سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
غلامحسین حقانی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمان گفت: برای گسترش گفتمان امام محله، باید امور مردم را تسهیل و از دخالت در امور مردم اجتناب و از تصدی‌گیری به شدت دوری کرد. حاکمیت باید از کار مردم حمایت کند و آن‌ها را در مسیر درست هدایت کند.

حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» گفت: یکی از خطاهای راهبردی ما در دهه ۷۰ رخ داد این بود که مساجد تبدیل به مسجد فریضه و محدود به برگزاری نماز جماعت شدند.

وی در ادامه افزود: اشتباه دیگر، حاکمیتی شدن مساجد بود در حالی‌که مساجد مردمی بودند، حتی انقلاب هم مردمی و بر دوش خانواده‌ها و محله‌ها بود، ولی کار از مردم گرفته شد و حاکمیت برای مدیریت آن به صورت مستقیم ورود پیدا کرد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی و با وجود شیوع کرونا، مردم و مؤمنان با محوریت مسجد و محله توانستند از شیوع بیماری پیشگیری کنند و مدیریت پیشگیری از شیوع بیماری را به دست‌گیرند. البته این نکته جدیدی نیست و در زمان رسول‌الله(ص) نیز این‌گونه بود که امور با محوریت مسجد بر دوش مردم بود و باید به سمتی برویم که همه امور به سمت محله‌محوری برود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمان با بیان این‌که ۲۶۰ روحانی مستقر و ۶۰ امام محله در کرمان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: کمک به ترک اعتیاد معتادان، اشتغال‌زایی، کمک معیشتی به مردم، لوله‌کشی برای آب شرب برای نیازمندان، کمک به بهداشت مناطق، تجهیز بیمارستان‌ها، راه‌اندازی مرکز نیکوکاری، خانه‌سازی برای محرومان و ... بخشی از خدمات اجتماعی امام محلات و روحانیان مستقر است.

وی ادامه داد: برای گسترش گفتمان امام محله، باید امور مردم را تسهیل و از دخالت در امور مردم اجتناب و از تصدی‌گیری به شدت دوری کرد. حاکمیت باید از کار مردم حمایت کند و آن‌ها را در مسیر درست هدایت کند.

حجت‌الاسلام حقانی تصریح کرد: نباید برای مردم تعیین وظیفه کنیم بلکه باید مردم را راهنمایی و حمایت کنیم تا با اراده خودشان امور محله را سامان بدهند، لذا نباید نیروهای ستادی وارد کارهای عملیات شوند. به طور مثال کمیته امداد برای رفع نیازهای محرومان، باید از مردم محله کمک بگیرد و امور را به مردم بسپارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمان ادامه داد: سازمان تبلیغات، ستاد اجرایی فرمان امام و ... نیز نباید به صورت مستقیم عملیات کنند و باید امور را به مساجد یا گروه‌های جهادی واگذار کنند تا از ایجاد آسیب پیشگیری شود و مردم کار را از خودشان بدانند.

وی ادامه داد: در کرمان برای رفع این نقیصه ستادهای محله‌ای با محوریت مسجد تشکیل شده و از ارگان‌ها خواسته‌ایم که عملیات را به مساجد و محله‌ها واگذار کنند، به طور مثال در طرح شهید سلیمانی که توسط نهادها و ارگان‌های مختلف مثل وزارت بهداشت، سپاه و... اجرا شد همه را در مسجدها متمرکز کردیم.

حجت‌الاسلام حقانی یادآور شد: کمک به محرومان که از سوی کمیته امداد انجام می‌َشد، در مراکز نیکوکاری مساجد متمرکز کردیم و از آن‌ها خواستیم عملیات را به مساجد تحویل دهند و از ستاد اجرائی امام خواستیم توزیع اقلام را به مسجد واگذار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha