چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خطبه فدکیه

حوزه/ عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: در بخش‌هایی از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) به موضوع قرآن و عمل به آن در رفتار و گفتار پرداخته‌شده است که باید برای عموم مردم تبیین شود.

طاهره ماهروزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت فاطمه الزهرا(س) اظهار داشت: در این خطبه حضرت به‌خوبی مطرح می‌کند که باید عامل به قرآن بود و قرائت بدون عمل سودی نخواهد داشت.

مدیر گروه  تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) افزود: در این خطبه حضرت به انصار و مهاجران می‌فرماید که چرا فریب گروهی از شیاطین را خوردید و شمارا چه شده است که از مسیر حق منحرف‌شده‌اید درحالی‌که قرآن در مقابل( پشتیبان) شما بوده است و از آن محافظت می‌کردید ولی اکنون بعد از رحلت پیامبر اسلام، قرآن را رها کرده‌اید.

مدیر گروه  تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) ادامه داد: خداوند نیز می‌فرماید: فرشتگان، حافظان و عاملان به قرآن را همراهی می‌کنند کسانی را که به قرآن عمل کنند ازاین‌رو باید نسبت به اصل عمل به قرآن و آنچه در آن مطرح‌شده است عامل باشیم.

وی بابیان اینکه حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه لزوم عمل به قرآن و پیروی از اولیای دین را مطرح کردند گفت: اینکه به زبان بگوییم کتاب ما قرآن، نبی ما رسول خدا(ص) و امام ما حضرت علی(ع) است این امر به‌تنهایی کافی نیست چراکه حقیقت شیعه بودن یعنی پیرو و عامل بودن است که اگر در عمل و گفتار از آن پیروی نکنیم و ادعا کنیم شیعه نیستیم.

استاد حوزه، گفت: قرآن پیام‌آوری است که از پیامبر اسلام برای سعادت دنیوی و اخروی همه بشریت است و سعادتمندی در پرتو عمل به قرآن است ازاین‌رو اگر عامل به قرآن باشیم جامعه‌ای سعادتمند خواهیم داشت.

وی بیان داشت: نه‌تنها در سیره حضرت زهرا(س) و خطبه ایشان به موضوع عمل به قرآن تأکید شده است بلکه همواره حضرت علی(ع) نیز می‌فرماید که شمارا برای عمل به قرآن توصیه می‌کنم زیرا عمل نکردن به قرآن و حفظ الفاظ قرآن نمی‌تواند به تنها به سعادت انسان کمک کند.

ماهرو زاده افزود: در روایات آمده است که روز قیامت کسانی که تنها قرآن را حفظ کرده‌اند و به آن عمل‌نکرده باشند کور محشور می‌شوند.

وی با تأکید براینکه شهادت حضرت زهرا(س) فرصتی است تا نسبت به حیات سیاسی و اجتماعی ایشان، بصیرت پیدا کنیم بیان داشت: بعد از رحلت پیامبر اسلام 2 حادثه مهم و سرنوشت‌ساز در طول تاریخ به وقوع پیوست که یکی تشکیل سقیفه، غصب ولایت مسلمین و دیگر موضوع غصب فدک بود.

عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) اضافه کرد: فدک قطعه زمین اهدایی پیامبر به یگانه دخترش راضیه مرضیه(س) بود که حضرت زهرا(س) پس از مدت کوتاهی از این واقعه و بعد از چندبار پس‌گیری برای بازپس‌گیری فدک و بی‌نتیجه ماندن آن راهی مسجدالنبی شد و در آنجا خطبه فدکیه را برای مهاجران و انصار قرائت کرد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف خطبه فدکیه گفت: خطبه فدکیه مجموعه‌ای از معارف در زمینه‌های خداشناسی، معادشناسی، نبوت و بعثت پیامبر اسلام(ص)، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت است که علاوه بر این مباحث مشتمل بر مضامین اصول اعتقادی با بیانی شیواست که از توحید، نبوت، معاد تا اسرار احکام و فرامین الهی در آن وجود دارد.

این استاد حوزه ابراز داشت: حضرت زهرا(س) در این خطبه به وضع مردم قبل از بعثت پیامبر و سختی‌های رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع) برای پیروزی و ثابت کردن دین خدا روشن می‌کند و به موضوعات مختلفی ازجمله جانشینی حضرت علی(ع) در روز غدیر، عهدشکنی و غصب خلافت اشاره می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این خطبه از سوی امامان معصوم همواره مورد تأکید قرارگرفته و علمای دین به حفظ و فراگیری آن پرداخته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha