پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نورالله شاه آبادی

حوزه/ آیت الله حاج آقا نورالله شاه آبادی، انسانی جامع و دارای جذبه معنوی فراوانی است. رفتار و کردار و چهره نورانی ایشان باعث جذب مردم به ویژه علما و فضلا می شد. هوش و استعداد و سواد بالای ایشان هم از دیگر ویژگی‌های آن بزرگوار است که باعث علاقه و عنایت اساتید و همکلاسیها و فضلا به ایشان می شد.

خبرگزاری حوزه، | حوزه علمیه تهران، یکی ازحوزه های قدیمی جهان تشیع هست و همواره دارای طلاب و محصلین و اساتید مستعد و کوشا می باشد. این طلاب و اساتید همواره با تلاش و جهد و علم و تقوای خود توانسته اند در جامعه تاثیر شگرفی بگذارند و بسیاری از مردم را به راه حق هدایت کنند. یکی از این اساتید در این حوزه، آیت الله حاج آقا نورالله شاه آبادی است. نوشتار پیشرو به زندگی نامه این عالم بزرگوار میپردازد:

تولد و خانواده:

آیت الله حاج شیخ نورالله شاه آبادی در فروردین سال ۱۳۰۹هجری شمسی در شهر قم متولد شد. والد بزرگوارش، عارف کامل وفقیه مبارز، مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدعلی شاه آبادی رحمه الله علیه بود و والده ماجدش صبیه محترمه فقیه و مجتهد متنفذ قم، مرحوم آیت الله حاج سیدصادق روحانی قمی رحمه الله علیه بود. پدرش آیت اله حاج شیخ محمدعلی شاه آبادی، استاد عرفان و اخلاق امام خمینی رحمه الله علیه بود که برای امام جلسات خصوصی درس و عرفان و اخلاق می‌گذاشت و امام راحل همواره از ایشان به عنوان عارف کامل و فقیه مبارز یاد میکرد. تعداد بسیاری از برادران حاج آقا نورالله، از روحانیون و مجتهدان زمان خود بودند که از جمله میتوان به حضرات آیات حاج شیخ نصرالله، حاج شیخ روح الله، حاج شیخ محمد و شهید حاج شیخ مهدی شاه آبادی اشاره کرد.وی در چنین خانواده اهل علم و فصل و دینمداری رشد یافت.

دوران تحصیل:

وی، با مهاجرت والد معظمشان از قم به تهران- درسال ۱۳۵۴ق- به تهران منتقل شد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه توفیق به پایان رساند. سپس در دورانی که کمتر کسی به تحصیل علوم دینی رغبت نشان میداد، همراه برادرش مرحوم آیت الله حاج شیخ نصرالله شاه آبادی رحمه الله علیه به فراگیری دانش دینی روی آورد و مقدمات و سطح را در نزد اساتید حوزه علمیه تهران در مدرسه علمیه مروی و سپهسالار (مدرسه عالی شهیدمطهری امروزی) آموخت. همزمان تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده معقول و منقول تکمیل نمود. وی دراین سالها، وجودش به مواعظ پدرعجین و گل وجودش از خمیر مایه وی سرشته شد.  

استادان:

آیت الله شاه آبادی شرح امثله که از دروس مقدماتی حوزه هست را نزد آیت الله حاج آقا مصطفی مسجد جامعی خواند. سیوطی را نزد آیت الله سیدصدرالدین رضوی قمی خواند و مطول را از محضر آیت الله حاج میرزا ابوالحسن شعرانی و حاج شیخ محمدعلی لواسانی فراگرفت. مقداری از شرح منظومه را نیز از آیت الله شعرانی فراگرفت. معالم را در محضر حاج شیخ حسن ظهیرالدینی آموخت. ایشان در کلاس درس شرح لمعه حاج شیخ حسین کنی حاضر شد و از محضر ایشان استفاده نمود. رسائل را نزد حاج سیدحسن احمدی علون آبادی فرا گرفت و مکاسب را در محضر آیت الله میرزا ابوالفضل نجم آبادی و آیت الله میرزا هدایت الله وحید گلپایگانی آموخت. در درس کفایه، نزد آیت الله حاج شیخ عباس تهرانی رفت و کفایه را از ایشان آموخت. اسفار را در محضر آیت الله میرزامهدی آشتیانی و علامه سیدکاظم عصار فراگرفت. همچنین مقداری از شرح منظومه را نیز در نزد علامه سیدکاظم عصارخواند. ایشان در درس خارج فقه واصول حضرات آیات سیدابوالحسن رفیعی قزوینی و شیخ محمدتقی آملی حاضر شد و سالها از محضر این دو عالم بهره برد. همچنین وی سالها در نجف اشرف، در درس آیت الله العظمی خویی شرکت کرد و از شاگردان ایشان محسوب میشد.               

دوستان وهم بحثی ها:

آیت الله حاج آقا نورالله شاه آبادی، انسانی جامع و دارای جذبه معنوی فراوانی است. رفتار و کردار و چهره نورانی ایشان باعث جذب مردم به ویژه علما و فضلا می شد. هوش و استعداد و سواد بالای ایشان هم از دیگر ویژگی‌های آن بزرگوار است که باعث علاقه و عنایت اساتید و همکلاسیها و فضلا به ایشان میشد و این علاقه مندی ها تبدیل به دوستی باحاج آقا نورالله شده بود. بعضی از دوستان ایشان دروس حوزوی را با او مباحثه میکردند. آن دوستان عبارتنداز: شیخ مرتضی انصاری امین، شیخ محمد بهاری همدانی، شیخ محمد جواد مناقبی، شیخ یحیی نوری، حاج آقاعطاء انصاری. یکی از مهمترین هم بحثان ایشان، اخوی مکرمشان، مرحوم آیت اله حاج شیخ نصرالله شاه آبادی بود که سالهای متمادی با یکدیگر به تحصیل و مباحثه علوم دینی و حوزوی میپرداختند. از دیگر دوستان و آشنایان ایشان میتوان به مرحوم آیت الله حاج سیدمهدی وحاج سیدهادی روحانی و آیت الله حاج شیخ محسن حرم پناهی نیز نام برد.               

آثار و تالیفات:

۱-شرح رشحات البحار(تالیف آیت الله میرزامحمدعلی شاه آبادی)     

۲-شرح شذرات المعارف(تالیف آیت الله میرزامحمدعلی شاه آبادی)  

۳-ترجمه کتاب حکومت اسلامی واداره آن(تالیف شیخ مهدی شمس الدین)           

۴-سفرنامه هامبورگ               

۵-ترجمه منظوم اشعارفرزدق دروصف امام سجادعلیه السلام

۶-ترجمه کتاب مدینه فاضله فارابی

۷-ترجمه کتاب سقیفه(تالیف شیخ محمدرضامطفر)

۸-سفرنامه منظوم

۹-ترجمه غایه المرام(تالیف سیدهاشم بحرانی)

۱۰-ترجمه ینابیع الموده(تالیف قندوزی)

۱۱-پرسش وپاسخ به دویست سوال قرآنی(دودفتر)           

۱۲-راهنمای پرهیزکاران ویاقران وهدایت(تاکنون یک دفتر)

۱۳-ترجمه منظوم۷۰۰حکمت ازرسول خدا

۱۴-شرح حدیث جنودعقل وجهل(یک دفتر)

۱۵-ترجمه منظوم هزارحکمت ازامیرالمومنین

۱۶-خاطرات(درحال تالیف)   

۱۷-ترجمه کتاب تاریخ کربلاوحائرشریف حسینی(تالیف دکترعبدالجوادآل طعمه)

۱۸-ترجمه قرآن کریم

۱۹-ترجمه کتاب وارث انبیاء(درباره امام حسین علیه السلام)

۲۰-ترجمه نهج البلاغه          

فعالیت ها:

آیت الله حاج آقانورالله شاه آبادی دربهمن سال۱۳۳۴هجری شمسی به عنوان مامورفرهنگی وهمکاری باکنسولگری ایران درنجف اشرف،عازم عراق شدومدت۸سال دردبیرستان علوی نجف مشغول خدمت گردیدونفوس بسیاری ازنوجوانان راتربیت کرد.وی پس از۸سال خدمت درعراق به ایران مهاجرت کردوبه تهران رفت این بارنیزسمت معلمی برای نوجوانان و جوانان راانتخاب نمودوسال هادرمدرسه ی موسوی واقع درخیابان۱۷شهریور،خدمات فراوانی نمود.دیگرفعالیت ایشان بعدازانقلاب سالهانمایندگی آیت الله العظمی گلپایگانی در مرکزاسلامی لندن بوده است.

ازدواج و فرزندان:

وی  با بیت آیت الله سیدموسی مازندرانی که خود داماد آیت الله حاج سیدمحمود روحانی قمی بود وصلت نمود و دختر آیت الله سیدموسی مازندرانی را به همسری برگزید. حاصل این وصلت مبارک چهار پسر و یک دختربود. پسران ایشان به ترتیب آقایان حاج علیرضا، حاج حمیدرضا، حاج محمود و حاج احمدرضا شاه آبادی نام دارند که عده ای از آنها به شغل آزاد مشغول اند. آیت الله حاج شیخ نورالله شاه آبادی هم اکنون در تهران مشغول به تالیف و تحقیق و تدریس و تربیت جوانان است.

تهیه و تنظیم: محمدمهدی اسکندری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    0 0
    دیروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ ایشان به رحمت خدا رفت. خدا رحمت کند ایشون را که با تاسیس مدرسه موسوی بانی خیر برای تحصیل دانش آموزان کم بضاعت در کنار افراد صاحب مال شدند.