سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام اخوان سیگاری در مدرسه علمیه حضرت زینب (س)

حوزه/ گاهی مصیبتی پیش می آید که تحملش سخت است، ولی انسان باید صبر پیشه کند، معنی این صبر آن است که انسان بی تابی و جزع و فزع نکند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام اخوان، در سومین جلسه اخلاق ویژه مسئولان مدارس علمیه حضرت زینب و زینب کبری(سلام الله علیها)یزد به لزوم رهایی انسان از اسارت نفس اشاره کرد و گفت: تا انسان در قید اسارت نفس و شهوات آن است و سلسله های طولانی شهوت و غضب در گردن اوست، به هیچ یک از مقامات معنوی  نائل نمی شود .

وی، اهمیت صبر در پیشامدهای ناگوار را یاد آور شد و افزود: از نتایج بزرگ ثمرات عظیمه این صفت این است که انسان در برابر پیشامدهای ناگوار می تواند به سهولت بگذرد و صبر و تحمل دارد. البته صبر کردن هم منافاتی با دعا کردن و حتی مسئلت به درگاه خداوند ندارد .

وی افزود:  از بررسی سیره انبیای عظام و حضرات معصومین(علیهم السلام ) نیز چنین بدست می آید با اینکه مقامات عالیه داشتند هیچگاه از دعا و عجز و ناله به درگاه باری تعالی  خودداری نمی‌کردند، چراکه دعا به محضر پروردگار مخالف مقامات روحانیه نیست، بلکه هر چه انسان از لحاظ مقام بالاتر برود عجز و ناله اش به درگاه خداوند بیشتر می شود

استاد حوزه در بیان جایگاه صبر، اظهار کرد: رسیدن به این درجات نتیجه اش آن است که انسان در برابر سختی ها صبرش زیاد و حتی برایش لذت بخش هم می شود.

وی در توضیح و تبیین این مطلب افزود:  هنگامی که پزشکی به بیمار دستور پزشکی خاصی می دهد برای بیمار سخت است، اما چون پزشک گفته انجام می دهد؛ صبر در برابر پیشگاه خداوند هم به همین شکل است یعنی وقتی انسان به مراحلی از معرفت الهی برسد مشکلات برایش شیرین می شود و نه تنها مشکل نیست بلکه لذت بخش هم می شود به همین دلیل منزلت و جایگاه صبر حقیقتاً نسبت به صفات دیگر، یک جایگاه استثنایی و برجسته است.

وی در توضیح استعمال واژه صبر در قرآن کریم گفت: گاهی در قرآن کریم کلمه صبر آمده ولی متعلق آن ذکر نشده این مطلق صبر است مانند «ان الله مع الصابرین»،که به معنی استقامت ورزیدن و پایداری کردن است وگاهی اوقات متعلق صبر هم در قرآن ذکر شده است مثل «فاصبر لحکم ربک»،در برابر حکم و فرمان پروردگارت صبر داشته باش، این صبر در طاعت است.

حجت الاسلام اخوان در بیان دلیل صبر بر طاعت، اظهار داشت: انسان به طبع اولی خودش عادت به راحت طلبی دارد، وقتی فرمانی از طرف خدا می رسد و تکلیف می شود  برایش سخت است مثلاً حکم جهاد که می آید باید در میدان جهاد حاضر شود و این امر برای انسان مبتدی یک تکلیف است ولی با تهذیب نفس و رشد معنوی این تکلیف کم کم تبدیل به لذت می شود .
وی در بیان صبر بر مصیبت، گفت: گاهی مصیبتی پیش می آید که تحملش سخت است، ولی انسان باید صبر پیشه کند، معنی این صبر آن است که انسان بی تابی  و جزع و فزع نکند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha