جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ جلسه اعضای کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با اشاره به ابعاد علمی بحث جمعیت در فضای حوزه، فقه معاصر را از عناوین مهم این موضوع برشمرد و ابراز داشت: جمعیت و مسئله سقط جنین می تواند به عنوان بحثی تخصصی در نظام موضوعات حوزه وارد شده، می توان پایان‌نامه‌ها و مقالات تخصصی ناظر به بحث را تدوین و ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی، در دیدار اعضای کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه های علمیه ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، با بیان این که برخی سوژه‌ها که از آن با  اظهار نگرانی یاد می شود بر بحث جمعیت دامن زده و بحران شدید و فاجعه بزرگی را در این حوزه ایجاد نموده است، اظهار داشت: اظهار نگرانی نسبت به سلامت جمعیت که با پوشش‌های علمی و در قالب غربالگری دنبال می شود از جمله این موارد است.

مدیر حوزه های علمیه، تربیت و کیفیت بخشی جمعیت را از دیگر توجیهات مقابله با افزایش جمعیت توصیف نمود و ابراز داشت: نگرانی‌هایی که در حوزه معیشت و اقتصاد در سطح جهانی و کشوری مطرح می‌گردد از این جمله است؛ حتی نگرانی‌های مدیریتی، سیاسی و اجتماعی نیز به مقوله کاهش جمعیت دامن زده و به عنوان سوژه‌های ساخته و پرداخته، با تولید مقالات گوناگون به شکل تئوری و نظام مند دنبال می‌گردد.

وی با بیان این که این سوژه‌ها با اقدامات جامع پذیری در اذهان عموم رسوخ و تثبیت شده است، اظهار داشت: یکی از مهمترین کارها بازشناسی زیرساخت فکری در تهدید جمعیت و رسیدن به بحرانی است که امروز با آن مواجه هستیم. باید هدفمند و عالمانه در این موضوع ورود نماییم.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که نظریات غلط و اشتباه کارشناسی شده، به پایه‌ای تاثیرگذار بر مباحث فقهی تبدیل شده است، اظهار داشت: مجموعه برآمده از دانش دینی و اندیشه حوزوی باید این منظومه بحث را هدفگیری نموده، ضمن رفع شبهات و حل گره‌ها، زیرسازی‌های مستحکمی را با سرعت، فرآوری و عرضه نماید.

وی در ادامه بر اهمیت تولید محتواهای فرهنگی و تبلیغی و بازتولید گفتمان رایج و مقبول در فضای علمی و دانشگاهی تاکید نمود و اذعان داشت: با توجه به کاهش جمعیت، آینده‌ای که در پیش رو داریم نیازمند موج آفرینی گفتمانی در بخش نخبگانی و توده مردم است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، جنبه‌های قانونی و مباحث قاعده‌ای مسئله را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: فعال‌سازی ظرفیت سیاستگذاری و قانون‌گذاری‌ کشور در راستای افزایش جمعیت و ایجاد پشتوانه‌های قانونی ناظر به مسائل پیرامونی، بحث مهمی است که باید مورد توجه ستاد راهبری جمعیت قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به ابعاد علمی بحث جمعیت در فضای حوزه، فقه معاصر را از عناوین مهم این موضوع برشمرد و ابراز داشت: جمعیت و مسئله سقط جنین می تواند به عنوان بحثی تخصصی در نظام موضوعات حوزه وارد شده، پایان‌نامه‌ها و مقالات تخصصی ناظر به بحث را تدوین و ارائه کرد.

آیت الله اعرافی با بیان این که نظامات آموزشی و پژوهشی حوزه می تواند به مقوله جمعیت از منظرهای مختلف بپردازد، خاطرنشان کرد: فارغ از تمام اقدامات و فعالیت‌ها؛ واقعیت در صحنه، نوع نگاه پزشک است؛ باید جریان‌سازی‌ها و بهبود نگاه‌ها بر روی افرادی صورت گیرد که در متن میدان سقط جنین فعال هستند.

وی بحث جریان سازی، توجیه و اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با بدنه درگیر با مسئله سقط جنین را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: نگاه سقط و محدود سازی جمعیت که در میان متولیان و بدنه درگیر در مسئله وجود دارد، باید بهبود یابد؛ این امر نیازمند ارائه طرح‌های مهم راهبردی و عملیاتی است.

مدیر حوزه های علمیه، تغییر صحنه و نوع نگاه عوامل و کنشگران را بسیار مهم توصیف کرد و یادآور شد: فعال‌سازی شبکه‌های فرهنگی و موثر اجتماعی در راستای افزایش جمعیت، تاثیرات بسزایی را می‌تواند در بهبود نوع نگاه کنشگران عرصه جمعیت داشته باشد.

وی در بخش پایانی سخنان بر بهره‌برداری حداکثری از درختواره رشته‌های حوزه‌های علمیه که دربردارنده ۱۶ حوزه دانشی و ۴۰۰ رشته و گرایش تخصصی در موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی تأکید نمود.

گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار تعدادی از اعضای کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha