جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
image.png

حوزه/ اگر می خواهیم همانند مرحوم آیت الله مصباح اثرگذار باشیم باید در کنار یادگیری علوم دینی و ملا شدن در آن، علوم روز دنیا هم بلد باشیم تا بتوانیم با زبان خودشان با آنها سخن بگوییم و در مناظرات علمی پاسخ دندان شکنی به آنها دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی در بزرگداشت شخصیت علمی و عملی آیات مصباح یزدی و محمد یزدی که با حضور شخصیت های علمی و اخلاقی حوزه در مدرسه علمیه مرحوم حضرت آیت الله بهجت در قم برگزار شد، با بیان این که آشنایی بنده با آیات یزدی و  مصباح مربوط به قبل از انقلاب باز می گردد و تقریبا یک ماه از طلبگی هم نگذشته بود که با آیت الله مصباح آشنا شدم گفت: ایشان دارای خصوصیات مهم بودند از جمله این بود، مرحوم مصباح مقیّد بودند که سحر را حتما حرم باشند. همیشه حرم بودند. در اوایل جوانی که کوچکتر بودم ایشان مقیّد به زیارت بی بی معصومه بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توصیه های مرحوم مصباح به جوانان توجه ویژه به اباعبدالله و روضه ایشان بود چون روضه اصالت دارد. هم طریقیت دارد و هم موضوعیت. هر وقت بتوانیم باید توجه به اهل بیت را در خودمان بیشتر کنیم. اگر می خواهیم کار هایمان پیش برود باید توکّل و توسّل داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: از دیگر خصوصیات آن عالم ربانی تکلیف مداری بود. هر جا احساس تکلیف می کرد وارد میدان می شد و از حق و دین دفاع کرد. خدا را در همه موارد محور قرار داده بود و براساس محوریت خدا حرکت می کرد و اگر مسئله ای را غیر از این می دید،وارد می شد و عکس العمل به موقع نشان می داد.

وی بیان داشت: به همین دلیل خیلی ها او را تندر می خواندند، ولی ایشان معتقد بودند، وقتی محوریت در هر کاری خدا باشد، هر چه غیر این باشد، خلاف است وباید درمقابل آن ایستاد که از جمله آن حضور پررنگ و خطرناک خطر کمونیست ها و سوسیالیست ها برای انحراف جوانان در اوائل انقلاب بود.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی افزود: ایشان با کسانی که این دو فرقه بی خدایی را در جامعه ترویج می دادند، مناظره علمی می کردند و  همین سبب شد وجود شان سد بزرگی در برابر هجمه فرقه کمونیست و بی خدایی در جامعه شود تا جایی کمونیست های شوروی اعتراف کردند «مصباح نگذاشت که ما کشور ایران را سوسیالیت بکنیم» آن هم در زمانیکه بعضی از همین التقاطی ها که به مجاهدین خلق پیوسته بودن، به کمونیست ها کمک می کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که امام راحل نیازمند این چنین شخصیتهایی در حوزه بود که بتوانند در همه حال یار و یاور انقلاب و اسلام باشند، گفت: ایشان آنچنان در این موارد با قدرت علمی وارد میدان می شد که هر کسی جلودارش نبود چون سراسر زندگی خود را خدا محوری قرار داده بود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این امر سبب شده که بعضی از غرب زدگان که الان هم در جامعه وجود دارند و تحت عناوین مختلف برجام دست به هرکاری بزنند چون می گفتند اسلام به تنهایی پاسخگو نیست و باید برای حل مسائل کشور مانند اقتصاد و... از غربی ها کمک گرفت اسلام نظام اقتصادی ندارد.

وی با بیان این که آقای مصباح در برابر دین احساس تکلیف می کرد و بر اساس شرایط زمان مبارزات خود را هم تغییر می داد، گفت: یک بار می بینید که آیت الله مصباح چند جلد کتاب برای دفاع از سنگر های ایدوئولوژیک می نویسد بعد کتاب هایی در زمینه تفسیر قرآن بعد کتاب هایی در مقابله با سکولارها.

این محقق افزود: این شخصیت حتی برای دشمن هم مهم بود چرا که او را تنها مانع ترویج دموکراسی غربی در ایران می دانستند و معتقد بودند، تنها کسی که در ایران نگذاشت دموکراسی غربی جا بیفتد شخص مصباح است.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی گفت: مرحوم مصباح توجه ویژه ای هم به دانشگاه های کشور داشتند. طرح ولایت را که ایشان راه انداختن برای همین بود که اسلام را به جوانان بشناسانند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که تکلیف مداری، مبارزه علمی و مناظره علمی، اخلاق و سیره زندگی ایشان می تواند درس و الگو برای همه طلاب و جوانان باشد، اظهار داشت: اگر می خواهیم همانند مرحوم مصباح اثرگذار باشیم باید در کنار یادگیری علوم دینی و ملا شدن در آن، علوم روز دنیا هم بلد باشیم تا بتوانیم با زبان خودشان با آنها سخن بگوییم و درمناظرات علمی پاسخ دندان شکنی به آنها دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha