان رسانه ای موفق باشیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین افزود: از سوی دیگر با توجه به خلأ موجود در زمینه آموزش سواد رسانه ای در بین خانواده ها لازم است که به آموزش های جدی در این زمینه پرداخت، چه آن که بی شک هرگونه بی توجهی و کم توجهی در این باره می تواند بسیار خطرناک و آسیب زا باشد.

وی یکی از فواید و دستاوردهای سواد رسانه ای را ارتقای مهارت عملی تجزیه و تحلیل پیام های رسانه و مواجهه هدفمند و مبتنی بر نیاز با انواع رسانه ها و پیام ها برشمرد و گفت: آموزش سواد رسانه ای ابزاری برای کمک به افراد در راستای تجزیه و تحلیل انتقادی پیام‌های رسانه است تا این مساله به آنها در توسعه ی مهارت‌های خلاقانه در امر تولید و ارایه پیام‌های رسانه ای یاری دهد.

حجت الاسلام بهرامیان تأکید کرد: نباید از یاد ببریم که رسانه‌ها تنها تهدید نیستند، بلکه مجموعه‌ای از فرصت‌ها نیز در آن ها وجود دارد که اگر سواد داشته باشیم، قطعاً سراغ فرصت‌ها می‌رویم و از آن‌ها استفاده مطلوب می‌کنیم و لذا فراگرفتن دانش و مهارت سواد رسانه ای، امروزه از جمله ضروری ترین مباحث است.

وی افزود: از این منظر، سواد رسانه ای به مخاطبان می آموزد که از حالت انفعالی و مصرفی در مواجهه با رسانه و پیام های آن خارج شده و رابطه متقابلانه و فعالانه داشته باشند، ضمن آن که به هر حال کسب توانایی زیر سوال بردن صحت اطلاعاتی که از رسانه‌ها دریافت می شود باعث می گردد تا ما از مصرف‌کننده منفعل به مصرف‌کننده نقاد و تحلیل‌گر تبدیل شده و به این طریق از مقاصد پنهان رسانه‌ها آگاهی و اطلاع پیدا کنیم.

مدرس فضای مجازی همچنین خاطرنشان کرد: امروزه یکی از مشکلات جامعه ما ناظر به وضعیت اشباع رسانه ای است، به این معنا که حجم و تنوع بالای پیام های رسانه ای که در معرض آن قرار داریم، به گونه ای است که تا حدود زیادی، توانایی تحلیل و تفسیر را از ما گرفته است.

وی در خاتمه گفت: به دیگر سخن، پیام ها پیوسته در هر جا و به هر کسی ارایه می شود به طوری که از پیام های رسانه ای اشباع شده ایم و حال آن که سواد رسانه ای کمک می کند که در این عرصه ها به یک نوع نگاه واقع بینانه در مواجهه با رسانه و پیام های آن دست یابیم به طوری که نقاط قوت و ضعف رسانه را با هم ببینیم و به ارزیابی آن بپردازیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    تبدیل مصرف‌کننده منفعل، به مصرف‌کننده نقاد و تحلیل‌گر عالی بود، ان شاالله که شیوه درست استفاده از فضای مجازی رو بیاموزیم.
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    راه ارتباطی با استاد بهرامیان از چه طریقی ممکن هست؟ چون ایشون در تلگرام هم نیستند که